X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: شنبه 06 اردیبهشت 1399

وقتی سیاست بر سلامت امریکایی ها مقدم است

میلواکی به‌طور مستند نشان می‌دهد که هفت مورد ابتلا به کرونا بر اثر رأی‌دهی در زندان بوده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، اینترسپت در گزارشی با عنوان «وقتی سیاست بر سلامت امریکایی ها مقدم است: لغو رای دهی موجب گسترش کرونا شد» نوشت:

مطابق با گفتة مقامات رسمی سلامت شهر میلواکی، در این شهر هفت مورد مثبت ابتلا به کرونا بر اثر رأی‌دهی در زندان در ۷ آوریل شناسایی شده است.

جنت کووالیک، عضو کمیسیون سلامت، به اینترسپت گفته است که نتایج تست شش نفر که حضوری در میلواکی رأی داده‌اند، هم‌چنین یک کارمند رأی‌گیری، مثبت بوده است. سه‌شنبه دو هفته از انتخابات می‌گذرد و دوران نهان بودن بیماری نیز می‌گذرد. او می‌گوید ادارة سلامت شهر هنوز در خصوص داده‌های تحقیقات جاری درخصوص شیوع ویروس در انتخاب پیشین، با کم‌بودهای بسیاری مواجه است اما انتظار دارند تا جمعه یک تصویر کامل‌تری را بتوانند ارائه دهند.

کوولیک می‌گوید: «تاکنون ما شش مورد را که مرتبط به رأی‌دهی در زندان بوده‌اند شناسایی کرده‌ایم. و یک کارمند انتخابات نیز مثبت بوده است. در تحقیقات و دنبال‌کردن تماس‌ها هنوز داده‌های بسیاری مفقود مانده‌اند به‌همین دلیل ما منتظریم تا ۷۰ درصد حوزه‌ها را پوشش دهیم.»

ابتلاهای مرتبط با انتخابات از طریق سیستم الکترونیکی نظارت بر بیماری ویسکانسین صورت گرفته است، این سیستم یک برنامه در تمام ایالت‌هاست که از طریق آن بیماری‌های ارتباطی گزارش می‌شود و یک نسخة آن در هر ایالت وجود دارد. پس از انتخابات، مسئولان  ایالتی یک حوزه را به سیستم اضافه کردند تا بپرسند که آیا پاسخ‌دهندگان به شخصه در روز انتخابات در زندان رأی داده‌اند یا کار کرده‌اند، در کجا کار کرده‌اند یا رأی داده‌اند، چه زمانی علائم در آن‌ها بروز کرد و آیا نتیجة تست آن‌ها مثبت بوده است یا نه. کووالیک می‌گوید «در این برنامه این داده مانند یک پرچم در نظر گرفته شده است، به همین طریق بود که ما توانستیم هفت مورد را پیدا کنیم.»

اندریا پالم، وزیر سلامت ویسکانسین، گفت که مسئولان سلامت این ایالت هنوز شواهدی مبنی بر اینکه رأی‌دهی در زندان بر افزایش آمار ابتلا به کرونا اثر گذاشته است یا نه به‌دست نیاورده‌اند. وزارت امنیت میهن ایالات متحده (DHS) به درخواست برای نظر دادن در این خصوص پاسخی نداد.

در روز انتخابات میلواکی که معمولاً ۱۸۰ محل برای رأی‌گیری داشت تنها پنج محل را باز کرد. با تخمین ۱۹۰۰۰ رأی‌دهنده در شهر می‌توان گفت که حدوداً ۳۸۰۰ نفر در هر محل وجود داشته‌اند. شورای انتخابات هنوز داده‌های معتبری درخصوص تعداد رأی‌دهندگان اعلام نکرده است، اما نتایج اولیه نشان می‌دهد که ۵۵/۱ میلیون نفر رأی داده‌اند، که در این میان ۱/۱ میلیون رأی به‌صورت غیابی بوده است. تعداد شرکت‌کنندگان از انتخابات مقدماتی سال ۲۰۱۶ کمتر بوده است اما با سال‌های پیش از آن مشابه بوده، یعنی چیزی حدود ۳۴ درصد واجدان شرایط رأی‌دهندگی. برگه‌های رأی غیابی حدود ۸۰ درصد همة رأی‌ها را شامل می‌شده و به‌نسبت سال ۲۰۱۶ شیب روبه‌رشد تندی داشته است که احتمالاً پاندمی نیز در آن مؤثر بوده است.

در پاسخ به فشارهای عمومی، دولتمرد دموکرات تونی اورز اقدامی دیرهنگام برای به تعویق انداختن انتخابات صورت داد تا برگه‌های رأی غیابی برای همة رأی دهندگان موجود باشد. نخست جمهوری‌خواهان در پارلمان ایالت ویسکانسین در مقابل این اقدام ایستادند و سپس دادگاه‌های عالی ایالات متحده مانع از آن شدند. این نزاع به دادگاه عالی ایالات متحده کشیده شد که در نهایت مانع از وقوع آن شدند. دادگاه عالی ایالات متحده فرمان اجرایی اورز برای به تعویق انداختن انتخابات را زمین زدند و هم‌چنین فرمانی که از دادگاه پایین‌تری برای تمدید موعد رأی‌گیری غیابی صادر شده بود را نیز سد کردند.

دیگر ایالاتی که در میانة پاندمی انتخابات داشتند نیز مدراکی از موارد ابتلا به ویروس کرونا بر اثر رأی‌دهی در زندان ارائه کرده‌اند. در ایلینویز، که انتخابات ۱۷ مارس خود را با وجود هشدارهای مقامات سلامت عمومی برگزار کرد، در ۱ آوریل یک کارمند انتخابات در شیکاگو به‌دلیل ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست داد. در نامه‌ای مسئولات شورای انتخابات شیکاکو نوشتند: «هرچند این شورا تمام اقدامات احتیاطی ممکن را با تجهیز کارمندان انتخابات به دستکش، ضدعفونی‌کننده و توصیه‌هایی مبنی بر پاک‌سازی تجهیزات،صورت داد اما این مسأله باقی می‌ماند که آیا یک فرد که نتیجة تست او اکنون مثبت است در زمانی که شما رأی می‌دادید در آنجا حضور داشته است.»

در فلوریدا، پیرو انتخابات مقدماتی ایالت در ۱۷ مارس، دو کارمند انتخابات در محل‌هایی درشهرستان براوارد تست ابتلا به ویروس کرونایشان مثبت بوده است. نتیجة تست فرد دیگری که در شهرستان دووال کارمند انتخابات بود نیز مثبت بود.