X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 دی 1400
تعداد بازدید خبر : 208
تاریخ ثبت : شنبه, 23 بهمن,1400 | 06:26 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 28 دی,1400 | 05:53 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 24 بهمن,1400 | 05:59 ب.ظ

نخستین بولتن دادگاه رسیدگی به جرائم سرکرده گروهک تروریستی حرکة النضال منتشر شد

  • نخستین بولتن دادگاه رسیدگی به جرائم سرکرده گروهک تروریستی حرکة النضال منتشر شد

معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، نخستین بولتن دادگاه رسیدگی به پرونده سرکرده گروهک تروریستی حرکة النضال را منتشر کرد.


 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده سرکرده گروهک تروریستی حرکة النضال در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی و با حضور خانواده‌های شهدای قربانی ترور، برگزار شد.
 

در نخستین شماره بولتن منتشر شده از سوی معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر که به زبان انگلیسی نیز منتشر شده، آمده است: جمهوری اسلامی ایران از معدود کشورهایی است که ضمن انجام اقدامات مختلف برای مبارزه با تروریسم، خود بزرگترین قربانی تروریسم نیز می‌باشد. در طول چند دهه گذشته، بیش از 17 هزار انسان بی‌گناه جان خود را در اثر عملیات‌های تروریستی گروهک‌های مختلف تروریستی نظیر منافقین، پژاک، کومله، حرکه النضال و ... از دست داده‌اند.

سرکردگان یکی از این گروهک‌های ترویستی اخیراً دستگیر و به پیشگاه عدالت معرفی شد. اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «حبیب فرج‌الله چعب» ملقب به «حبیب اسیود»، سرکرده گروهک تروریستی «حرکه النضال»، در روز سه شنبه، مورخ ۲۸ دی ماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی و با حضور وکلای متهم و تعدادی از خانواده‌های شهدای این گروهک تروریستی برگزار شد. در این دادگاه، بخش اول از کیفرخواست توسط نماینده دادستان قرائت شد و فیلم‌هایی از اقدامات تروریستی این گروهک نیز به نمایش درآمد.


بر اساس کیفرخواست صادره، اتهام حبیب فرج‌الله چعب، اداره و سرگروهی گروه تروریستی به نام «حرکه النضال العربی لتحریر الأحواز» و طراحی و اجرای عملیات‌های بمب‌گذاری و تروریستی متعدد در استان خوزستان از جمله حمله به مردم اهواز در جریان رژه هفته دفاع مقدس در سال 1397 است که به شهادت ۲۵ نفر از شهروندان اهوازی منجر شد.
 

 

نماینده دادستان، ابتدا بخش اول کیفرخواست را در دادگاه ارائه نمود. اهم مطالب قابل توجه در این خصوص به شرح ذیل می‌باشد:


* حسب محتویات پرونده، حبیب فرج‌الله چعب معروف به ابوعزیز و ابواحمد متولد سال ۱۳۵۲ شاغل در اداره کار سوئد و ساکن این کشور دارای سابقه کیفری است. متهم دارای وکیل مدافع و پرونده شخصیت است که حسب محتویات این پرونده، وی دارای سلامت روحی می‌باشد. طبق اقاریر متهم، تحقیقات به‌عمل‌آمده و ادله موجود، چعب متهم به تشکیل، اداره و سرکردگی گروهکی به نام «حرکه النضال العربی لتحریر الأحواز» و طراحی و اجرای عملیات تروریستی و تخریب اموال عمومی است که از طریق عملیات‌های گوناگون آن‌ها را انجام داده است.


* بمب‌گذاری در فرمانداری اهواز در سال 1384، بمب‌گذاری در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یا سازمان برنامه‌ و بودجه خوزستان در سال 1384، عملیات بمب‌گذاری اداره مسکن و شهرسازی اهواز در سال 1384، بمب‌گذاری در اداره محیط‌زیست اهواز در سال 1384، بمب‌گذاری در خطوط انتقال نفت خوزستان، بمب‌گذاری در محور انتقال نفت اهواز، آبادان و ماهشهر، بمب‌گذاری در فرمانداری دزفول و آبادان در سال 1384 و برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در دادگستری اهواز از جمله اقدامات این متهم بوده است.


* این گروهک به‌عنوان یک سازمان تروریستی در سال ۱۳۷۸، هسته‌های اولیه خود را به سرکردگی «حبیب لبگان» در خوزستان تشکیل داد و با انجام عملیات‌های تروریستی در سال 1384، فعالیت خود را رسماً آغاز کرد. گروهک حرکه النضال اقدامات تروریستی وحشتناکی را ازجمله بمب‌گذاری در اماکن دولتی، جاسوسی، سرقت مسلحانه، ایجاد رعب و وحشت انجام داده که به شهادت ۷۴ نفر از شهروندان ایرانی منجر شده است.



*عوامل اصلی گروهک تروریستی مزبور که عمدتاً در کشورهای سوئد، دانمارک و هلند مستقر بوده و از حمایت‌های عربستان سعودی بهره‌مند هستند، اقدام تروریستی در ایران انجام داده‌اند و با وجود صدور اعلان قرمز برای عوامل اصلی و سران گروهک، تاکنون اقدام موثری از سوی کشورهای اروپایی و سعودی برای تحویل سران گروهک صورت نگرفته است.


* طی سال‌های اخیر، فرماندهان این گروهک تروریستی بین کشورهای اروپایی و عربستان سعودی در رفت‌وآمد بوده‌اند. اهداف تروریستی گروهک حرکه النضال را شهروندان عادی از جمله زنان و کودکان تشکیل می‌دهند و اقوام فارس و عرب از قربانیان عملیات‌های تروریستی این گروهک هستند. در همین راستا، گروهک تروریستی مزبور در یکی از اقدامات خود در ۳۱ شهریور 1397، با همکاری سایر گروه‌های تروریستی، مراسم رژه نیروهای مسلح را مورد هدف قرار داد و ۲۵ نفر ازجمله یک کودک را شهید و ۷۰ نفر را مجروح کردند. این گروهک تروریستی بعد از این اقدام تروریستی، با صدور بیانیه‌ای مسئولیت‌ این عملیات‌ تروریستی را پذیرفت و به انجام اقدامات مسلحانه بمب‌گذاری در تأسیسات نفتی ایران نیز تاکید کرد.


* حملات تروریستی در استان خوزستان زمانی به نقطه بحرانی رسید که در سال 1384، چندین مرکز دولتی و تأسیسات نفتی به‌ویژه فرمانداری خوزستان منفجر شدند. حبیب نبگان و حبیب فرج الله چعب به همراه ۵ تن از سرکرده‌های گروهک در کشورهای اروپایی از جمله دانمارک، هلند و سوئد، مدیریت اقدامات تروریستی در خاک ایران را برعهده داشتند و علی‌رغم اعلان قرمز برای ۱۲ نفر از سران گروهک متاسفانه کشورهای اروپایی از تحویل آنها به ایران امتناع کردند؛ به گونه‌ای که با وجود دستگیری چعب توسط کشور لهستان، این کشور به درخواست آمریکا و سوئد اقدام به آزادی وی کرد.


* عوامل گروهک، تجزیه استان خوزستان را از اهداف خود اعلام کردند. گروهک حرکه النضال در راستای این هدف، از انجام هرگونه اقدام غیرقانونی و تروریستی در مرزهای ایران کوتاهی نکرده است. این گروهک ضمن ارتباط با سایر گروهک‌های تروریستی، اقدامات تروریستی آنها را تایید و ائتلاف با سایر گروهک‌ها را در دستورکار خود قرار داد.


* حبیب نبگان رسماً همکاری با گروهک‌هایی از جمله جیش‌العدل (گروهکی که عبدالمالک ریگی سرکردگی آن را بر عهده داشت) را اعلام و این گروهک‌ها را دوستان خود معرفی کرده است. همچنین، سخنگوی این گروهک با گروهک‌ جیش‌العدل بر ایجاد اتاق‌های عملیاتی علیه ایران توافق کرده بود. بر اساس این توافق، تعدادی از سران گروهک حرکه النضال به منظور آموزش نظامی و ساخت بمب، عازم سوریه و شمال عراق شدند و ۱۰۰ چاشنی انفجاری بمب را داخل کشور تحویل گرفتند که با عملیات نیروهای اطلاعاتی ایران با شکست مواجه شدند. در زمان دستگیری عبدالمالک ریگی، سرکرده گروهک حرکه النضال ضمن حمایت از اقدامات تروریستی این گروهک، دستگیری ریگی را محکوم کرد.


* حبیب فرج‌الله چعب فعالیت خود را از اواسط سال 1376 در قالب فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی با هدف مقابله با جمهوری اسلامی ایران و تجزیه خوزستان از طریق عملیات‌های تروریستی و ترور شروع کرد. انجام عملیات بمب‌گذاری در فرمانداری‌های شهرستان‌های آبادان و دزفول در سال 1384 با قرار دادن کیف‌های حاوی بمب در فرمانداری‌ها، بمب‌گذاری در چاه‌های نفت، خطوط نفت و گاز در شهرهای اهواز، آبادان، رامشیر، شوش و اهواز، اقدام ایذایی علیه پاسگاه‌ها و خودروهای نیروی انتظامی که منجر به شهادت برخی نیروهای انتظامی شد، از جمله اقدامات تروریستی حرکه النضال است. حمله مسلحانه به منازل شهروندان و ترور آن‌ها، اقدام تروریستی 31 شهریور 1397 شمسی در حمله به مردم و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، به آتش کشیدن بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز از دیگر اقدامات تروریستی این گروهک بوده است.


* گروهک تروریستی محی‌الدین آل ناصر، وابسته به حرکه النضال، برای بقای خود از هیچ اقدامی چشم‌پوشی نکرد و برای تامین هزینه‌های خود، به سرقت‌های مسلحانه از بانک‌ها و مؤسسات مالی خصوصی پرداخت. سرقت مسلحانه از بانک تجارت منطقه شهر شمس‌آباد از توابع شهر دزفول، سرقت مسلحانه از شرکت خصوصی پتروشیمی ماهشهر، سرقت مسلحانه از بانک صادرات بندر امام خمینی (ره)، سرقت مسلحانه ناموفق از مواضع طلافروشی از شهر شوش، سرقت گندم از انبارهای قله شهرستان شوشتر و شوش، طراحی و اجرای سرقت مسلحانه از شرکت توسعه نیشکر شعیبیه واقع در شهرستان شوشتر، طراحی و برنامه‌ریزی جهت سرقت مسلحانه حقوق کارکنان شهرستان شوشتر، سرقت مسلحانه بانک صادرات شعبه اهواز، از جمله سرقت های این گروهک بوده است.


* ترور رئیس‌کل دادگستری استان خوزستان، ترور دادستان اهواز و معاونان وی، ترور بازپرس ویژه دادسرای عمومی و انقلاب اهواز، ترور یکی از نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و ترور مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان از جمله این اقدامات است. گروگان‌گیری مهندسان و پیمانکاران شرکت توسعه نیشکر با هدف ایجاد رعب و وحشت در بین آنان و نیز تصویربرداری از عملیات تروریستی خود با هدف ایجاد رعب و وحشت در استان و به‌منظور فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی ایران در جهان، همچنین گروگان‌گیری قضات دادگستری استان خوزستان به‌ویژه قضات دخیل در پرونده بمب‌گذاری باهدف انتقام گرفتن از آنها، ربایش مدیر سازمان آب و برق خوزستان، ازجمله این طراحی‌ها بوده است.


* بمب‌گذاری در وزارت نفت در تهران، بمب‌گذاری در ساختمان شرکت نفت در منطقه اهواز، بمب‌گذاری در وزارت دادگستری، بمب‌گذاری در وزارت جهاد و کشاورزی، بمب‌گذاری در دیوان عدالت اداری، بمب‌گذاری در مجتمع شهید بهشتی تهران، بمب‌گذاری در دادگستری خوزستان، بمب‌گذاری در اداره کل ثبت اسناد و املاک استان خوزستان، بمب‌گذاری در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، بمب‌گذاری در ایام عید نوروز سال 1385 در اهواز، بمب‌گذاری در دادگاه عمومی و انقلاب دزفول، بمب‌گذاری در استانداری خوزستان، بمب‌گذاری در خطوط انتقال چاه‌های نفت خوزستان، بمب‌گذاری در فرمانداری ماهشهر، بمب‌گذاری در بانک پارسیان اهواز، بمب‌گذاری در پاسگاه‌های شهری و کانتینر‌های سبز نیروی انتظامی در اهواز از جمله دیگر طرح‌هایی بوده است که سرکردگان این گروهک قصد انجام آن‌ها را داشتند.


* ۱۵۰ کیلوگرم مواد منفجره TNT، بمب ساعتی آماده انفجار، بمب دست‌ساز، اسلحه کلاش تاشو، اسلحه کلت، دوربین اسلحه، آرپی‌جی و خمپاره‌انداز، ریموت کنترل از راه دور بمب، تعدادی سوئیچ فعال‌کننده بمب، مواد شیمیایی و اکلیل مورد استفاده در ساخت بمب، البسه نظامی، تلفن ماهواره‌ای برای برقراری تماس با عناصر خارج از کشور ازجمله مهماتی است که از عناصر این گروهک کشف‌شده است.


* هم‌افزایی و هم‌پوشانی با سایر گروه‌های تروریستی برای انجام اقدامات تروریستی در داخل کشور، ارتباط‌گیری با عربستان سعودی و اجرای برنامه‌های چندوجهی خرابکارانه در داخل کشور، تلاش در راستای ایجاد اتحاد میان گروهک‌های تجزیه‌طلب برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران، ارتباط‌گیری با سازمان‌ها و کشور‌های اروپایی و عربی، تلاش برای بین‌المللی کردن موضوع تجزیه خوزستان، مدیریت ده‌ها اقدام تروریستی خرابکارانه در سال‌های گذشته از خارج از کشور، راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای و ارائه راهکار‌های تروریستی، ازجمله اتهامات این گروهک و سرکرده آن است.


*  این گروهک تروریستی در راستای ترویج خشونت و ایجاد تفرقه قومی در سال 1396 با حمایت عربستان سعودی اقدام به ایجاد شبکه تلویزیونی می‌کند.  این شبکه، دفتری را در کشور دانمارک و در نزدیکی محل سکونت سرکرده وقت گروهک ایجاد می‌کند. تبلیغ گسترده وهابیت و آموزش رسمی نحوه فعالیت با اسلحه علیه جمهوری اسلامی ایران، از جمله مواردی است که در این تلویزیون به نمایش در می‌آمد. بعد از دستگیری سرکردگان این شبکه تروریستی در کشورهای دانمارک و هلند، تمامی تجهیزات شبکه ماهواره‌ای این گروهک بدلیل حمایت از تروریسم توقیف شد.


* اعضای این گروهک ادعا دارند که اقداماتشان در راستای تخریب اموال دولتی بوده است، اما سوال اینجاست که اگر آنها قصد تخریب اموال دولتی را داشتند چرا زمانی این اقدامات را انجام می‌دادند که شهروندان در آن مراکز بوده‌اند؟ نمی‌شود داعیه حمایت از قومیتی را داشت، اما اقدامات خود را علیه آن افراد و در جهت حمله به آنها قرار داد. اگر اقدام این گروهک تروریستی علیه مراکز دولتی بوده، چرا شهروندان بی‌گناه بسیاری را به شهادت رساندند؟


پی دی اف نخستین بولتن جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده سرکرده گروهک تروریستی حرکة النضال

 

 

ارسال نظر: