X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: یکشنبه 04 اسفند 1398

پلیس زن ایرانی: تمام تلاش‌مان این است که مردم از ما راضی باشند

سرهنگ دوم فاطمه محمدی یکی از زنان فعالی است که در منصب پلیس به شهروندان تهرانی خدمت می کند؛ او در کنار شغلش، همسر و مادری نمونه است .

پس از پیروزی انقلاب اسلامی جایگاه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زنان دستخوش تحولات عمیقی شد.

جایگاه ویژه زنان در دین مبین اسلام و اهمیت دادن به رشد علمی، شخصیتی ، اخلاقی ، سیاسی و اجتماعی زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران غیرقابل انکار است  و همین امر موجب شده تا در سایه‌ی این نظام ، زنان فرزانه و تحصیل کرده از لحاظ فکری و عملی در جامعه رشد و نمو یابند.

بر اساس آمار، نیمی از جمعیّت کشور ما را زنان تشکیل می‌دهند؛در ۴۱سال اخیر بر خلاف دوران منحط رژیم ستمشاهی که تلاش می‌شد، زن ایرانی همچون زن غربی، مظهر جلوه گری و بهره جنسی باشد، تلاش شده تا از استعداد عظیم وجودی زن برای تعالی جامعه بهره گرفته شود.

طبق گزارش فارس، سرهنگ دوم "فاطمه محمدی"اولین پلیس زنی است که به عنوان معاون خدمات قضایی در کلانتری پایتخت منصوب شد. او نمونه یک بانوی تعالی یافته در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است . او پانزده سال سابقه کار در عملیات هایی داشته که مانع ناامنی جامعه شده است .

پلیس است؛ اما یک پلیس زن؛ در لحظه اول جذب اقتدارش می‌شوی اما تا زبان به صحبت می‌گشاید عطوفت و مهربانی در صدایش جاری می‌شود. لبخندی که هرازگاه بر صورتش نقش می‌بندد به تو این باور را القاء می‌کند که گرچه پلیس است و مقتدر اما یک زن است  و پر از عطوفت و مهربانی.

سرهنگ دوم است، معاون رسیدگی به جرایم و شکایات پلیس پیشگیری و مسئول امور بانوان در بازرسی پلیس پیشگیری پایتخت.

لیسانس علوم اجتماعی دارد؛ دو فرزند دارد یک دختر که سال دوم دانشگاه است و یک پسر پانزده ساله؛ بچه‌هایی که به پلیس بودن مادرشان افتخار می‌کنند و دوست دارند که هم‌دانشگاهی‌ها و همکلاسی‌هایشان بدانند که مادرشان زنی است که در کنار مادر بودن پلیس هم است، یک پلیس موفق هم در محل کار و  هم در خانه و زندگی؛ آنقدر پلیس بودن مادرشان را دوست دارند که از وی خواسته اند که برای یکبار هم شده با لباس پلیس به محل تحصیل‌شان برود.

همسرش هم نظامی است ویکی از افرادی که مشوق اصلی او برای شروع و ادامه کارش بوده وهست. همسرم به تلاش من اهمیت می‌دهد و زمان‌هایی که در اداره هستم یا آماده‌باش یا عملیات بوده و هستم خلاء‌های موجود در خانه را پر می‌کند.

او می گوید: پلیس بودن خیلی سخت است. باید سعی کنی هر چیزی سر جایش خودش قرار گیرد تا مغایرتی صورت نگیرد؛ درست مثل همه شغل‌ها. زنانی که کار می‌کنند باید برنامه‌ای در زندگی خود داشته باشند تا نقش‌ها جابه‌جا نشود. من نقش مادر بودن، همسر بودن، دختر بودن و خواهر بودن را همه و همه با هم ایفا می‌کنم.

البته این موضوع عجیبی نیست؛ همه زنان و دختران چه شاغل چه خانه‌دار سعی می‌کنند نقش خودشان را به خوبی ایفاء کنند. هر کسی در زندگی نقش خودش را دارد حال اگر شاغل باشد یک نقش هم اضافه‌ به آن می‌شود که باید شغل و سختی‌هایش را نیز به جان بخرد و در ازای آن هم ایفای نقش کند.

وی می افزاید: مردم ولی‌نعمت ما هستند. تمام تلاش‌مان این است که مردم از ما راضی باشند. پلیس زن شاید در گذشته واژه‌ای ناآشنا بود اما هم اکنون در کلانتری‌ها و در مقرهای پلیس مأموران زن حضور دارند انجام مشاوره و مددکاری، مشاوره قبل از ازدواج و انجام‌دستورات قضایی از فعالیت‌های پلیس زن است. نقش مأموران پلیس زن در سازش و صلح پرونده‌های ارجاعی به کلانتری‌ها بسیار پررنگ است.