X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: یکشنبه 24 فروردین 1399

گاز اشک‌آور و گلوله پاسخ زندانیان معترض به شیوع کرونا

زندانیان امریکایی در اعتراض به شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها و کمبود اقلام بهداشتی اعتراض می‌کنند و زندان‌بان‌ها با گاز اشک‌آور و گلوله به آن‌ها پاسخ می‌دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، روزنامه گاردین از سرکوب ده‌ها زندانی در در مرکز تادیبی لنسینگ در کانزاس خبر داد و نوشت: این آخرین مورد از ناآرامی در زندان‌های آمریکا بود که در خلال نگرانی از افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در میان زندانیان صورت گرفت.

زندانیان به دفاتر زندان‌ هجوم آورده، پنجره‌ها را شکستند، و آتش‌های کوچکی برپا کردند تا اینکه بعد از چند ساعت امنیت مجموعه برقرار شد. «رندی بومن»، سنخگوی مراکز تادیبی کانزاس در گفتگو با آسوشیتدپرس تایید کرد که این ماجرا از عصر روز پنجشنبه در یکی از سلول‌هایی که امنیت متوسطی داشت آغاز گردید.

بعضی از زندانیان در اواخر شب دست از اعتراض برداشته و یا به سلول‌هایشان برگشته بودند. مرکز تادیبی لنسیگ اخیرا از وجود بیش از ده مورد ابتلا به کرونا در میان کارمندان و 12 نفر از زندانیان این مجموعه خبر داده بود.

شورش در کانزاس در حالی رخ می‌دهد که در سراسر کشور زندانیان نسبت به واکنش چندین زندان‌‌ به شیوع ویروس کرونا دست به اعتراض زده‌اند.

زندانیان باید اقلام بهداشتی را با پول خود بخرند

ویروس کرونا که باعث ایجاد بیماری تنفسی کووید 19 می‌شود در میان سیستم پرجمعیت زندان‌های فدرال، ‌ایالتی ‌و محلی آمریکا که 2.2 میلیون نفر را در خود جای داده‌اند، گسترش پیدا کرده است.

در کل کشور، بیش از 16600 نفر از میان مردم عادی بخاطر ابتلا به کووید 19 جان خود را از دست داده و  تست کرونای تقریبا 475000 مثبت اعلام شده است. علی‌رغم اینکه فرمانداران به مردم دستور می‌دهند که در خانه بمانند، زندانیان همچنان در معرض خطر باقی می‌مانند.

بیشتر زندانیان در اماکنی نزدیک به هم زندگی می‌کنند و باید اقلام  بهداشتی و ضدعفونی اولیه خود را خودشان بخرند. همزمان با شیوع بیماری بسیاری از مراکز از کمبود امکانات مراقبتی و حفاظتی  مناسب گزارش داده‌اند. نیویورک تایمز می‌گوید تا روز چهارشنبه در زندان‌های شهر نیویورک 288 زندانی، 488 تن از کارکنان،‌ و 78 نفر از کارمندان خدمات درمانی زندان به این ویروس مبتلا شده‌اند.

تست کرونای بیش از 450 نفر از زندانیان و کارکنان بزرگترین زندان شیکاگو مثبت شده است. این زندان یکی از گسترده‌ترین میزان شیوع را از زمان شروع این بیماری همه‌گیر در امریکا داشته است. یک نفر از مبتلایان در این زندان جان خود را از دست داده است. زندانیان علامت‌های دست‌سازی را به نشانه درخواست کمک به پنجره سلول‌های خود آویخته‌اند.

اسپری فلفل و گلوله برای مقابله با زندانیان معترض

دفتر کلانتر در شهر کوک در بیانیه‌ای اعلام کرد که :«ماموران کلانتر و متخصصان پزشکی شهر شبانه‌روز سخت در تلاشند تا با پاندمی جهانی بی‌سابقه ویروس کرونا مقابله کنند.»

اوایل هفته، مسئولان یک ندامتگاه در واشنگتن از گلوله‌های غیر کشنده و اسپری فلفل برای پراکنده کردن اجتماع اعتراضی بیش از 100 زندانی که در واکنش به ابتلای 3 نفر از زندانیان به کووید 19 شکل گرفته بود استفاده کردند.

در لوییزیانا که یکی از مراکز اصلی بحران در کشور است، در زندان فدرال اوکدیل [1] یکی از زندانیان نسبت به برگرداندن یک زندانی مریض به سلول و قرار دادن او در کنار دیگر افراد، اعتراض کرده بود که با اسپری فلفل و زدن دستبند به او پاسخ داده شد. در لوییزیانا 8 زندانی مبتلا به ویروس در گذشته‌اند که 5 نفر آن‌ها متعلق به زندان اوکدیل بودند.

آزادی زندانیان، تنها راه توقف رژه مرگِ کروناست

فعالان و حامیان اصلاح عدالت کیفری، خواستار تلاش بیشتری برای محافظت از جمعیت زندانیان و بیشتر شدن مواد ضدعفونی‌کننده و ابزار حفاظتی مناسب برای کارکنان شدند. بسیاری همچنین خواستار افزایش آزادی پیش از موعد زندانیان غیرخشن و زندانیانی که منتظر محاکمه‌اند شدند.

کیم کلی در یادداشتی که برای سازمان »اپیل» نوشته بود، اعلام می‌کند: «اوضاع مثل یک بمب ساعتی شده است. تنها راه‌حل عاقلانه برا توقف رژه مرگِ ویروس و حفاظت از افراد آسیب‌پذیر، آن است که هر تعدادی از زندانیان را که می‌توانیم آزاد کنیم.»

کلی این مقاله را در واکنش به شورشی که در زندان «رایکرز آیلند» رخ داده بود، نوشت. در این شورش هشت زندانی بعد از تماس با فردی که نشانه‌هایی شبیه به آنفلوانزا داشت خواستار دریافت مراقبت‌های پزشکی شدند که زندان‌بان‌ها در واکنش به این شورش با اسپری فلفل مقابله کردند.

در روز پنجشنبه، اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکایی در کانزاس [2] از دادگاه عالی این ایالت خواست که زندانیانی که سوابق پزشکی قبلی نظیر بیماری قلبی، فشار خون،‌و دیابت داشته‌اند را آزاد کند چرا که این بیماری‌ها افراد را در قبال کووید 19 آسیب‌پذیرتر می‌کنند.

این درخواست از جانب هفت زندانی که متعلق به زندان لنسینگ نیز هستند شکل گرفته است. ویلیام بار، دادستان کل ایالات متحده در روز جمعه اعلام کرد که دیوان فدرال زندان‌ها با شرایط اورژانسی مواجه است که موجب شده این سازمان خواستار شروع آزاد کردن زندانیان و فرستادن آن‌ها به خانه شود.

این اظهارات در تناقض با سخنان دونالد ترامپ است که علنا با آزادی زندانیان مخالفت کرده بود و قول داده بود که اگر حق این‌ کار را داشته باشد، جلوی این آزادی‌ها را در مواردی بگیرد.

 


[1] Oakdale

[2] the American Civil Liberties Union of Kansas