X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: دوشنبه 23 تیر 1399

کالامارد: ولیعهد عربستان مظنون اصلی قتل خاشقچی است

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل گفت: مظنون اصلی پرونده جمال خاشقچی روزنامه‌نگار مخالف سعودی، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل گفت: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد سعودی که سال ۲۰۱۸ در شرایطی اسرارآمیز در استانبول کشته شد، دخالت داشته است.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی، افزود: ولیعهد عربستان سعودی همچنان اصلی‌ترین مظنون قتل خاشقچی است چرا که دستور قتل و تحریک به قتل از طرف او صورت گرفته است.

کالامارد تصریح کر: به نظر من، ارتکاب چنین جنایتی با چنین ماهیتی نمی‌تواند بدون چراغ سبز محمد بن سلمان صورت گرفته باشد. برخی اخبار و گزارش‌هایی که یک سال پیش منتشر شد، حاکی از آن است که احتمالا آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اطلاعات بیشتری درباره قتل خاشقچی و عاملان آن دارد.

این مسئول سازمان ملل تأکید کرد: رسیدگی به این پرونده در دستگاه قضایی ترکیه در غیاب مظنون یا مظنونان پیگیری می‌شود چرا که عربستان سعودی اجازه نمی‌دهد متهمان این پرونده در ترکیه محاکمه شوند.

وی بیان کرد: این پرونده به صبر زیادی نیاز دارد، عدالت دیر یا زود برقرار خواهد شد. تصور می‌کنم بسیاری از دولت‌ها می‌خواهند با مانع تراشی توان‌مان را برای صبر و عدالت از دست بدهیم. تصور اینکه محمد بن سلمان در دادگاه حاضر شود، سادگی است این موضوع در آینده نزدیک صورت نخواهد گرفت و مستلزم زمان است. باید به دولت‌ها یادآوری کنیم که دست یکی از آمران جنایت خاشقچی به خون آلوده است.