X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 12 مرداد 1401
تعداد بازدید خبر : 298
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 12 مرداد,1401 | 10:05 ق.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 12 مرداد,1401 | 09:51 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 12 مرداد,1401 | 12:11 ب.ظ

نماینده شجاع مردم استرالیا در مراسم تحلیف خود، انگلیس را استعمارگر خواند

  • نماینده شجاع مردم استرالیا در مراسم تحلیف خود، انگلیس را استعمارگر خواند
نماینده شجاع مردم استرالیا در مراسم تحلیفش، الیزابت دوم را استعمارگر خواند و گفت: تداوم تسلط انگلیس خلاف خواسته مردم استرالیا و مغایر دموکراسی و حقوق بشر است.
به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، صحفه اینستاگرامی "سیاست امروز" با انتشار ویدئویی از مراسم تحلیف یک نماینده مردم استرالیا، از حواشی این مراسم پرده برداشت، که طی آن این نماینده شجاع و مبارز مردم استرالیا، الیزابت دوم را استعمارگر خواند.

بنابر این گزارش «لیدیا تروپ» سناتور بومی نژاد حزب سبز، در حالی که مشت راستش را به معنای انقلابی جدید در ساختار سیاسی استرالیا در هوا بلند کرده بود به سمت سکوی سنا رفت تا در مراسم تحلیف خود سوگند یاد کند.

چنانچه در ویدئوی این مراسم مشخص است، قبل از شروع سوگند، برگه‌ای به او داده می‌شود که در آن جملات سوگند وفاداری به ملکه الیزابت دوم انگلیس دیکته شده بود، تروپ در حالی که هنوز مشت‌های خود را در هوا پرتاب می‌کرد این دیکته سیاسی را نپذیرفت و سوگند خود را اینچنین فریاد زد: "من لیدیا تورپ در جایگاه یک نهاد حاکمیتی، رسما و صمیمانه سوگند یاد می کنم که حقیقتا به ملکه الیزابت دوم استعمارگر وفادار خواهم بود.”

در حالی‌که به نظر می‌رسید تنها واژه افزوده شده توسط این سناتور، واژه استعمارگر بود، رئیس سنا و برخی از سناتورها به شدت به وی اعتراض کردند، رئیس سنای استرالیا خطاب به این سناتور شجاع تهدید کرد اگر تروپ همانند آنچه در کاغذ نوشته شده را تکرار نکند، این مراسم تحلیف را غیر رسمی اعلام خواهد کرد.

سو لاینز رئیس سنا که از حزب کارگر می‌باشد به خطاب به این سناتور مبارز و استقلال‌طلب گفت: "شما باید سوگند یاد شده را همانطور که روی کاغذ نوشته شده است بخوانید."

در همین حال، فریادهای بسیاری از سناتورها در حمایت از تروپ و ابراز انزجار از خاندان سلطنتی انگلیس به گوش ‌می‌رسد، یکی از سناتورها با صدای بلند و شیوا فریاد زد: "هیچ کدام از ما او (ملکه الیزابت) را دوست نداریم."

تورپ بعداً در توییتی نوشت: «حاکمیت هرگز واگذار نشد» و عکسی از مراسم سوگندش را به اشتراک گذاشت.

بنابر این گزارش، تروپ نهایتا مجبور می‌شود این دیکته سیاسی را تکرار کند تا رسما به عنوان یک سناتور شناخته شود، ولی با چپ‌ و راست کردن سر خود، به نشانه تمسخرآمیز بودن این سوگند، اعتراض خود را به سوگند وفاداری زوری به ملکه الیزابت نشان داد.

مهمتر از این مبارزه سیاسی با استعمار، حمایت همه‌ اقوام و نژادهای استرالیا از شروع مبارزه شجاعانه این سناتور مبارز بود که نشان می‌داد ادامه تسلط امپراتوری انگلیس بر خلاف خواسته و اراده مردم استرالیا می‌باشد و این نقض آشکار دموکراسی و حقوق بشر است که غرب به خصوص انگلیس مدعی آن می‌باشند.

در زیر به مختصری از نظرات کاربران استرالیا اشاره شده است:
-"از شجاعت این زن صمیمانه تشکر میکنم، با وی همنظرم، این بسیار ناراحت کننده است که این حداقل‌ها را نمی‌توان گفت، خوشحالم بالاخره هرجور شده وارد سنا شد، وی دقیقا همان کسی است که ما بهش نیاز داریم" 448 لایک
-"خوب، دروغ هم که نگفت اصلا" 1444 لایک
-"درست میگه" 664 لایک
-"دروغش کجا بود؟" 209 لایک
-"چرا هنوز باید برای وفاداری به ملکه سوگند خورد؟" 150 لایک
-"دروغ نگفت، اروپا مخصوصا انگلستان به خیلی از کشورها به دلیل استعمار و چپاول منابع طبیعی آن‌ها، میلاردها دلار بده‌کار هستند." 157 لایک
-"حق با اوست، اگر ما این شعارها را فریاد نزنیم، این (استعمار) هرگز متوقف نخواهد شد." 668 لایک

از بین صدها نظر، حتی یک نظر در اعتراض به مبارزه این سناتور و یا در حمایت از خاندان استعمارگر سلطنت انگلیس به چشم نمی‌خورد.

بسیاری از مقامات رسمی استرالیا نیز نسبت به این سوگند زوری و تحت سلطه بودن استرالیا توسط سلطنت انگلستان، اعتراض جدی دارند.

«مت تیستلویت»، سناتور سابق و سیاستمدار مشهور استرالیا، نیز هفته گذشته در مصاحبه با روزنامه ناین استرالیا تاکید کرد که سوگند وفاداری به ملکه "منسوخ و مضحک" است.

در ادامه مصاحبه این سیاستمدار استرالیایی آمده است: "این سوگند، بیانگر خدمت رسانی به کشوری که ما در آن زندگی می‌کنیم نمی‌باشد، برای همین نیازمند داشتن یک رئیس جمهور می‌باشیم، ما دیگر بریتانیایی نیستیم."

با این حال، طبق قانون اساسی استرالیا، همه سناتورها و نمایندگان مجلس باید قبل از ورود به پارلمان می‌بایست با ملکه، وارثان و جانشینان او سوگند وفاداری عهد کنند. این قانون بدون رفراندوم قابل تغییر نیست و تبدیل این کشور به جمهوری، موضوع حاد امروزی سیاسیون استرالیا می‌باشد.

تورپ در ماه گذشته استرالیا را به عنوان یک “پروژه استعماری” توصیف کرد و گفت که پرچم ملی این کشور نشانگر ملیت او نیست.

وی در مصاحبه با یک روزنامه محلی تاکید کرد: "این پرچم بیانگر استعمار این سرزمین است، انگلیس هیچ مجوزی برای حضور در اینجا ندارد، هیچ رضایتی وجود ندارد، هیچ معاهده ای وجود ندارد، بنابراین این پرچم، پرچم کشور من نیست، من برای مردمم اینجا هستم و بیعت با استعمارگر را حذف خواهم کرد."

ارسال نظر: