X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: دوشنبه 14 مرداد 1398

وکیل پایه یک دادگستری مطرح کرد: پیگیری اقامه دعوی علیه تحریم های ظالمانه امریکا

معاون حقوقی مؤسسه صلح زیبا گفت: بحث طرح دعوی علیه تحریم های ظالمانه امریکا را در دیدار رئیس قوه قضائیه با حقوقدانان مطرح کردیم و قرار شد این طرح را تا دسترسی به نتیجه مطلوب پیگیری کنیم.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، سکینه سادات پاد معاون حقوقی مؤسسه صلح زیبا، درحاشیه چهارمین نشست بین المللی حقوق بشر اسلامی در گفتگو با خبرنگار ستاد حقوق بشر درباره تبعات تحریم های ظالمانه امریکا علیه ملت ایران و نحوه طرح شکایت در مجامع بین المللی، اظهار داشت : بحثی میان برخی از حقوقدانان وجود دارد که آیا اقامه دعوی در خارج از کشور امکان‌پذیر است یا خیر؟ علی‌الظاهر بر اساس صلاحیت ها و قوانین دیوان بین المللی دادگستری این اقدام عملی نیست .

وی در ادامه با تأکید بر اینکه در داخل کشورمان می توانیم این شکایت را مطرح کنیم، افزود: در قانون آیین دادرسی مدنی، حقوقی برای اتباع کشورمان در نظر گرفته شده مبنی بر اینکه اگر از کشور ثالثی به هر ایرانی خسارات بدنی و یا مالی تحمیل شود وی می تواند اقامه دعوی علیه آن کشور ثالث کند.

این وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به کنوانسیون چهارگانه ژنو و اینکه چهارمین کنوانسیون آن، کودکان ، زنان و مجروحان را مستثنا کرده است، گفت: حتی در زمان جنگ نیز افراد خاص با شرایط خاص مانند زنان و کودکان که آسیب پذیرند باید مورد حمایت قرار گیرند، لذا در نظر داریم به دلیل اینکه تحریم های امریکا حداقل های رفاه اجتماعی را از زنان و کودکان سرزمین ما سلب می کند، طرح دعوایی را مطرح کنیم.

وی ادامه داد: پس از اعمال تحریم های امریکا، بیماران خاص و کودکان پروانه ای در کشورمان امکان دسترسی به داروهای مورد نیاز خود را ندارند و با مشکل مواجه شده اند و این مسئله با اعلامیه حقوق بشر و میثاقین تناقض دارد.

پاد تأکید کرد: بحث طرح دعوی را در دیدار آیت الله رئیسی با حقوقدانان مطرح کردیم و ریاست قوه قضائیه نیز از این طرح استقبال کردند و شعبه 55 ویژه کارکنان دولت را به موضوع طرح دعوی برای مطالبه خسارت ها اختصاص دادند.

وی در ادامه با بیان اینکه برای مطالبه خسارت ها بحث ادله نیز مهم می باشد، گفت: ادله استنادی ما برای میزان خسارت تحمیلی در ید ما نیست و دراختیار دولت و وزارتخانه‌هاست. بنا داریم در دادخواست خود از دادگاه محترم تقاضا داشته باشیم که مطابق با قانون 212 آیین دادرسی مدنی، دولت و دستگاه مرتبط، ادله را در اختیار دادگاه قرار دهند که  بر اساس آن تعیین خسارت شود.

معاون حقوقی مؤسسه صلح زیبا خاطرنشان کرد: کنگره ایالات متحده امریکا قانونی دارد که طبق آن افراد حقیقی در دادگاه های ایالتی می توانند علیه هر کشوری اقامه دعوی کنند. ما نیز طرح خود را در مجلس شورای اسلامی مطرح می کنیم تا سازمان های مردم نهاد بتوانند در موضوعات مختلف اقامه دعوی کنند و تأمین خسارات از این طریق ممکن شود .