X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 09 اردیبهشت 1399

گوترش خواستار مذاکره طرف‌های درگیر در یمن و مقابله با کرونا در این کشور شد

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد از همه طرف‌های درگیر در یمن خواست تا برای حل اختلافات خود به گفت‌ وگو و مذاکره روی آورند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر به نقل از تارنمای سازمان ملل، «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل اعلام کرد که گوترش، همچنین خواستار اجرای توافق «ریاض» و تقویت تلاشها برای مقابله با شیوع کرونا در یمن است.
دوجاریک افزود: دبیرکل بر لزوم حفظ یکپارچگی نهادهای یمنی تاکید دارد و معتقد است که مناقشه یمن تنها از طریق گفت‌وگو در خصوص یک راه‌حل سیاسی قابل حل است.
شورای انتقالی جنوب یمن که از حمایت امارات برخوردار است، یکشنبه گذشته در استان‌های جنوبی، حکومت خودمختار اعلام کرد.
این شورا ضمن اعلام خودمختاری در عدن و دیگر استانهای جنوبی یمن، خاطر نشان کرد که وضع فوق‌العاده از شنبه شب گذشته در این منطقه به مرحله اجرا گذاشته شده است.
اقدام شورای انتقالی جنوب یمن در پی ادامه اختلاف با دولت منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن است که از سوی عربستان حمایت می‌شود.
«مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به یمن روز دوشنبه از اقدام شورای انتقالی جنوب یمن ابراز نگرانی کرد.
«نایف فلاح مبارک الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز از موضع عربستان در مخالفت با این تصمیم حمایت کرد و خواستار اجرای توافق ریاض شد.
ائتلاف سعودی در واکنش به اعلام خودمختاری شورای انتقالی (تحت حمایت امارات) در استان‌های جنوبی یمن، با صدور بیانیه‌ای بر ضرورت بازگشت اوضاع به شرایط قبل و اجرای سریع توافق ریاض تاکید کرد.
۱۴ آبان ۱۳۹۸ توافقی میان دولت مستعفی مورد حمایت عربستان و شورای انتقالی‌ جنوب یمن مورد حمایت امارات با میانجیگری سعودی‌ها موسوم به توافق ریاض نیز امضا شد.
از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض می‌توان به استقرار دولت «عبدربه منصور هادی» در شهر عدن طی مدت ۷ هفته، متمرکز شدن نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با «جنبش انصارالله»، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و تعیین ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه اشاره کرد.