X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: پنجشنبه 22 خرداد 1399

گره‌گشایی از مشکلات مردم وظیفه مسئولان است/امروز مدعیان حقوق بشر نمی‌گذارند انسان‌ها نفس بکشند

رئیس قوه قضائیه گفت: امروز مدعیان حقوق انسان بزرگترین ناقضان حقوق بشر و انسان هستند؛ می‌بینید چگونه پایشان را بر گلوی انسان‌ها می‌گذارند و نمی‌گذارند نفس بکشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه در سفر به استان فارس و در دیدار با قضات و کارکنان دادگستری  اظهار داشت: امروز برای همه ما افتخار بزرگ، خدمتگزاری خالصانه به مردم و گره گشایی از کار آن‌ها است.

وی تصریح کرد: توجه به مردم، مردمی بودن و باور داشتن مردم یکی از نکات بسیار مهم برای همه است و باید به آنچه لازمه مردمداری است و همچنین درخواست‎‌های مردم و گره گشایی از زندگی آن‌ها توجه کنیم.

آیت الله رئیسی با اشاره به حفظ کرامت قاضی، کارکنان و مرتبطان دستگاه قضایی، ارباب رجوع، متهم و زندانی افزود: برخورد با یک متخلف و یک متجاسر و یک مجرم هم باید صبغه حفظ کرامت داشته باشد. فضاسازی‌ها، نباید مجموعه دستگاه قضایی، رسیدگی‌ها، تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. برای دستگاه قضایی کشف حقیقت، حق خواهی و حق گرایی و ایستادگی در مسیر حق مهم است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: حفظ منابع طبیعی در همه جا بسیار حائز اهمیت است. باید از تعرض به منابع طبیعی پیشگیری شود و به هیچ عنوان نباید به زمین خواران اجازه داد تا سراغ ذخایز و سرمایه‌های ملی بروند و باید دست آن‌ها را کوتاه کرد.

به صورت قانونمند از عشایر حمایت شود


رئیس قوه قضائیه در دیدار با عشایر استان فارس با بیان اینکه بدون تردید عشایر سرمایه‌های ارزشمند بی بدیل در این کشور هستند، گفت: هر جا عشایر در این کشور حضور دارند، امتیاز فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تولیدی و سرمایه‌های ارزشمندی هستند که باید نسبت به این سرمایه عظیم خداوند را شاکر بود.

وی با اشاره به صفات عشایر از جمله ایمان، صداقت، ایستادگی و مقاومت و موثر بودن در حفظ کشور و انقلاب و ارز‌ش‌ها، تصریح کرد: دیروز در مقابل انگلیسی ها، تاریخ این کشور حضور و مقاومت و ایستادگی و رشادت عشایر را ثبت کرده است و در ۸ سال دفاع مقدس، ۲۵۰۰ شهید عشایری داشته‌ایم.

آیت الله رییسی با بیان اینکه باید تولید عشایر مورد حمایت همه بخش‌ها قرار گیرد، افزود: باید به صورت قانونمند از عشایر حمایت شود.

وی به موضوعاتی از قبیل بیمه عشایر اشاره و تاکید کرد: باید بیمه عشایر توسعه پیدا کند و با پشتوانه‌های مالی، اعتباری، بیمه‌ای و امنیتی باید این جریان مولد و مخلص نسبت به انقلاب و نظام و ارزش‌ها که در میدان عمل و اجرا پیشتاز است، مورد حمایت قضایی و مالی و اعتباری قرار گیرد. حقوق عشایر باید به هر نحو حفظ شود.

 مدعیان حقوق انسان، امروز بزرگترین ناقضان حقوق بشرند

رئیس قوه قضائیه گفت: در جوامع شهری اغلب مردم مصرف کننده هستند؛ باید ببینیم چه کسی تولیدکننده و موثر است و چه کسانی پرچمدار ارزش‌ها هستند و دفاع از حریم انسانیت می‌کنند.

وی یادآورد شد: امروز مدعیان حقوق انسان بزرگترین ناقضان حقوق بشر و انسان هستند. می‌بینید چگونه پایشان را بر گلوی انسان‌ها می‌گذارند و نمی‌گذارند نفس بکشند. این‌ها خودشان را کشور توسعه یافته و مدافع حقوق انسان می‌دانند. امروز فریاد عالم از بی عدالتی نظام استکبار و حکومت آمریکایی‌ها وغربی‌ها بلند شده است.

با کدخدامنشی و داوری و بزرگان عشایر مسائل حل شود

آیت الله رئیسی درباره تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها در دادگستری بیان کرد: تاکید داریم که حتی‌الامکان پرونده به دادگستری نیاید و با کدخدامنشی و داوری و بزرگان عشایر مسائل حل شود؛ اما اگر به هر دلیلی مشکلی حل نشد و به دادگستری آمد، تسریع در رسیدگی در دادگستری مورد تاکید ماست.

وی تصریح کرد: هرچه می‌گذرد به این سخن حق رهبری بیشتر می‌رسیم که فرمودند من آینده این کشور را بسیار درخشان و امید بخش می‌بینم. آن حکیم فرزانه به درستی آینده را می‌بینند. در شرایط فعلی علیرغم تهدیدات دشمن در منطقه دست توفق و برتری برای کشور و جبهه انقلاب اسلامی است و در منطقه هم اعتراف می‌کنند که دست برتر از آن جبهه انقلاب اسلامی با محوریت ایران اسلامی است. دست برتر را شهدا، حاج قاسم سلیمانی و عزیزان جانفشان که بی نام و نشان جان عزیزشان را اهدا کردند، به ارمغان اوردند و این‌ها اقتدار ایجاد کردند و تولید قدرت نمودند.

رئیس قوه قضائیه افزود: یکی از مسائل احداث و توسعه مدارس شبانه روزی ویژه فرزندان عشایر و روستا‌های محروم بود که نکته بسیار خوبی است. همچنین آب رسانی به عشایر در قالب حفر چاه در مسیر و آب رسانی‌های سیار برای شرب و دام از نکاتی است که مورد اهتمام می‌باشد.

مدیران نظام اسلامی باید به مردم پاسخگو باشند

وی در جلسه شورای اداری این استان گفت: مدیران در نظام اسلامی باید پاسخگو باشند. برای تشکیل ایران قوی نیازمند مدیران قوی و آماده خطر در شرایط سخت هستیم و از مدیری که در شرایط تحریم عمل می کند حمایت می‌کنیم. هر جا با مردم حرف بزنیم و اقناع افکار عمومی صورت گیرد مردم قانع می‌شوند نمونه‌اش را در سیزده فروردین دیدیم. ما از آن مدیری که در شرایط تحریمی خود را به آب و آتش میزند با همه وجود حمایت میکنیم. از یک صاحب کارخانه که تمام تلاشش روشن نگهداشتن چراغ کارخانه است که کارگر بیکار نشود باید با تمام توان حمایت کرد

یت الله رئیسی در ادامه سفر استانی به فارس، از اداره کل ثبت اسناد و املاک این استان به صورت از پیش اعلام نشده، بازدید کرد و با حضور در بخش‌های مختلف این اداره کل، نحوه خدمت رسانی به ارباب رجوع را مورد ارزیابی قرار داد.

وی با تاکید بر صحیح بودن این پیشنهاد بر ضرورت حرکت سریع در مسیر تسهیل امور مردم تاکید کرد و گفت: باید در دادگستری‌ها کارشناسی، وکالت معاضدتی و دفتر بازداشت کردن سند مستقر باشد؛ یعنی یک بسته کامل از تمام اقداماتی که سرویس دهنده به قاضی هستند و خدمات قضایی به مردم می‌دهند این امر می‌تواند کار مردم را تسهیل کند و باید اجرایی شود.