X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 21 اسفند 1400
تعداد بازدید خبر : 459
تاریخ ثبت : شنبه, 21 اسفند,1400 | 10:52 ق.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 21 اسفند,1400 | 10:42 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 21 اسفند,1400 | 11:39 ق.ظ

بیش از ۶ میلیون مسلمان در فرانسه از حقوق طبیعی خود محرومند

  •  بیش از ۶ میلیون مسلمان در فرانسه از حقوق طبیعی خود محرومند

یک گزارش نشان می دهد بیش از ۶ میلیون مسلمان فرانسوی از بسیاری از آزادی ها و حقوق طبیعی خود محروم هستند و مسلمانان در حوزه های مختلف مانند حجاب و انجام مناسک دینی، داشتن حق کار و فعالیت های اجتماعی و ..... با تبعیض روبه رو هستند.
 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، موضوع حقوق بشر در دنیای مدرن امروز، به یکی از محورهای حساس، پرچالش و بحث برانگیز تبدیل شده است. برخی از کشورهای غربی از جمله فرانسه که مدعی طلایه دار بودن در این حوزه می باشند، با وجود ادعاهایشان در این حوزه، در بعد عملی با آن چه که خود مدعی آن هستند فاصله زیادی دارند.


وجود معیارهای دوگانه در تعامل مدعیان غربی حقوق بشری با کشورهای دوست و مخالف بهترین نمونه در استفاده ابزاری از این موضوع می باشد.


بسیاری از کشورهای غربی از جمله فرانسه در راه اندازی و حضور در سازمان های بین المللی و بکارگیری تبلیغات گسترده موفق شده اند برای مقاصد سیاسی خود مشروعیتی ظاهری ایجاد نمایند. فرانسه در این حوزه هم در معاهدات و منشورهای بین المللی و هم در پیمان های اروپایی مرتبط عضویت و مشارکتی فعال دارد.


سازمان های فعال حقوق بشری در فرانسه در موضوعاتی مانند دفاع از آزادی بیان، آزادی قلم، حقوق زنان، حقوق کودکان، حقوق زندانیان، حقوق اقلیت ها، مبارزه با شکنجه و دفاع از حقوق مهاجرین و پناهندگان و خبرنگاران و حمایت از دمکراسی فعالند.


طبق گزارش بخش رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فرانسه، نمونه های متعددی از موارد نقض حقوق بشر در فرانسه وجود دارد که از سوی سازمان های بین المللی و مدافع حقوق بشر محکوم گردیده است که از آن جمله می توان به نقض آزادی بیان، تبعیض نژادی و نقض قانون امنیت و اطلاعات در این کشور اشاره کرد.


در حوزه ادیان به رغم آن که در ماده دوم قانون اساسی ۱۹۵۸ فرانسه آمده است که فرانسه کشور غیر مذهبی است ولی در عین حال به تمام اعتقادات دینی، بطور مساوی احترام می گذارد، وضع قوانین مختلف و محدودیت های متفاوتی که علیه جامعه مسلمانان در چند دهه اخیر وضع گردیده گویای این امر است که امروز بیش از ۶ میلیون مسلمان فرانسوی از بسیاری از آزادی ها و حقوق طبیعی خود محروم هستند. مسلمانان در حوزه های مختلف مانند حجاب و انجام مناسک دینی، داشتن حق کار و فعالیت های اجتماعی و ..... با تبعیضاتی روبه رو می باشند.
 
برخی از سازمان های مدافع حقوق بشر با اشاره به شرایط بهداشتی کرونایی می گویند اعمال برخی محدودیت های مرتبط با شیوع این ویروس و استفاده اغراق آمیز از نیروهای پلیس در اعمال مقررات از مصادیق بارز نقض حقوق بشر به ویژه در خصوص مهاجرین و متقاضیان پناهندگی است .

 

دولت فرانسه در ۱۷ مارس مجموعه اقداماتی از جمله ممنوعیت تردد و آزادی تشکیل اجتماعات را به بهانه شرایط کرونایی اعمال کرده که جملگی از مصادیق نقض حقوق بشر است.


فروش اسلحه به عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز از جمله مواردی است که مصداق نقض حقوق بشر است ، اما در خصوص این موارد هیچ اقدامی برای کنترل و رعایت قانون از سوی شرکت ها به ویژه شرکت های تسلیحاتی، اعمال نگردیده است  و دولت برای انجام اقدامی ضروری به منظور تغییر فضای موجود، هیچ تلاشی انجام نداده است .

 

رفتارهای افراطی و خشونت آمیز پلیس فرانسه در برخورد با معترضان یکی دیگر از موارد مکرر نقض حقوق بشر در فرانسه است. به طور مثال در جریان تظاهراتی در سال ۲۰۱۸ یک نیروی پلیس بطور عمدی با گلوله کاچویی به صورت یک تظاهرکننده به وی آسیب جدی رساند اما تنها به یک جریمه نقدی محکوم شد.


طی سال میلادی ۲۰۲۰ از هر ۱۰ دستگیری صورت گرفته توسط پلیس در فرانسه دست کم ۱ مورد با نقض حقوق بشر همراه بوده است. در همین سال شورای اروپایی حقوق بشر، فرانسه را در ۱۳ مورد نقض حقوق بشر محوم نمود.

 

در سال ۲۰۲۱ میلادی نیز فرانسه برای هشتمین بار توسط شورای حقوق بشر محکوم شده است. یکی از علل این محکومیت ها دستگیری خانواده ها با فرزندان در بازداشتگاه ها می باشد که طبق بند ۳ کنوانسیون حقوق بشر مصداق رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز است. بیشترین موارد نقض حقوق بشر در فرانسه در خصوص موضوعاتی مانند حق ازادی و امنیت، حق داشتن محاکمه عادلانه ، حق زندگی خصوصی و خانوادگی، حق آزادی بیان، حق رسیدگی و پیگیری موثر و ممنوع بودن شکنجه، می باشد .

 

 

ارسال نظر: