X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 17 اسفند 1400
تعداد بازدید خبر : 354
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 17 اسفند,1400 | 12:06 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 17 اسفند,1400 | 11:50 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 18 اسفند,1400 | 05:00 ب.ظ

عفو و تخفیف مجازات بیش از ۱۲ هزار نفر در سال ۱۴۰۰/ ادامه رسیدگی به پرونده متهمان گروهگ تروریستی تندر و الاحوازیه

  • عفو و تخفیف مجازات بیش از ۱۲ هزار نفر در سال ۱۴۰۰/ ادامه رسیدگی به پرونده متهمان گروهگ تروریستی تندر و  الاحوازیه

سخنگوی قوه قضاییه، گفت: در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۲ هزار و ۲۴۰ نفر مشمول عفو و تخفیف مجازات قرار گرفته اند که از این تعداد حدود ۷ هزار ۷۳۴ نفر از تخفیف مجازات و ۴ هزار و ۴۰۵ نفر مشمول عفو قرار گرفتند و از زندان آزاد شدند.
 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، در رابطه با آخرین وضعیت مرخصی، عفو و تخفیف مجازات زندانیان با توجه به تاکیدات رئیس قوه قضاییه و تشکیل کمیته عفو با همکاری دادستانی و سازمان زندان‌ها، اظهار داشت: به موجب قوانین و مقررات در ایام مختلف به ویژه اعیاد پیشنهاد عفو و یا تخفیف مجازات زندانیان داده می‌شود و معمولا مقام معظم رهبری بعد از انجام بررسی‌ها دستور عفو تعدادی از زندانیان را صادر می‌کنند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۲ هزار و ۲۴۰ نفر مشمول عفو و تخفیف مجازات قرار گرفته اند که از این تعداد حدود ۷ هزار ۷۳۴ نفر از تخفیف مجازات و ۴ هزار و ۴۰۵ نفر مشمول عفو قرار گرفتند و از زندان آزاد شدند.

خدائیان گفت: در ۲۲ بهمن و عید مبعث حدود ۲ هزار و ۲۷۷ نفر از محکومان مشمول عفو واقع شدند که حدود یک هزار و ۶۲۳ نفر شمول تخفیف و بقیه از زندان آزاد شدند. در حال حاضر حدود ۳۲ هزار زندانی در مرخصی به سر می‌برند و در این ایام که به اعیاد نزدیک می‌شویم تعداد بیشتری از زندانیان مشمول اعطای مرخصی و سایر نهاد‌های ارفاقی قرار می‌گیرند.

دسترسی متهمان پرونده گروهک‌های تروریستی الاحوازیه و تندر به خانواده‌های خود و وکیل

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده سرکرده های گروهک‌های تروریستی الاحوازیه و تندر گفت: پرونده سرکرده‌های این دو گروهک تروریستی در جریان رسیدگی است و هنوز به اتمام نرسیده است. علی رغم اینکه این دو گروهک مرتکب جرایم تروریستی متعددی شده اند و افراد زیادی را به شهادت رسانده اند اما مردم شریف ایران می بینند که در رسیدگی به این پرونده ها کلیه قوانین و مقررات از جنبه بین المللی و قوانین داخلی رعایت می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد‌: متهمان این پرونده به خانواده‌های خود و وکیل دسترسی دارند و پرونده آنها به صورت علنی رسیدگی می‌شود. در برخی از کشورهای خارجی متهمان دو سال و بصورت انفرادی در بازداشت موقت هستند در حالی که تمامی قوانین و مقررات مربوطه درباره این پرونده ها در کشور ما رعایت می شود.


رفع تصرف ۲۷ هزار و ۳۷۰ هکتار از اراضی ملی به ارزش تقریبی ۷۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان

خداییان در خصوص آمار اراضی آزاد شده در مقابله با زمین خواری، تغییر کاربری‌های غیر مجاز و ارزش ریالی زمین‌های آزاد شده و آخرین وضعیت حدنگاری اراضی ملی گفت: موضوع مبارزه با زمین‌خواری در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفته و این اقدام مهمی است که جنبه مقطعی ندارد. خوشبختانه در این دوره دولت نیز همکاری لازم را با دستگاه قضایی دارد و خوشبین هستیم این مبارزه به نتایج مفیدی برسد.

وی ادامه داد: در سال جاری ۴۸ هزار و ۷۵۰ پرونده در ارتباط با جرایم مرتبط با زمین مانند تصرف عدوانی تغیر کاربری داشته‌ایم که ۲۹ هزار و ۵۰۰ پرونده منتهی به صدور حکم شد و در اثر این احکام صادره حدود ۲۷ هزار و ۳۷۰ هکتار از اراضی ملی، منابع طبیعی و اراضی دولتی رفع تصرف به عمل آمده است. ارزش تقریبی این اراضی حدود ۷۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.

آزادی محکومان جرایم مالی با کمک خیران در دستور کار سازمان زندان ها، ستاد دیه و انجمن حمایت

وی درباره اقدامات قوه قضاییه و ستاد دیه برای آزادسازی زندانیان جرایم مالی گفت: در رابطه با آزادی زندانیان خصوصاً زندانیان جرائم غیرعمد و محکومان مالی هر سال با کمک سازمان زندان‌ها، ستاد دیه و انجمن حمایت از زندانیان به خصوص در ایام ماه مبارک رمضان جشن‌های گلریزان را برگزار می‌کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: خوشبختانه در جشن هایی که سال‌های گذشته برگزار شد مردم شرکت خوبی داشتند و تعداد زیادی از محکومان جرایم مالی آزاد شدند. امسال نیز همین موضوع در دستور کار سازمان زندان ها، ستاد دیه و انجمن حمایت است.

خداییان با بیان اینکه برای انجام این کار از تمام کسانی که می‌توانند کمک کنند دعوت می‌شود گفت: از خیران، خواسته می شود تا برای آزادسازی زندانیان کمک کنند و در زمان مشخص از طریق فضای مجازی و سایر طرق اطلاع‌رسانی ها انجام می‌شود.

 

ارسال نظر: