X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 07 آذر 1397
تعداد بازدید خبر : 80
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 07 آذر,1397 | 06:52 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 07 آذر,1397 | 06:52 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 07 آذر,1397 | 06:52 ب.ظ

حرکت در مسیر عدالت ترمیمی در محاکمات اطفال

  • حرکت در مسیر عدالت ترمیمی در محاکمات اطفال
محمد باقر الفت

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع قوه قضاییه در کنفرانس منطقه‌ای حقوق کودک، طراحی و اجرای نظام مشاوره در دادگاه‌های کودکان و نوجوانان و عملیاتی شدن سند ائتلاف ملی کنترل و کاهش کودک آزاری را از مهمترین اقدامات فرهنگی و اجتماعی این حوزه در قوه قضاییه عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر ، محمد باقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع قوه قضاییه در کنفرانس منطقه‌ای حقوق کودک اظهار کرد: طی ۸ سال گذشته با همکاری ریاست قوه قضاییه به صورت جدی به سیاست‌ها و راهبردها در حوزه پیشگیری پرداخته شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع قوه قضاییه ادامه داد: با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی و قوانین موجود پیشگیری‌های وضعی امنیتی، فرهنگی و... در دستور کار قرار دارد.

الفت به تلاش در حوزه پیشگیری‌های رشد مدار در حوزه کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: تصور عدالت برای نوجوانان به عنوان یکی از آسیب پذیرترین اقشار جامعه ناشی از حرمت و کرامت بالای انسانی منبعث از حقوق درنظر گرفته شده توسط دولت‌ها و متفکران حقوقی و اجتماعی است، کنوانسیون‌های بین المللی این حقوف را به صراحت مورد شناسایی قرار دادند.

وی اضافه کرد: حق حیات بقا و رشد، احترام به عقاید و دیدگاه‌های کودک، برابری و عدم تبعیض، تعلیم و تربیت، تفریح در اوقات فراغت، برخورداری از آزادی‌های مدنی، حق تامین منافع و سایر حقوق در نظام تقنینی جمهوری اسلامی مورد تاکید است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود: حقوق کودکان و نوجوانان در جمهوری اسلامی ایران در قانون مدنی، قانون کار، قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری مورد توجه قرار گرفته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه بیان داشت: در مقوله عدالت کیفری حمایت از کودکان به منظور تامین و تضمین حقوق بنیادی آن‌ها در فرایند دادرسی کیفری و اتخاذ روش‌های صحیح متناسب با درمان بزهکاران این گروه سنی، در نظر گرفته شده است.

الفت با اشاره به دخالت کارشناسان در محاکمات اطفال اشاره کرد و گفت: در این زمینه گام‌های بلندی برداشته شده است و حرکت و تغییر از عدالت کیفری به سمت نظام عدالت ترمیمی در قبال رفتار اطفال و نوجوانان بزهکار توجه ویژه‌ای نموده است و اقدامات تامینی و تربیتی و مجازات‌های جایگزین در این حوزه قابل ذکر است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه توجه به مقوله‌هایی همچون نقش خانواده در تربیت کودکان و نقش رسانه‌ها در ارتقا آگاهی‌های اجتماعی و حقوقی اطفال نیز باید مورد نظر قرار گیرد که این موارد کاهش آسیب‌های اجتماعی و بزه را در پی دارد.

الفت با اشاره به مهمترین برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی و اجتماعی در حوزه حقوق کودک تصریح کرد: طراحی و اجرای نظام مشاوره در محاکم اطفال و نوجوانان در راستای مواجه منطقی با نوجوانان بزهکار، هدایت و راهبری، عملیاتی شدن سند ائتلاف ملی کاهش و کنترل کودک آزاری، برگزاری کارگاه‌های مهارت اجتماعی پایه، برگزاری کارگاه‌های پیشگیری‌های رشدمدار در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی، تشکیل ائتلاف مردمی برای حمایت از کودکان آسیب دیده، طرح نماد و ایجاد مراکز ملاقات فرزندان ناشی از طلاق از برنامه‌هایی است که در قوه قضاییه پیگیری شده است.

منبع: خبرگزاری میزان
برچسب ها:
ارسال نظر: