X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 تیر 1401
تعداد بازدید خبر : 172
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 28 تیر,1401 | 12:58 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 28 تیر,1401 | 12:30 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 28 تیر,1401 | 02:07 ب.ظ

سخنگوی قوه قضاییه: صلاحیت دادگاه سوئدی درباره رسیدگی به پرونده حمید نوری محل خدشه است

  • سخنگوی قوه قضاییه: صلاحیت دادگاه سوئدی درباره رسیدگی به پرونده حمید نوری محل خدشه است
سخنگوی قوه قضاییه با انتقاد از برگزاری دادگاه آقای نوری، گفت: صلاحیت دادگاه سوئدی نسبت به رسیدگی به این پرونده محل خدشه است.



به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به حکم حبس ابد حمید نوری در دادگاه سوئد و شرایط برگزاری این دادگاه و همچنین نحوه اعتراض به این حکم، گفت: حکم صادره علیه حمید نوری غیر منصفانه و غیر عادلانه است.

وی افزود: مراتب دادرسی دادگاه حمید نوری به نحو عادلانه و منطبق با موازین عمومی مربوطه، صورت نپذیرفته است و این مسئله از نظر ما یک رسوایی و محل اعتراض شدید است.

ستایشی با بیان اینکه در این پرونده متهم از حقوق اولیه دادرسی و شهروندی محروم بوده است، تاکید کرد: این موضوع منطبق با هیچ کدام از قوانین داخلی و همچنین کنوانسیون های بین المللی نیست و وجدان جامعه بین المللی این موضوع را نخواهد پذیرفت.

وی با بیان اینکه هیچ قانونگذاری در عرصه بین المللی این حکم را نمی پذیرد، بیان کرد: صدور حکم ناعادلانه علیه یک تبعه ایرانی ناظر بر تمامی اتباع کشور است و این موضوع را به هیچ وجه نمی پذیریم. متاسفانه دولت سوئد، به ویژه دادگاه مربوطه تحت فضاسازی گروهک تروریستی منافقین این رای را صادر کرده است.

ستایشی بیان کرد: قوه قضاییه از اقدامات قاطعانه ای که دولت در راستای حفظ حقوق این شهروند انجام می دهد حمایت خواهد کرد. حمید نوری از حق وکیل انتخابی و دفاع محروم بود و حق دسترسی به وکیل نداشت. همچنین مطالعه کیفرخواست یکی از حقوق اولیه و مقدماتی متهم است اما امکان مطالعه کیفرخواست از سوی دادگاه سوئدی برای وی فراهم نشد.

ستایشی با تاکید بر اینکه روند پیگیری و تحقیقات پرونده حمید نوری کاملا غیر حقوقی بوده و مخدوش است، بیان کرد: متاسفانه این دادگاه شاهد محور بوده و صرفا به شهود متمسک شده است و در این شرایط شهودی انتخاب شده و آنها آمده و مطالب را در دادگاه بیان کرده اند و دادگاه تنها به این موضوع بسنده کرده و تحقیقات لازم جهت احراز صحت و سقم موضوعات مطروحه انجام نداده است کهاین نشان از نقص قانونی و عدم رعایت قوانین و مقررات دارد.

وی با بیان اینکه ۶۰ شاهد که اکثرا از اعضای رسمی گروهک منافیقن بوده اند، علیه حمید نوری شهادت داده اند، بیان کرد: تمام مستندات در این دادگاه بر مبنای شهودی بوده که در این دادگاه مطرح شده است و چیزی دیگری وجود نداشته است.

ستایشی اظهار داشت: شهادت شهود باید با اصول پرونده مرتبط باشد وگرنه قابل اعتنا نیست، متاسفانه تناقض‌های فاحشی در شهادت شهود بوده است و اما دادگاه به این تناقضات توجه نکرده است. همچنین حتی اجازه ندادند تا یک شاهد برای دفاع از شرایط آقای نوری در دادگاه حاضر شود و هیچ دادگاه و ذهن منصفی این موضوع را نمی پذیرد.

سخنگوی قوه قضایی گفت: هم زمان با مراحل تحقیق و بررسی پرونده و برگزاری دادگاه، تبلیغات رسانه ای عجیب و شدیدی علیه حمید نوری صورت گرفت،این موضوع جای تاسف دارد. متاسفانه فشار روحی، روانی و جسمی بر آقای نوری وارد می شود و استمرار دارد.

ستایشی با اشاره به عدم دسترسی نوری به پزشک و ضرب و شتم وی بیان کرد: این موضوع از سوی رسانه ملی مرتبا منعکس می شود. به واقع جامعه بین الملل باید فکری برای این مسئله بیاندیشد.هزار روز انفرادی برای حمید نوری در نظر گرفته شد این درحالی است که این فرد فقط متهم بوده و محکوم هم نشده بود و محکومیتش چند روز قبل اعلام شد.

ستایشی در ادامه خطاب به رئیس دادگاه سوئدی بیان کرد: رئیس دادگاه سوئدی شما حمید نوری را محکوم کردید اما چرا اجازه ملاقات به خانواده وی نمی دهید! این دور از مروت و انصاف است.

وی با بیان اینکه هفتاد روز از آخرین جلسه دادگاه حمید نوری گذشته است، بیان کرد: متاسفانه همچنان محدودیت های قبلی وجود دارد.

ستایشی در خاتمه گفت: ایراداتی در حوزه حقوقی این پرونده وجود دارد، همچنین ایراداتی در بحث مقررات بین المللی وحقوق داخلی ایران منطبق با قانون مجازات اسلامی وجود دارد لذا اگر ما به این موضوعات دقت کنیم به واقع می بینیم که صلاحیت دادگاه سوئدی نسبت به رسیدگی این پرونده محل ایراد و خدشه است.

ارسال نظر: