X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 23 فروردین 1401
تعداد بازدید خبر : 131
تاریخ ثبت : شنبه, 10 اردیبهشت,1401 | 12:31 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 23 فروردین,1401 | 12:14 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 10 اردیبهشت,1401 | 12:31 ب.ظ

دادستان سوئیس در مقابل افشاء جنایت نسل کشی و جنایت جنگی تهدید به مرگ شد

  •  دادستان سوئیس در مقابل افشاء جنایت نسل کشی و جنایت جنگی تهدید به مرگ شد
دیک مارتی محقق و کارشناس امور جنایی و دادستان سابق سوئیس اعلام کرده است که پس از دریافت تهدید به مرگ، از سوی محافل اطلاعاتی صربستان تحت حفاظت پلیس زندگی می کند.

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، مارتی - که در انجام تحقیقات بین المللی شهرت دارد - به تلویزیون سوئیس گفته است که از سال 2020 تحت حفاظت پلیس زندگی می کند.

بر اساس گزارش یورونیوز، وی مدعی شد که تهدید به قتل او به صربستان و کوزوو نسبت داده می شود و ارتباط نزدیکی با نسل کشی غیرنظامیان بوسنی دارد.

مارتی به عنوان گزارشگر ویژه شورای اروپا درباره قاچاق اعضای بدن، کشتار زنان و کودکان غیر نظامی و جنایات جنگی که شبه نظامیان کوزوو در جنگ دهه 1990 مرتکب شده بودند، تحقیق کرده بود.

کار او منجر به اتهاماتی علیه هاشم تاچی، رئیس جمهور کوزوو به اتهام جنایات جنگی شد که فرماندهی ارتش آزادیبخش کوزوو را در جریان درگیری علیه صربستان برعهده داشت.

او گفت: پلیس اعلام کرده است که به دلیل تهدید جانی می بایست از من مراقبت کند.

دفتر دادستانی فدرال سوئیس نیز در خبرگزاری فرانسه تایید کرد که مارتی در معرض تهدید جانی جدی است. صربستان از به رسمیت شناختن اعلام استقلال کوزوو در سال 2008 خودداری کرده است.

این در حالیست که آلبن کورتی نخست‌وزیر کوزوو با انتشار پیامی در واکنش به تائید حکم حبس ابد راتکو میلادیچ ملقب به «قصاب بوسنی» از سوی دادگاه بین‌المللی یوگوسلاوی سابق، نوشت: این حکم باید پایانی بر انکار نسل کشی توسط صرب‌ها در بوسنی و هرزگووین و کوزوو باشد.

صربستان سعی کرد او (ملادیچ) را مانند یک قهرمان نشان دهد و به اختفای او کمک کرد. اما حکم دادگاه نشان داد که انکار جنایات صورت گرفته در گذشته توسط صرب‌ها در بوسنی و هرزگووین و کوزوو باید پایان یابد.

از سوی دیگر وزیر دادگستری کوزوو نیز تصریح کرد: تنها میلادیچ مجرم نیست بلکه صربستان نیز به عنوان عامل و آمر این نسل‌کشی مقصر است. دولت صربستان به رهبری اسلوبدان میلوشویچ در بوسنی و کوزوو مرتکب نسل کشی شده است.


ارسال نظر: