X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: جمعه 08 بهمن 1400
تعداد بازدید خبر : 201
تاریخ ثبت : دوشنبه, 02 اسفند,1400 | 05:49 ب.ظ
تاریخ انتشار : جمعه, 08 بهمن,1400 | 05:37 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 02 اسفند,1400 | 05:49 ب.ظ

آمریکا مسئول جنایت جنگی در یمن است

  • آمریکا مسئول جنایت جنگی در یمن است
عفو بین الملل اعلام کرد آمریکا و سایر کشورهای تامین کننده تسلیحات باید فورا انتقال تسلیحات، تجهیزات و کمک های نظامی به همه طرف های درگیر در جنگ یمن را متوقف کنند.



به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر،‌ عفو بین الملل اعلام کرده است که ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای تامین کننده تسلیحات باید فورا انتقال تسلیحات، تجهیزات و کمک های نظامی به همه طرف های درگیر در جنگ یمن را متوقف کنند.

جامعه بین المللی موظف است فروش تسلیحاتی که به رنج طولانی مدت غیرنظامیان در درگیری های مسلحانه دامن می زند را متوقف کند.

ایالات متحده آمریکا - همراه با انگلیس و فرانسه - با فروش آگاهانه تجهیزاتی به عربستان که مکرراً حقوق بشر و قوانین بشردوستانه بین‌المللی را نقض کرده است، در مسئولیت این نقض‌ها سهیم هستند.

عفو بین الملل همچنین گفت حمله ای به یک زندان در صعده در شمال غرب یمن که توسط بمب های هدایت شونده لیزری ساخت یک شرکت متعلق به وزرات دفاع ایالات متحده Raytheon صورت گرفته است، موجب مرگ 80 نفر و مجروح شدن بیش از 200 نفر شده است که می‌تواند جنایات جنگی تلقی شود.

لین معلوف، معاون عفو بین‌الملل در این مورد گفته است که چه کسی بهای وحشتناک فروش تسلیحات سودآور کشورهای غربی به عربستان سعودی و متحدانش را پرداخت می‌کند.

دولت بایدن فروش موشک و سلاح های پیشرفته به عربستان سعودی را تایید کرده و به شرکت‌های آمریکایی اجازه انعقاد قراردادهایی برای تعمیر و نگهداری هواپیماهای سعودی داده است.

بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه، همه طرف های درگیر تعهد آشکاری برای محافظت از جان غیرنظامیان گرفتار در مخاصمات، از جمله بازداشت شدگان در زندانها دارند.

هدف قرار دادن عمدی اهداف غیرنظامی و تخریب گسترده و غیرموجه اموال، جنایت جنگی تلقی می شود. تداوم تسلیح عربستان و نیروهای ائتلاف، نه تنها ناقض تعهدات ایالات متحده تحت قوانین بین المللی است، بلکه قوانین ایالات متحده را نیز نقض می کند.

قانون کمک خارجی و قوانینleahy ، فروش تسلیحات و کمک نظامی ایالات متحده را به ناقضان فاحش موازین حقوق بشر ممنوع می کنند.

ارسال نظر: