X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: دوشنبه 08 اردیبهشت 1399

گاردین از یک جنایت آمریکایی دیگر پرده برداشت؛ وقتی بومیان حتی در آمار مرگ هم به حساب نمی‌آیند

آمریکایی‌های بومی از داده‌های کرونا ویروس ایالات متحده حذف و تحت عنوان "سایرین" طبقه‌بندی شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، وب سایت روزنامه گاردین در گزارشی افشاگرایانه با عنوان «بومیان امریکا حتی در امار مرگ و میر کرونا هم جایی ندارند» نوشت:

آمریکایی‌های بومی از اطلاعات دموگرافیک در مورد تأثیر کرونا ویروس در سراسر ایالات متحده آمریکا حذف شده‌اند. این موضوع این ترس را به وجود می‌آورد که نیاز به فوریت‌های پنهان بهداشتی در یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار جمعیت آمریکا افزایش یابد.

تجزیه‌وتحلیل گاردین نشان داد که حدود 80٪ از ادارات بهداشت و درمان ایالات متحده برخی از اطلاعات جمعیتی نژادی را منتشر کرده‌اند که اختلافات آشکار در تأثیر کووید-19 در جوامع سیاه و لاتینو را نشان می‌دهد. اما تقریباً نیمی از ایالت‌ها، به طور صریح آمریکایی‌های بومی را در داده‌های خود نمی‌گنجانند و در عوض آن‌ها را تحت عنوان "سایرین" طبقه‌بندی می‌کنند.

ابیگیل اکو هاوک، مدیر و عضو هیئت مدیره‌ی بهداشت و درمان شهری منطقه‌ی هند در آمریکا و مدیر ارشد تحقیقات پروژه‌ی تحقیقاتی سازمان بهداشتی سیاتل هند به گاردین گفت: با قرار دادن ما در گروه "سایرین"  در واقع ما به طور مؤثر از داده‌ها حذف می‌شویم. از سوی دیگر، در ایالت‌هایی که بومیان آمریکا را در نتایج جمعیتی طبقه‌بندی می‌کنند، داده‌های اولیه حاکی از عدم تناسب چشمگیر میزان ابتلا به ویروس و مرگ است. هفته گذشته، دپارتمان خدمات بهداشتی آریزونا گزارش داد که بومیان آمریکا 16٪ از مرگ‌ومیرهای مربوط به کووید -19 در این ایالت را تشکیل می‌دهند، با وجود اینکه آن‌ها فقط 6٪ از کل جمعیت ایالت را شامل می‌شوند. در نیومکزیکو، بومیان آمریکا کمتر از 10٪ از جمعیت را تشکیل می‌دهند اما بیش از یک سوم از موارد ابتلا به ویروس کرونا را در برمی‌گیرند.

این هفته، مرجع بهداشت و درمان برای منطقه‌ی ناواهو که شامل مناطقی از آریزونا، یوتا و نیومکزیکو است، از وجود 1919 مورد کرونا ویروس مثبت و 44 مورد فوتی خبر داد. اگر این منطقه یک ایالت بود، به لحاظ موارد تأیید شده برای هر 100000 نفر در رده‌ی سوم کشور بعد از نیویورک و نیوجرسی قرار می‌گرفت. اگرچه باید دقت داشته باشیم که آزمایش‌ها در این منطقه با سرعت بسیار بالاتری نسبت به سایر ایالت‌ها صورت می‌گیرد.

 گفتنی است، جوامع رنگین‌پوست مستعد ابتلا به کرونا ویروس نیستند، اما به دلیل سال‌ها دسترسی نابرابر به مراقبت‌های بهداشتی، آب تمیز و مواد مغذی، در معرض خطر عوارض بیشتری از بیماری قرار دارند. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا، بومیان آمریکایی سه برابر هر گروه نژادی یا قومی دیگری در ایالات متحده دیابت را تجربه می‌کنند و بیشترین میزان آسم در میان آن‌ها به چشم می‌خورد. گفتنی است، قبل از همه‌گیری، سیستم بهداشت و درمان فدرال که در خدمت بومیان آمریکایی بود، از نظر مالی کمبود بودجه داشت.

گاردین دریافت که بخش‌های بهداشتی، آمریکایی‌های بومی را در اطلاعات جمعیتی نژادی خود حتی در مناطقی با تعداد بالای ساکنان بومی وارد نمی‌کنند. اکثر آمریکایی‌های بومی در مناطق شهری زندگی می‌کنند که بیشترین جمعیت آن در شهر نیویورک و لس‌آنجلس است. اما هیچ‌کدام از این ایالت‌ها به صراحت آمریکایی‌های بومی را در داده‌های کووید - 19 خود و وارد نکرده‌اند.

دپارتمان بهداشت نیویورک به درخواست گاردین برای اظهارنظر در این مورد پاسخی نداد. بخش بهداشت عمومی لس‌آنجلس گفت که این ایالت در جستجوی اطلاعات دقیق‌تر در زمینه‌ی نژادی قومیتی است و امید دارد که گزارش‌های معنادارتری در این زمینه در آینده ارائه کند.

به گفته‌ی دفتر سرشماری ایالات متحده، نیمی از بومیان آمریکایی هندی و آلاسکایی فقط در 10 ایالت آمریکا زندگی می‌کنند. از 21 آوریل، هر 10 ایالت، داده‌های جمعیتی نژادی را منتشر کردند. اما چهار ایالت شامل تگزاس، فلوریدا، نیویورک و میشیگان بومیان آمریکایی را در داده‌های خود وارد نکردند. سخنگوی دپارتمان بهداشت و درمان ایالت تگزاس گفت که بومیان آمریکا به عنوان "سایرین" طبقه‌بندی می‌شوند، زیرا تعداد پرونده‌های آن‌ها در مقایسه با سایر گروه‌ها کم است.

اکو هاوک گفت: بومیان آمریکایی، به دلیل نسل‌کشی میزان کمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند، وگرنه کم بودن تعداد آن‌ها دلیل دیگری ندارد. از سوی دیگر، اگر ما را از داده‌ها حذف کنید، ما دیگر وجود نداریم. همچنین به ما دیگر منابعی اختصاص داده نخواهد شد.

حذف آمریکایی‌های بومی از اطلاعات بهداشت عمومی در ایالات متحده چیز جدیدی نیست. به عنوان مثال، در ژانویه، مرکز پیشگیری و درمان بیماری‌ها در آمریکا، جامع‌ترین مطالعه خود را تا به امروز در مورد نژادها و میزان مرگ‌ومیر مادران منتشر کرد. اما سرخپوستان آمریکایی (هندی‌ها) و بومیان آلاسکا در آن گنجانده نشده بودند. هنگامی که مؤسسه بهداشت شهری هندی‌های آمریکا تحقیقات خود را انجام داد، دریافت که زنان بومی ساکن در شهرها 4.5 برابر بیشتر از زنان سفیدپوست در دوران بارداری و زایمان در معرض خطر مرگ بودند.

کارشناسان بهداشت همچنین هشدار داده‌اند که بخش‌های بهداشت محلی و ایالتی که شامل اطلاعات بومیان آمریکایی هستند، احتمال دارد که تعداد بیماران کووید-19 و مرگ‌ومیر ناشی از آن را در میان بومیان در قالب طبقه‌بندی نادرست نژادی، کمتر از حد واقعی در نظر گرفته باشند.

بر اساس برخی مطالعات، 50 درصد این احتمال وجود دارد که بومیان آمریکا در قالب یک نژاد اشتباهی در سوابق پزشکی، شناسنامه و اسناد فوت شناخته شوند. یک مطالعه در سال 2015 در مورد سوابق ترخیص بیمارستان در اورگان نشان داد که اطلاعات بیش از نیمی از بیماران بومی به صورت اشتباه در پرونده‌ی آن‌ها وارد شده بود. اکثریت آن‌ها به عنوان سفیدپوست طبقه‌بندی شده بودند. یک مطالعه دیگر در سال 2014 نشان داد که 30٪ از بیماران بومی آمریکا اطلاعات به صورت اشتباه در گواهی‌های فوتشان وارد شده بود.

خدمات بهداشتی هند در آمریکا به عنوان یک سیستم مراقبت‌های بهداشتی فدرال که با کمبود بودجه دست‌وپنجه نرم می‌کند، در 37 ایالت به 2.5 میلیون شهروند قبیله‌ای خدمات ارائه می‌دهد. این مرکز، روزانه نتایج آزمایشات را در هنگام شیوع کرونا ویروس منتشر می‌کند.

در حالی که همه‌ی افراد بومی از طریق سازمان خدمات بهداشتی هند به مراقبت‌های بهداشتی دسترسی ندارند، اما این سیستم می‌تواند به بهترین شکل ممکن تصویری از تأثیر کووید-19 بر منطقه‌ی هندی ارائه دهد. اما خدمات بهداشتی هند نمی‌تواند داده‌های بستری یا مرگ‌ومیر را برای بیشتر بیماران خود ردیابی کند، زیرا اکثر مراکز این سازمان، مراقبت‌های ویژه را ارائه نمی‌دهند. بنابراین، بیماران بد حال به بیمارستان‌های خارج از کنترل این سازمان منتقل می‌شوند.

سخنگوی یکی از آژانس‌های بهداشتی آمریکا نوشت: سازمان خدمات بهداشتی هند ممکن است از مرگ بومیان آگاه نشود. به گفته‌ی مسئولان بهداشتی، برای جلوگیری از گزارش نشدن مرگ‌ومیر بومیان، این سازمان فقط نتایج آزمایش را منتشر می‌کند.
اما تعداد آزمایشات هم ناقص هستند. خدمات بهداشتی هند شامل شبکه‌ای از مراکز است که توسط خدمات بهداشتی هند، خدمات بهداشتی قبیله‌ای و ارائه‌دهندگان خدمات شهری اداره می‌شوند. فقط مراکزی که به صورت مستقیم تحت نظارت خدمات بهداشتی هند قرار دارند، ملزم به ارائه‌ی داده‌ها هستند که حدود 17٪ از مراکز موجود در سیستم را شامل می‌شوند. برای مراکز دیگر، اشتراک داده‌ها داوطلبانه است. به گفته‌ی سخنگوی خدمات بهداشتی هند، حدود یک سوم از مراکز قبیله‌ای و شهری آمار و ارقامشان را اعلام کرده‌اند.

بر سر راه سازمان خدمات بهداشتی هند توسط یک سیستم ضبط الکترونیکی که در دهه 1980 توسعه یافت، سنگ‌اندازی شده است. سخنگوی این سازمان گفت: جایگزینی یک سیستم دیگر ضروری است اما در حال حاضر، داده‌های نظارت بر کووید-19  به صورت دستی جمع می‌شود.

دسی رودریگز-لون بیر، جمعیت‌شناسی اجتماعی به گاردین گفت: نابرابری‌های بهداشتی کلمات خوبی برای توصیف نژادپرستی سیستماتیک هستند... این اثرات از زمان تأسیس آمریکا باقی مانده‌اند.

رودریگز گفت که فقط شمول آمریکایی‌های بومی در داده‌های جمعیتی کافی نیست. داده‌ها همچنین باید وابستگی قبیله‌ای را نیز شامل شوند. وی ادامه داد، برای ایالت‌های قبیله‌ای، این امکان وجود دارد که شهروندان خود را در این مجموعه‌های بزرگ اطلاعاتی تعیین کنند. از سوی دیگر، بسیار مهم است تا بتوانید تأثیر ویروس بر قبیله خود را درک کنید.

بر خلاف ایالت‌ها و مناطق، قبایل نمی‌توانند به سیستم‌های مراقبت بهداشتی اعتماد کنند تا به آن‌ها بگویند که شهروندانشان بیمار یا در حال مرگ هستند. به این ترتیب، قبایل باید خودشان داده‌ها را جمع‌آوری کنند. گاردین از 15 بخش بهداشت ایالتی و محلی که دارای جمعیت بومی بالایی هستند، سؤال کرد که آیا آن‌ها اطلاعات مربوط به وابستگی‌های قبیله‌ای را جمع کرده‌اند یا خیر. هیچ‌کدام  از این ایالات در پاسخ به درخواست گاردین، گزارشی مطرح نکردند.

سخنگوی شهر ماریکوپا که شامل شهر فونیکس نیز می‌شود، گفت: ما آرزو می‌کنیم که از منابع قبیله‌ای برخوردار شویم. با این حال، قادر به دستیابی به این مرحله نیستیم.
تنها پایگاه داده‌ی ملی و عمومی کرونا ویروس که ارائه‌ی گزارش از وابستگی قبیله‌ای را بر عهده دارد، روزنامه‌ی مستقل بومیان به نام "منطقه‌ی هند امروز" است. تیم 16 نفره‌ی این روزنامه در حال افزودن موارد مثبت کووید-19 و مرگ آن‌ها به گزارش خودش است. این تیم می‌تواند یک گزارش روزانه را در وب‌سایتش تأیید کند.

جوردان بنت بگی، سردبیر واشنگتن آی‌سی‌تی گفت: غالباً محققان و قانون‌گذاران می‌گویند که هیچ‌گونه داده‌ای در مورد مسائل بهداشتی و درمانی در منطقه‌ی هند وجود ندارد. اما او نمی‌خواست که بعد از این بیماری همه‌گیر این اتفاق بیفتد و شاهد نبود اطلاعات باشد و تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم فراموش شویم.

بانک اطلاعاتی فناوری اطلاعات و ارتباطات در حال حاضر توسط تیمی از محققان بومی دانشگاه یو‌سی‌ال‌اِی  و دانشگاه آریزونا که شامل رودریگز-لون بیر نیز می‌شود، دست به کار شده است تا شرایط را بررسی کند. از جمله مسائلی که مورد بررسی قرار می‌گیرد، عدم دسترسی بومیان در منطقه‌ی هند به آب قابل شرب است. این موضوع می‌تواند باعث تسهیل در گسترش کووید-19 شود. همچنین این موضوع بررسی می‌شود که چه اقدامات مداخله‌ای می‌تواند به کند شدن موج دوم ابتلا بیانجامد. به عنوان مثال، در ناواهو از هر سه نفر یک نفر به آب قابل شرب یا برق دسترسی ندارند.

سناتور الیزابت وارن و آیانا پرسلی، نماینده زن کنگره که هر دو عضو حزب دموکرات به شمار می‌روند، به دیگران پیوستند تا لایحه‌ای را هفته گذشته ارائه دهند. آنان در این لایحه خواستار مشورت با دولت‌های قبیله‌ای در مورد جمع‌آوری داده‌های فدرال و اختصاص 3 میلیون دلار دیگر برای خدمات بهداشتی و درمانی منطقه‌ی هند بودند.
هفته گذشته وارن گفت: شما قادر نیستید، آنچه را که نمی‌توانید ببینید، اصلاح کنید. اگر می‌خواهیم سرعت ویروس را کم کنیم و مطمئن شویم که پاسخ ما قوی و عادلانه است، به داده‌های کاملی در مورد اینکه چه کسانی در حال انجام آزمایش هستند، چه کسانی تحت درمان قرا دارند و چه کسانی در حال مرگ هستند، نیاز داریم. این لایحه به طبقه‌بندی نادرست نژادی یا جمع‌آوری داده‌های مربوط به وابستگی قبیله‌ای نیز اشاره می‌کند.

با این حال، اکو-هاوک فکر می‌کند که در حال حاضر خیلی دیر است که به صورت دقیق داده‌های مربوط به شیوع فعلی نشان داده شود. وی گفت: داده‌هایی که الآن در مورد تأثیرات کووید-19 بر بومیان آمریکایی هند و آلاسکا داریم، ناکافی هستند. ما فرصت داریم که برای موج بعدی و ارائه‌ی اطلاعات دقیق آماده شویم.