X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: پنجشنبه 12 تیر 1399

کشتار زنان و کودکان بی‌گناه تنها بخشی از سیاهه جنایات آمریکا است

مدیر عامل مؤسسه صیانت از حقوق زنان می‌گوید: در کارنامه حقوق بشری دولتمردان آمریکایی، کشتار زنان و کودکان بی‌گناه تنها بخشی از سیاهه جنایات آمریکا در دنیا است.

افسانه شیپوری: دوازدهم تیرماه ۶۷، مصادف است با سالگرد حمله‌ی موشکی ناو متجاوز وینسنس آمریکا به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران  که منجر به شهادت ۲۹۰ مسافر بی‌گناه آن در خلیج فارس شد.

امروز همچنین در تقویم رسمی کشورمان آخرین روز هفته‌ی حقوق بشر آمریکایی و بنام «جنایت جنگی، فساد و کشتار زنان و کودکان» نامگذاری شده است.

جنایت‌های آمریکا علیه کشورمان در طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب همچنان ادامه دارد؛ نکته قابل توجه در این جنایات سیاست‌های دوگانه  سازمان ملل و رسانه‌های غربی است.آمریکا در حالی جمهوری اسلامی ایران را به نقض حقوق بشر و یا نقض حقوق زنان و ... متهم می‌کند که در عین حال خود نه تنها حقوق زنان و کودکان و اقلیت‌ها را رعایت نمی‌کند بلکه صدای اعتراض آن‌ها هم خفه می‌کند.

در روز‌هایی که بنام افشای حقوق بشر آمریکایی نامگذاری شده، حالا اعتراض‌ها به جنایات آمریکا از مرز‌های این کشور هم فراتر رفته و به یک مطالبه جهانی تبدیل شده است، مطالبه‌ای که مسوولیت نهاد‌ها و سازمان‌های بین المللی را در قبال آن سنگین‌تر می‌سازد تا آمریکای جنایتکار را در قبال نقض صریح حقوق رنگین‌پوستان، اقلیت‌ها، زنان، کودکان و بشریت پاسخگو نماید.

در این زمینه «عطیه قشونی» مدیر عامل مؤسسه صیانت از حقوق زنان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، می‌گوید: امروز آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر و ناقض حقوق زنان و کودکان در دادگاه افکاربیدار و آگاه جهانیان به‌عنوان یک مجرم خطرناک در جنایت علیه بشریت شناخته می‌شود. در ادامه مشروح کامل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

آمریکا در کشورهای مختلف از جمله افغانستان، عراق و یمن و... حقوق زنان و کودکان را نقض می‌کند حتی در کشور خود با اینکه دم از حفظ حقوق زن می زند اما علنأ آن را نقض می‌کند، تحلیل شما به عنوان فردی که در حوزه حقوق زنان فعالیت می‌کند، در این رابطه چیست؟

 امروز آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر به نقض حقوق زنان و کودکان نه‌فقط در گستره بین‌المللی بلکه در داخل کشور خودش متهم است و در دادگاه افکار بیدار و آگاه جهانیان به‌عنوان یک مجرم خطرناک در جنایات علیه بشریت شناخته می‌شود. اقدامات جنایتکارانه آمریکا علیه زنان و کودکان در کشورهای افغانستان، عراق، سوریه، یمن و... و نقض حقوق اولیه آن‌ها توسط نیروهای نظامی آمریکایی حرکتی است که از دیرباز تاکنون در حال انجام است؛ دولتمردان آمریکایی از هیچ‌گونه اقدامی علیه این ملت‌ها فروگذار نمی‌کنند از آتش‌افزوی در جنگ‌های خانمان‌سوز، کشتار و نسل‌کشی، آوارگی و مهاجرت اجباری زنان و کودکان گرفته تا تجاوز و خشونت علیه آن‌ها که تنها بخشی از سیاهه جنایات آمریکا در این کشورهاست.

اگرچه مردم ایران نیز از جنایت‌های آمریکایی‌ها در امان نمانده‌اند و بارها حقوق اولیه آن‌ها توسط آمریکا نقض شده است؛ اما شاید در میان جنایت‌های آمریکایی‌ها در قبال ایران، جنایتی مانند حمله ددمنشانه ناوگان دریایی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران در ۱۲ تیر ۱۳۶۷ و شهادت ۲۹۰ مسافر که در میان آن‌ها ۶۶ کودک زیر سیزده سال و ۵۳ زن بودند، دردناک نباشد. حمله‌ای که یکی از مصادیق بارز جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود. از سوی دیگر نقض حقوق زنان و کودکان توسط آمریکا منوط به کشورهای دیگر نبوده؛ بلکه زنان و کودکان آمریکایی هم از این جنایات در امان نبوده‌اند.

عطیه قشونی

بر اساس آمارهای منتشرشده، از هر ۵ زن حداقل یک نفر در طول زندگی خود مورد تجاوز قرار گرفته است. در آمریکا ۴۳.۶ درصد از زنان، برخی از انواع خشونت جنسی را در طول زندگی تجربه کرده‌اند. همچنین سالیانه ده‌ها تن از جمله کودکان در مدارس براساس تیراندازی در این کشور کشته می شوند. مطابق با تحقیقات انجام‌شده در مؤسسه تامسون رویترز، آمریکا در بین ۱۰ کشور نخست ناامن برای زنان قرار دارد؛ رتبه‌ای که در حداقل یک دهه بدون تغییر باقی مانده است.

نکته حائز اهمیت، آمار قابل‌توجه این کشور در میزان زندانیان زن نسبت به جمعیتش در جهان است. به طوری که ایالات متحده حدود ۵ درصد از کل جمعیت زنان جهان را در بردارد، اما حدود ۳۳ درصد جمعیت کل زنان زندانی در دنیا مربوط به این کشور می‌باشد. همچنین برخلاف ادعاهایی که آمریکا در مورد تساوی کامل حقوق زن و مرد در همه زمینه‌ها دارند؛ شواهد نشان‌دهنده این است که نابرابری و بی‌عدالتی در مورد زنان در آمریکا نیز از شدت بالایی برخوردار است و نمود بارز آن تبعیض‌ فاحش جنسیتی میان زنان و مردان در محیط‌های کاری آمریکا است. بنابراین، بر اساس داده‌های موجود می‌توان استنباط کرد که رعایت حقوق زنان در آمریکا در بسیاری مواقع، امری ریاکارانه و فریبنده است.

 به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد در صیانت و حمایت از حقوق زنان در داخل و در عرصه بین‌المللی چه برنامه ها و فعالیت هایی را انجام داده و یا در دستور کار دارید؟

همان‌طور که مستحضرید مؤسسه صیانت از حقوق زنان به‌عنوان یک مؤسسه مردم‌نهاد با هدف حمایت و ارتقا حقوق زنان در حوزه‌های مختلف تأسیس شده و از ابتدای تأسیس این مؤسسه فعالیت‌های منحصربه‌فردی در خصوص زنان در حوزه‌های داخلی و بین‌المللی صورت داده است. در این خصوص، دو راهبرد اساسی و عملیاتی مورد تأکید این مؤسسه بوده است؛ درواقع همه برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌های اجرایی مرتبط با زنان باید بر اساس صیانت و پاسداری از هویت انسانی زنان مسلمان باشد و به خانواده، تربیت فرزندان و زندگی شاداب و سالم توجه شود. در این راستا مؤسسه صیانت از حقوق زنان در جهت ایجاد شناخت و آگاهی زنان از حقوق واقعی خود کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی با موضوعات زنان برگزار کرده است و در راستای افزایش آگاهی و سواد علمی زنان اقدام به انتشار کتب و فصلنامه آموزشی با موضوعات زنان و حل مسائل روز آن‌ها نموده است.

همچنین یکی دیگر از اقدامات ارزشمند این مؤسسه برای حمایت از زنان، بازدید از مراکز مربوط به زنان آسیب‌دیده و انعکاس مطالبات آن‌ها به مقامات و دستگاه‌های اجرایی با هدف رفع موانع و مشکلات آنان بوده است. لازم به ذکر است فعالیت‌های این مؤسسه در حوزه زنان، فقط محدود به داخل کشور نبوده و در ابعاد بین‌المللی نیز اقدامات مؤثری صورت داده است.

اولین اقدام اخذ مقام مشورتی از سازمان ملل برای حضور در اجلاس‌های حقوق بشری به‌عنوان یک سمن ایرانی بوده است. تهیه و ارسال بیانیه‌ با موضوعات زنان به مجامع و مقامات بین‌المللی در حوزه حقوق بشر و برگزاری و میزبانی از نشست تخصصی هیأت نمایندگان دفتر کمیسر عالی حقوق بشر و هیأت های خارجی دیگر با سایر سمن‌های مرتبط به این حوزه از دیگر فعالیت این مؤسسه بوده است. از برنامه‌های آتی این مؤسسه می‌توان به استمرار حضور در مجامع بین‌المللی و رسمی شورای حقوق بشر سازمان ملل با موضوعات زنان اشاره کرد.

زنان در ایران از جایگاه والایی برخوردارند اما آمریکا و غربی ها، ما را به نقض حقوق زنان متهم می کنند، اقدامات شما در خصوص روشنگری و حفظ حقوق زنان در کشورمان و همچنین نقض حقوق زنان در امریکا و کشورهای غربی چه بوده است؟


آمریکا همواره با مطرح ساختن اتهامات بی‌پایه و اساس، ایران را به نقض حقوق بشر در مواردی از قبیل حقوق زنان متهم می‌کند. از این رو، انعکاس دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه زنان توسط سمن‌ها یک راهبرد مهم عملی می‌باشد. به طوری که گزارش دستاوردهای ایران نشان می‌دهد که جایگاه زنان در سال‌های اخیر در حوزه های مختلف ارتقا یافته و قوانین و لوایح زیادی از جمله کاهش ساعات کار زنان شاغل در شرایط خاص و اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی و... تصویب و اجرایی شده است؛ البته هرچند تا شرایط کاملا مطلوب فاصله داریم ولی در مجموع شرایط زنان ایرانی بهتر از بسیاری از کشورهای مدعی حقوق بشری است.

در رویکرد تهاجمی نیز، رصد و پایش وضعیت حقوق زنان در آمریکا و بازگو کردن نقض‌های حقوق بشری این کشور در حوزه زنان با اسناد معتبر رسانه‌های آمریکایی و نهادهای حقوق بشری، می‌تواند افعال مجرمانه حقوق بشری آن‌ها را نمایان سازد. در این راستا یکی از وظایف مهم و اصلی که ما را از موضع انفعالی خارج می‌کند، ارائه نقض‌های حقوق بشری صورت گرفته از سوی آمریکا در قالب گزارش در مجامع بین‌المللی است. همچنین ترکیب گفتمان دین و حقوق بشر با استفاده از راه‌کارهای بومی به‌خصوص بهره‌گیری از ظرفیت‌های خاص دین اسلام برای ارائه الگوی ایرانی-اسلامی زنان می‌تواند، راهگشا باشد.

در واقع زنان مسلمان ایرانی با توجه به دین مبین اسلام آنچنان جایگاه رفیع و والایی پیدا کردند که تا پیش از آن در ملل گوناگون کمتر چنین نگاه و توجهی به ارزش و ماهیت زن در سطوح مختلف صورت گرفته بود. در هر برهه تاریخی از اسلام که کنکاش می‌کنیم، زنان فعال و تأثیرگذاری را می‌بینم که دوشادوش مردان حرکت کرده‌اند و در بزنگاه‌های مختلف تاریخی حضوری مؤثر و ارزشمند داشته‌اند. امروز نیز به برکت انقلاب اسلامی ایران و رهنمودهای بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)، ضمن هویت‌بخشی به زن مسلمان ایرانی دوباره این جایگاه رفیع و ارزشمند به زنان ایرانی یادآوری شده است.