X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 11 مرداد 1401
غریب آبادی در گفتگوی ویژه شبکه خبر:
تعداد بازدید خبر : 164
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 18 مرداد,1401 | 02:36 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 11 مرداد,1401 | 11:25 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 18 مرداد,1401 | 02:46 ب.ظ

تحریم‌های ظالمانه رژیم آمریکا جان مردم ایران را هدف قرار داده است

  • تحریم‌های ظالمانه رژیم آمریکا جان مردم ایران را هدف قرار داده است
دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان با تاکید بر اینکه تحریم ها بر تمامی ابعاد حقوق بشری مردم ایران تاثیر گذاشته، گفت: تحریم های یکجانبه و ظالمانه آمریکا جان مردم ایران را هدف قرار داده است.
به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در برنامه گفتگوی ویژه شبکه خبر، در خصوص شاخص‌ها و مولفه‌های انتخاب دریافت‌کنندگان جایزه حقوق بشر اسلامی، گفت: اعطای این جایزه یک شیوه‌نامه‌ای دارد که به دو الی سه گروه از افراد تعلق می‌گیرد.

غریب آبادی افزود: دسته اول افراد یا گروه‌هایی که قربانی نقض حقوق بشرند. دسته دوم افراد یا گروه‌هایی که از قربانیان نقض حقوق بشر دفاع می‌کنند. و دسته سوم هم افراد و یا نخبگانی هستند که نقش مهمی در ترویج مبانی منطقی و مفهومی حقوق بشر اسلامی (مفهوم‌سازی و ادبیات سازی) ایفا می‌کنند.

وی یادآور شد: هفت سال پیش زمانی که نخستین دور اعطای این جایزه را آغاز کردیم تنها ۵ کاندیدا از ۳ الی ۴ کشور معرفی شدند ولی الان ۳۵ کاندیدا از ۲۲ کشور منتخب شدند. بنابراین جایزه حقوق بشر اسلامی جای خود را در میان بسیاری از کشورها باز کرده است.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به اینکه شاخص‌ترین افراد را که نقش مهمی در حمایت از قربانیان نقض حقوق بشر به ویژه مسلمانان دارند، برمی‌گزینیم، افزود: از این رو با توجه به جنایات گسترده رژیم صهیونیستی، دو نفر انتخاب شدند؛ یکی مندلا ماندلا که از پیشگامان مقابله با رژیم آپارتاید صهیونیسنی است و اقدامات زیادی در این راستا داشته و نفر دوم هم خبرنگار فلسطینی خانم شهید ابوعاقله بود.

وی با بیان اینکه خانم ابوعاقله مسلمان نیست و مسیحی است، ادامه داد: ایشان با وجود تابعیت مضاعف آمریکایی، تصمیم گرفت در فلسطین اشغالی بماند و با حرفه خبرنگاری و رسانه‌ای خود مردم جهان را با جنایات گسترده رژیم آپارتاید صهیونیستی آشنا کند و به خوبی هم رسالتش را به انجام رساند. البته امسال از حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، مرجع عالیقدر شیعه به دلیل مفهوم سازی و ادبیات سازی در حقوق بشر اسلامی و همچنین شهید مدافع حرم، شهید صیاد خدایی که خود قربانی ترور است، تجلیل بعمل آمد.

غریب آبادی در ادامه در خصوص اینکه چگونه کشورهای غربی که حتی دارو را تحریم می‌کنند می‌توانند داعیه دار حقوق بشر باشند، گفت: غربی‌ها صرفا از حقوق بشر به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می‌کنند. دو پدیده مهمی که از سوی کشورهای غربی در نقض حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با آن مواجه هستیم یکی تحریم‌هاست و یکی تروریسم. ما حدود ۲۵ هزار نفر قربانی تروریسم داریم در حالی که ظالمانه ترین تحریم‌ها از سوی رژیم آمریکا وضع شده است. نقش اروپا را نباید نادیده گرفت؛ اروپایی‌ها کوچکترین گامی در خصوص رفع تحریم‌ها طی سال‌های گذشته برنداشته‌اند. آمریکا با وضع تحریم‌ها علیه کشورمان با جان مردم ما بازی می‌کند.

وی تصریح کرد: خانم آلنا دوهان، گزارشگر ویژه اقدامات قهری یکجانبه به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد و گزارشی بسیار طولانی ارائه کرد؛ اولا تحریم‌های یکجانبه مغایر با منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل است؛ دوما ایشان تحریم‌ها را محکوم کرد. خانم دوهان جمله ای مهم دارد که در گزارش و نشست خبری خود نیز آن را بیان کرد؛ تحریم‌ها بر تمامی ابعاد حقوق بشری مردم ایران تاثیر گذاشته است. این اسمش جنایت علیه بشریت و مسیولیت بین‌المللی آمریکا و تروریسم اقتصادی است. رژیم آمریکا باید پاسخگو باشد، هر جا اسم آمریکا آمده ردپای اشغالگری و جنایت و تجاوز وجود دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر همچنین در خصوص آخرین پیگیری‌های پرونده ترور شهید سلیمانی و حمید نوری نیز گفت: در پرونده ترور شهید سلیمانی همکاری خوبی بین دستگاه قضایی عراق و ایران شکل گرفته است. در این خصوص دادسرای امور بین الملل دادستانی تهران در حال مراحل پایانی نگارش کیفرخواست است و بزودی کیفرخواست برای دادگاه ارسال می‌شود. یعنی مصمم به محاکمه تمامی آمران و عاملان و مباشران در ترور شهید عزیزمان هستیم.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه افزود: پرونده حمید نوری نقض گسترده حقوق بشر و یک پرونده کاملا سیاسی است که هیچ مبنای قانونی ندارد. آقای نوری سه سال است که در انفرادی است و با اینکه حکم صادر شده و چند روز دیگر مهلت تجدید نظر به پایان می‌رسد هنوز حکم را به شکلی قابل فهم به آقای نوری نداده‌اند. سوئد مسئولیت بین‌المللی در این باره دارد و اقدامات بسیار مختلفی صورت گرفته است؛ هم در حوزه حقوقی و قضایی و هم در حوزه سیاسی و دیپلماتیک در سطوح مختلف، و عواقب این اقدام نیز به مقامات سوئد گوشزد شده است.

ارسال نظر: