X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 20 خرداد 1399

گوترش: کارمندان سازمان ملل نباید در اعتراضات علیه نژادپرستی شرکت کنند

دبیرکل سازمان ملل متحد به کارمندان این نهاد بین المللی گفت می‌توانند با بازنشر توئیت‌های این سازمان با معترضان اعلام همبستگی کنند اما نبایددر اعتراضات شرکت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، مجله فارن پالیسی در گزارشی نوشت: طبق بخشنامه اخلاقی داخلی سازمان ملل، کارمندان این نهاد بین المللی نباید در اعتراضات مردمی که در سراسر جهان در پی مرگ «جورج فلوید» سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس به راه افتاده، شرکت کنند چون بی‌طرف بودن  سازمان ملل زیر سوال می‌رود و تضعیف می‌شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل کتحد در جریان نشست مجازی با کارمندان این نهاد اذعان کرده بود که بسیاری از همکاران سازمان ملل دوست دارند تا در اعتراضات مردمی علیه نژادپرستی و خشونت پلیس در نیویورک و سایر شهرها فعال و منتقد باشند اما آنها باید خویشتنداری کنند.

وی تأکید کرد: ما همگی بابت خشونتی که به دلیل مساله نژادپرستی علیه فلوید صورت گرفت، شوکه و ناراحتیم اما موقعیت کارمندان سازمان ملل به عنوان کارمندان مدنی بین‌المللی محدودیت آزادی آنها را درباره صحبت این مساله یا اقدام درباره آن در پی دارد. کارمندان سازمان ملل باید فعالیت‌هایشان را به بازنشر پیام‌های سازمان ملل یا پست‌های رسانه‌های اجتماعی از سوی دبیرکل و سایر مقام‌های ارشد این نهاد محدود کنند.

تصمیم گوترش با واکنش‌های انتقادی از سوی کارمندان سازمان ملل و مدافعان مستقل حقوق بشری مواجه شده که مدعی‌اند این محدودیت‌ها حقوق افراد در خصوص آزادی بیان و تجمعات صلح آمیز را نقض می‌کند که در منشور سازمان ملل و کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی ذکر شده است.

گوترش همچنین گفت:‌ سازمان ملل خود از اتهام تبعیض مبرا نیست. ۶۰ درصد از مشاغل دفتر مدیر اجرایی سازمان در اختیار غربی‌هاست. من به دنبال آغاز یک گفتگوی داخلی درباره وضعیت نژادپرستی در داخل سازمان و اقدامی برای مقابله با آن هستم.