X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 04 اردیبهشت 1401
تعداد بازدید خبر : 115
تاریخ ثبت : دوشنبه, 12 اردیبهشت,1401 | 10:25 ق.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 04 اردیبهشت,1401 | 09:28 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 12 اردیبهشت,1401 | 10:25 ق.ظ

اقامه دعوی زندانی اسبق گوانتانامو علیه کانادا

  • اقامه دعوی زندانی اسبق گوانتانامو علیه کانادا
یک زندانی پیشین گوانتانامو علیه کانادا، به دلیل نقش ادارات این کشور در بازداشت اش در زندان بدنام ایالات متحده امریکا، اقامه دعوا کرده است.

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، محمدو ولد صلاحی، نویسنده کتاب پرفروش «خاطرات گوانتانامو»، ادارات کانادا را در متن دعوای اش متهم به ذکر نکات نادرست در مورد زمان اقامت اش در مونترال به عنوان باشنده این شهر در سال ۱۹۹۹ کرده است و این نکات نادرست نیز منجر به دستگیری اش توسط ایالات متحده امریکا شد.

صلاحی توضیح داده است که او در گوانتانامو ، زندان بدنام ایالات متحده امریکا، متحمل «ضرب و شتم جسمی، محرومیت از خواب، ایستادن اجباری، سروصدای دایمی، آزار و اذیت جنسی، قتل نمایشی، تهدیدات به مرگ، تحقیر مذهبی و غیره» بوده است.

او خواستار ۳۵ میلیون دالر کانادایی جبران خسارت شده است. او مدت ۱۴ سال، بدون جریان دادرسی قضیه اش در زندان ایالات متحده امریکا زندانی بود.

صلاحی بعد از حملات ۱۱ سپتمبر در سال ۲۰۰۱، تحت ظن قرارگرفت که در یک حمله ناموفق با بمب در لوس آنجلس در سال ۱۹۹۹، سهیم بوده است.

او پیش از آنکه در سال ۲۰۰۲ در زندان گوانتانامو فرستاده شود، در سال ۲۰۰۱ در جمهوری موریتانیا و بعد در اردن و افغانستان زندانی شد. او در سال ۲۰۱۶ از زندان گوانتانامو آزاد شد.

او در کتاب خاطراتش، این زمان را به عنوان سفر جهانی شکنجه و تحقیر توصیف کرده است.

خاطرات اش در جمله پرفروش ترین کتاب ها قرار گرفت و از آن فیلمی ساخته شد که طاهر رحیم و جودی فاستر نقش اصلی آن را بازی کردند.


ارسال نظر: