X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: دوشنبه 29 اردیبهشت 1399

کرونا و مرگ آرام اسرای فلسطینی

فلسطین به عنوان یکی از کشورهای کهن منطقه غرب آسیا با قدمتی نظیر مصر باستان از سال ۱۹۴۸ میلادی بر اساس یک توطئه و نقشه از پیش طراحی شده با کمک انگلیس توسط صهیونیست‌ها اشغال شده است. این کشور اکنون به زندان بزرگی از مبارزین فسطینی تبدیل شده است که برای آزادی کشور خود می‌جنگند.

به گزارش ایرنا، این اشغالگری در ۷۲ سال گذشته با وجود اعتراض ها و محکومیت های گسترده کشورهای مختلف و آزادیخواهان جهان همچنان ادامه داشته و اشغالگران صهیونیست هیچ ابایی در ارتکاب به انواع جنایت علیه مردم این سرزمین در سایه حمایت های غرب برای ادامه اشغالگری و اعمال سیاست های مورد نظر خود ندارند.

کشتن یا زخمی کردن فلسطینیان با استفاده از انواع سلاح های مخرب سرد و گرم، آواره کردن مردم بومی و صاحبان اصلی این کشور از خانه و کاشانه خود به دیگر مناطق و کشورهای همسایه، غصب و تخریب خانه های آنان، تغییر بافت جمعیتی با وارد کردن صهیونیست ها از دیگر کشورهای جهان با هزینه های گزاف، به راه انداختن جنگ های مختلف برای ادامه اشغالگری، ایجاد شهرک های صهیونیست نشین در مناطق مختلف فلسطین، تصاحب منابع طبیعی، کشتارهای خونین در مقاطع مختلف در داخل و خارج فلسطین نظیر دیریاسین، کفر قاسم، الطنطوره، الدوایمه و اردوگاه صبرا و شتیلا در لبنان، حمله به اماکن مقدس در فلسطین از جمله مسجد الاقصی و بستن درهای آن به روی فلسطینینان و نمازگزاران و در آخر نیز دستگیری و بازداشت مردم فلسطین و اسیر کردن آنان بخشی از این جنایت ها است که در هفته های دهه اخیر از سوی اشغالگران علیه مردم این سرزمین در سایه سکوت حامیان رژیم صهیونیستی و برخی مجامع و محافل بین المللی حقوق بشری اعمال شده است.

البته باید هر کدام از این جنایت ها را به خاطر این که لایه های بیشماری در دل هر یک وجود دارد به عنوان پرونده ای قطور و پر ورق به حساب آورد که بررسی هر کدام از آنها در طول سال های گذشته خود نیازمند زمان طولانی با گروه های تخصصی برای یافتن ابعاد مختلف آن است که در این ارتباط می توان برای مثال به موضوع اسرا نه زندانیان فلسطینی دربند رژیم صهیونیستی به خاطر اشغالگر بودن این رژیم و بازداشت مردم فلسطین اشاره کرد که در دل خود حاوی موضوعاتی نظیر دستگیری های بی دلیل فلسطینیان اعم از مرد ، زن و حتی کودکان به بهانه هایی چون اعتراض به اشغالگری، شرایط بد محل های نگهداری اسرای فلسطینی، تولد برخی نوزادان در زندان به خاطر حبس طولانی مدت مادران ، شکنجه و آزار آنان تا سرحد مرگ و شهادت، آزمایش انسانی داروهای جدید تولید شده بر روی این اسرا و اسارات چند دهه ای آنان فقط به خاطر اعتراض به غصب خانه و کاشانه خود اشاره کرد.

به طور کلی پیش از ورود به این موضوع باید ابتدا آماری از میزان دقیق اسرای فلسطینی دربند رژیم صهیونیستی ارایه کرد تا موضوع به صورت روشن  و عینی مورد توجه قرار گیرد و بعد به سراغ جزییات هر کدام از موارد پیش گفته رفت تا عمق فاجعه بیش از پیش آشکار شود.

سازمان امور اسرا و آزادگان فلسطینی در آخرین آمارهای خود به مناسبت ۱۷ آوریل روز اسیر فلسطینی شمار این افراد را شش هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد که ۵۷ نفر از آنان زن و ۳۰۰ نفر کودک هستند و بیش از ۵۰۰ نفر از آنان نیز بدون محاکمه در زندان های رژیم صهیونیستی به سر می برند.  ۱۳ نفر از اسرا نیز نماینده منتخب مردم در مجلس فلسطین هستند که از سوی نظامیان این رژیم بازداشت شده و همه این افراد در ۲۲ زندان در فلسطین اشغالی نگهداری می شوند.

البته در این ارتباط آمارهای دیگری از سوی مقام ها و سازمان ملل متحد ارایه شده است ولی با توجه به این که متولی اسرای فلسطینی سازمان امور اسرا و آزادگان است باید گفت که آمار آن به مراتب دقیق تر و کامل تر است و ممکن است اختلاف آمارها به خاطر بازداشت های دایم و موقت باشد.

«مایکل لینک» گزارشگر ویژه حقوق‌ بشر در اراضی اشغالی فلسطینی و «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های خارج از چارچوب قضایی در گزارش ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ معیارهای دوگانه مقام‌های رژیم‌ صهیونیستی را محکوم کردند که بر اساس آن صدها زندانی اسرائیلی را در چارچوب اقدامات احتیاطی کرونا از زندان آزاد شدند اما اسرای فلسطینی از این تصمیم استثنا و همچنان با وجود شیوع کرونا در زندان هستند.

در همین حال بر اساس اعلام کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل متحد در زمان حاضر چهار هزار و ۵۲۰ فلسطینی از جمله ۱۸۳ کودک، ۴۳ زن و ۷۰۰ نفر که از شرایط جسمانی خوبی برخوردار نیستند، در بازداشت رژیم صهیونیستی هستند که نیازمند رسیدگی خاص می باشند و حتی برخی از این زنان همراه با کودکان خود در زندان هستند.

البته برخی منابع رقم اسرای فلسطینی را تا ۷ هزار نفر نیز ذکر کرده اند که با توجه به رسمی بودن آمار سازمان امور اسرا و آزادگان فلسطینی باید به رقم مورد اشاره آن استناد کرد.

در یک نگاه کلی بر اساس اعلام دبیرخانه دایمی کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین از سال ۱۳۴۶ هجری شمسی ( ۱۹۶۷ میلادی) تا اردیبهشت سال ۱۳۹۹ رژیم صهیونیستی در سایه سکوت مجامع بین ‌المللی و با حمایت همه‌ جانبه آمریکا حدود یک میلیون فلسطینی را به بهانه های مختلف بازداشت کرده است که شمار زیادی از این افراد پس از سپری کردن دوران بازداشت خود از زندان آزاد شده اند و همچنان هزاران نفر اسیر هستند.   

در همین حال با عبور از رقم و آمار اسرای فلسطینی می توان به مسایل و مشکلاتی اشاره کرد که اسرای دربند فلسطینی در زندان های اسراییل با آن مواجه می باشند که در این خصوص می توان به ترکیب آنان مانند مرد ، زن و کودک و حتی نوزادان، مدت اسارت، شرایط بد این زندان ها و وجود سلول های انفرادی، شکنجه و آزار آنان، شهادت اسرا به خاطر شکنجه و عدم درمان مناسب، آزمایش داروهای جدید ساخته شده بر روی این زندانیان و قدمت برخی زندانیان به نزدیک به ۳ دهه اشاره کرد.

بر اساس اعلام دبیرخانه حمایت از انتفاضه فلسطین رژیم صهیونیستی ۵۱ اسیر را بیش از ۲۰ سال متوالی است که زندانی کرده و معروف به «عمداء‌ الاسرای» (سرسلسله اسرا) هستند که از جمله آنها می توان به «کریم و ماهر یونس» اشاره کرد که ۳۸ سال از زندان آنها می‌گذرد و یا «نائل البرغوثی» که بیش ۴۰ سال است که زندانی و اسیر این رژیم است و ۵۴۱ اسیر فلسطینی به یک بار یا چند بار حبس ابد محکوم شده‌اند.

وجود چنین زندانیانی که می توان گفت بهترین و برخی بیشترین روزهای عمر خود را در زندان های اسراییل به اسارت گذرانده اند، تقریبا همه به خاطر یک اتهام است و آن هم تلاش برای مبارزه با اشغالگران برای آزادی وطن خود یا همکاری با گروه ها و جنبش های مقاومت است که برای آزادی کشور خود از دست غاصبان صهیونیست تلاش می کنند.

علاوه بر این موارد باید در ارتباط با نقض حقوق بشری علیه مردم مظلوم فلسطین به موضوع شهادت اسرای فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی را در سال های اشغال این کشور نیز اشاره کرد.

در این ارتباط بر اساس آمارهای موجود از سال ۱۹۶۷ میلادی تاکنون ۲۲۲  اسیر فلسطینی به علت اقدامات عامدانه زندانبانان صهیونیست، کمبود امکانات پزشکی و دارویی، وجود برخی بیماری ها به خاطر تراکم زندانیان و یا انتقال مجروحان انتفاضه و اعتراض های فلسطینی ها بدون رسیدگی به زندان ها در این مراکز به شهادت رسیده اند.

بر اساس گزارش ها سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) زندان های اسراییل یکی از پرتراکم ترین زندان های جهان است و فاقد امکانات لازم بهداشتی برای جلوگیری از شیوع برخی بیماری از جمله کرونا می باشد.

«عبدالناصر فروانه» کارشناس امور اسرای فلسطینی در این ارتباط تصریح کرد که  دستکم ۷۵ نفر از این اسرا به شیوه‌ای کاملاً عامدانه به قتل رسیدند و ۷ نفر هم پس از زخمی شدن به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست و انتقال به زندان به خاطر عدم رسیدگی پزشکی شهادت رسیده‌اند.

وی با اشاره به این که ده ها اسیر هم پس از آزادی به خاطر بیماری‌هایی که در زندان به آن مبتلا شده بودند، شهید شده‌اند، ادامه داد، ۶۷ نفر از این افراد نیز به خاطر بیماری و ارائه نکردن داروهای مورد نیاز و درمان مناسب و ۷۳ نفر هم تحت شکنجه به شهادت رسیده اند.

این کارشناس فلسطینی در همین حال با اشاره به شیوع کرونا در جهان و فلسطین اشغالی خاطر نشان کرد که با توجه به تبعیض رژیم صهیونیستی در آزادی زندانیان صهیونیست به خاطر کرونا و نگهداری فلسطینی ها در زندان ها و حضور بیش از ۵ هزار فلسطینی در آنها که از دریافت برخی اقلام پزشکی محروم می باشند، خطر ابتلای اسرای فلسطینی به کرونا وجود دارد.

در آخرین آمار اعلام شده از سوی دبیرخانه حمایت از انتفاضه فلسطین که در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ منتشر شد در خصوص اعمال سیاست مرگ آرام اسرای فلسطینیان آمده است؛ از آغاز سال ۱۳۹۸، پنج اسیر فلسطینی به دلیل سیاست‌های سازمان ‌یافته رژیم صهیونیستی و در مقدمه آنها اِهمال پزشکی و شکنجه به شهادت رسیده‌اند که تنها پیکر یکی از آنها به خانواده‌اش تحویل داده شده است.

بر اساس آخرین آمارها در ارتباط با کرونا تاکنون ۴ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۶۶۴ نفر در ۲۱۰ کشور جهان به کرونا مبتلا شده و ۳۱۳ هزار و ۶۳۳ نفر فوت کرده اند که از این میزان ۱۶ هزار و ۶۰۸ نفر در فلسطین اشغالی مبتلا شده و ۲۶۸ نفر از آنان نیز فوت کرده و ۱۲ هزار و ۸۵۵ نفر بهبود یافته اند.

در بین ساکنان کرانه باختری و غزه نیز که ۲۰ درصد فلسطین را تشکیل می دهند و ۸۰ درصد از سرزمین آنان از سوی اسراییل اشغال شده است و این روزها حتی به کرانه باختری نیز چشم طمع دارد، تاکنون ۳۷۶ نفر به کرونا مبتلا شده و ۲ فلسطینی فوت و ۳۲۹ نفر نیز بهبود یافته اند.

دبیرخانه دایمی کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین نیز اردیبهشت ۱۳۹۹ به مناسبت روز اسیر فلسطینی اعلام کرد تعداد بازداشت‌ شدگان بیمار فلسطینی تا فروردین ۱۳۹۹، حدود ۷۰۰ نفر است که ۳۰۰ نفر آنها بیماری مزمن دارند و نیازمند درمان مستمرند؛ ۱۰ نفر از این ۳۰۰ نفر مبتلا به سرطان هستند.

یکی دیگر از موارد نقض حقوق بشری اسرای دربند رژیم صهیونیستی بلاتکلیفی برخی از آنان در زندان های رژیم صهیونیستی و بازداشت های بدون محاکمه از سوی دستگاه های امنیتی این رژیم است و حتی به زندانیان و وکلای آنان اجازه داده نمی شود تا به مفاد پرونده تشکیل شده برای آنان نیز دسترسی داشته باشند تا بتوانند از خود دفاع کنند.

" ریاض الاشقر" سخنگوی مرکز مطالعات اسرای فلسطینی در همین ارتباط سال ۱۳۹۶ با اشاره به افزایش محکومان فلسطینی به حبس ابد از سوی دادگاه های رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ۴۶۵ نفر از شش هزار و ۵۰۰ اسیر فلسطینی در زندان های اسراییل در بازداشت اداری بدون محاکمه و تفهیم اتهام به سر می برند.

این مورد در ارتباط با کودکان و نوجوانان فلسطینی به مراتب فاجعه بارتر و وحشتناک تر است و مسوولان سازمان ملل متحد ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ با صدور بیانیه ای با توجه به شیوع کرونا و ادامه اسارت این فلسطینی ها در این ارتباط به رژیم صهیونیستی هشدار داده و نسبت به سرنوشت آنان ابراز نگرانی کردند.

«جیمی مک گولدریک» هماهنگ‌کننده امور انسانی در اراضی اشغالی فلسطین، «جیونیوویت پوتن» نماینده ویژه صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) و «جیمز هینان» رئیس دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در اراضی اشغالی فلسطین در این بیانیه اعلام کردند که از پایان ماه مارس ۱۹۴ کودک فلسطینی بازداشت شدند و در زندان‌های اسرائیل در بازداشت به سر می‌برند.

طبق این بیانیه، این تعداد بیشتر از شمار کودکان و نوجوانان بازداشتی در سال ۲۰۱۹ میلادی است و این افراد بدون هیچ اتهامی در بازداشت منتظر محاکمه هستند و لازم است تا ضمن در نظر داشتن حقوق کودکان و نوجوانان فلسطینی از جمله فراهم شدن حمایت و سلامت و رفاه برای آنان از قرار گرفتن در معرض کرونا جلوگیری شود.

بر اساس اعلام تهیه کنندگان این بیانیه از آغاز بحران کرونا در اسرائیل ملاقات با زندانیان تقریباً لغو شده است به همین جهت کودکان هم از ارتباط با خانواده ها و وکلای خود محروم شدند، این مسئله باعث آزار و اذیت روحی بیشتر آنان شده است.

یکی دیگر از نقض حقوق اسرای فلسطینی دربند رژیم صهیونیستی استفاده آزمایشگاه های اسراییل از آنان برای آزمایش انسانی نمونه داروهای ساخته شده جدید است.

'" عبدالله قاق " نویسنده اردنی طی مقاله ای در پایگاه اطلاع رسانی امین اعلام کرد که گزارش ها حاکی از این است که از اسرای فلسطینی دربند در زندان های اسرائیل به عنوان نمونه هایی در آزمایشگاه های اسراییل استفاده می شود و داروهای جدیدی که توسط پزشکان رژیم صهیونیستی تولید می شود، بر روی این اسرا آزمایش می گردد .

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی عربی امین  نیز " دالیا ایزک " رئیس سابق کمیسیون علمی پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) فاش کرده است که سالیانه حدود هزار آزمایش خطرناک پزشکی بر روی اسرای فلسطینی و عرب که در زندان های اسرائیل به سر می برند، انجام می شود.

به گفته وی یک هزار جواز صادر شده است تا آزمایش های پزشکی را بر روی زندانیان فلسطینی و عرب انجام شود.

عبدالله قاق در ادامه به نقل از رسانه ها فاش کرده اند که اغلب این آزمایش ها بر روی افرادی انجام می شود که کشورها و خانواده‌ های آنها نیز از این ماجرا اطلاع ندارند و از سوی نهادهای حقوقی نیز پیگیری نمی شود.

سخن آخر این که همه موارد مزبور که از سوی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین اعمال می شود بر اساس بند اول ماده هفت اساسنامه دیوان کیفری بین المللی که در آن اقداماتی مانند کشتار، نابودی گروهی، زندانی کردن و نظایر آن ، مصداق بارز جنایت علیه بشریت است که از سوی این رژیم اعمال و هر روز ابعاد جدیدتری به خود می گیرد.

در روزهای اخیر نیز با توجه به شیوع کرونا مقام های رژیم صهیونیستی از دریافت و تحویل وسایل بهداشتی نظیر ماسک و مواد ضدعفونی کننده از سوی فلسطینی ها برای تحویل به زندانیان جلوگیری کرده و همین موضوع موجب شده است تا مقام های فلسطینی از آن به عنوان " سیاست مرگ آرام اسرای دربند فلسطینی " یاد کنند.

در چنین شرایطی بیم آن وجود دارد که با توجه به امکانات کم زندان های رژیم صهیونیستی از نظر رسیدگی غذایی و دارویی به اسرای فلسطینی و  کاهش توان جسمانی آنان در برابر بیماری ها به خاطر حضور بلند مدت در زندان در صورت ادامه وضعیت شیوع کرونا که برخی نیز معتقدند با توجه به جنایات های این رژیم دست هایی نیز برای شیوع آن در بین اسرای وجود دارد، در صورت ادامه اوضاع در زندان های مزبور باید در آینده منتظر انتشار اخباری در خصوص مرگ اسرای فلسطینی بود.

در چنین شرایطی لازم است از همین حالا نسبت به نجات اسرای فلسطینی دربند اقدامات لازم از سوی مجامع و سازمان های بین المللی حقوق بشری صورت گیرد تا این افراد ضمن رهایی از وضعیت پیش گفته بتوانند فعالیت های لازم را در ارتباط با کنترل این ویروس در بین اعضای خانواده خود نیز لحاظ کنند.