X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: دوشنبه 01 اردیبهشت 1399

وقتی اف.بی.آی از ماسک سیاه‌پوستان هم می ترسد!/فقط سفیدپوستان حق محافظت از صورت،در برابر کرونا دارند

سناتورها در پی ترس حاصل از پوشیده‌شدن چهره‌ها با ماسک خواستار آموزش ضد تعصبانه به نیروهای پلیس شدند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: در حالی که مردم در اجتماعات رنگین‌پوستان ترس خود را از برخورد پلیس در پی استفاده آن‌ها از ماسک یا هر پوشش دیگری ابراز کرده‌اند، قانون‌گذاران دموکرات از اداره‌های پلیس می‌خواهند تا مراقب هرگونه اقدام نژادپرستانه پلیس در ایام پاندمیک ویروس کرونا باشند.

کامالا هریس، سناتور کالیفورنیا و دیگر اعضای دموکرات کمیته قضایی سنا در نامه‌ای که روز جمعه به دادستان کل ویلیام بار و سرپرست FBI کریستوفر وری ارسال کردند درخواست کردند تا اداره اجرای قانون فدرال برای افسران پلیس آموزش‌ و راهنمایی ضدتعصبانه ارائه کند. این سناتورها گفته‌اند که از آن‌جایی که مردم کشور تحت تأثیر  بازگشایی تدریجی اقتصاد در هفته‌های آینده قرار خواهند گرفت افسران ممکن است به‌طور فزاینده‌ای با شهروندان ماسک‌به‌صورت مواجه شوند.

سناتورها در این نامه که نخست در اختیار اسوشیتد پرس قرار گرفته بود، گفته‌اند که «با وجود وضعیت اضطراری سلامت عمومی، مسأله‌ای که بیش از هر زمان دیگری برای اجرای قانون حائز اهمیت است این مسأله است که بتواند در میان اجتماعات رنگین‌پوست ایجاد اعتماد کند».

در اوایل همین ماه، مرکز کنترل و پیش‌گیری بیماری توصیه کرده بود که مردمی که در فضای عمومی حاضر می‌شوند از ماسک جراحی یا پارچه‌ای برای پوشاندن بینی و دهانشان استفاده کنند تا مانع از شیوع ویروس شوند. و تاکنون، برخی مردان سیاه‌پوست وقایعی را گزارش کرده‌اند که در حالی که از این توصیه پیروی می‌کرده‌اند مورد برخورد پیش‌داورانه و نژادپرستانه پلیس قرار گرفته‌اند.

در این نامه آمده است که «اگر برای اجتماعات رنگین‌پوستان – خصوصاً اجتماعات آفریقایی آمریکایی-  خطر اجرای نامتناسب و سلیقه‌ای قانون وجود داشته باشد، ممکن است آن‌ها از کمک گرفتن یا انجام اقدامات احتیاطی توصیه‌شده توسط مرکز کنترل و پیش‌گیری بیماری (CDC) سرباز بزنند... این مسأله به‌نوبة خود می‌تواند پیامدهای سهمگینی برای سلامتی عمومی به‌همراه بیاورد.»

گزارش‌های اولیة سلامت عمومی نشان می‌دهد که تلفات آفریقایی آمریکایی‌ها بر اثر کووید-۱۹ نسبت به سایر اقشار جامعه بیشتر بوده است. آخرین تحلیل‌های اسوشیت پرس از وضعیت حاضر و داده‌های محلی نشان می‌دهد که حدوداً یک سوم کسانی که از کووید- ۱۹، بیماری حاصل از ابتلا به ویروس کرونا، جان خودشان را از دست داده‌اند سیاه‌پوست هستند.

این در حالی است که آفریقایی آمریکایی‌ها حدوداً ۱۴درصد جمعیت مناطقی که در تحلیل لحاظ شده‌اند را شامل می‌شوند.

از آن‌جایی که CDC توصیه‌های خود را در ۳ آوریل اعلام کرد، بسیاری از ایالت‌ها، از جمله نیویورک، نیوجرسی و کالیفورنیا، از مردم تقاضا کردند تا در وسایل حمل و نقل عمومی، سوپرمارکت‌ها، داروخانه‌ها، یا دیگر مکان‌هایی که رعایت فاصله اجتماعی در آن دشوار است از ماسک استفاده کنند.

کم‌تر از یک هفته پس از توصیة CDC درخصوص استفاده از ماسک، دو مرد سیاه‌پوست که ماسک جراحی بر صورت داشتند گزارش کردند که زمانی که از مغازة والمرت در وود ریور در ایالت ایلینویز خارج شدند توسط یک افسر پلیس تحت تعقیب قرار گرفتند. در رخداد دیگری، یک پزشک آفریقایی آمریکایی که ماسک بر صورت داشته است زمانی که داوطلب شده بود تا از بی‌خانمان‌ها تست کووید-۱۹ بگیرد توسط پلیس میامی، فلوریدا، دستگیر و بازداشت شده است.

از سوی دیگر گزارش‌هایی عنوان می‌کنند که مردان سیاه‌پوست به‌علت عدم استفاده از ماسک نیز با پرسش‌های مکرر مورد آزاد قرار می‌گیرند. یک روز پس از اینکه مسئول حمل و نقل پنسیلوانیای جنوبی از افراد خواست تا در اتوبوس یا قطار ماسک بزنند، در ویدیویی دیده شد که یک مرد آفریقایی آمریکایی بدون ماسک با نیروی قهری افسران فیلادلفیا از اتوبوس بیرون کشیده شد.

هریس، یکی از این امضاکنندگان نامه، در ایمیلی به اسوشیت پرس نوشته است که این رخدادها بیان می‌کند که تقاضا برای استفاده از ماسک «می‌تواند در اجرای قانون آمریکایی‌های سیاه‌پوست را در معرض برخوردهای ناعادلانه و خطرناک قرار دهد».

او می‌گوید «ما نمی‌توانیم بگذاریم این موضوع تبدیل به یک مسألة بزرگ‌تر شود».

جیم پاسکو، مدیر اجرایی انجمن اخوت ملی پلیس، اتحادیه‌ای که بیش از ۳۳۰هزار عضو دارد، به درخواست سناتورها پاسخ منفی داد. او گفت که اکثریت قریب به اتفاق افسران پلیس ملی آموزش‌های ضدتعصبانه دیده‌اند.

پاسکو در مصاحبه‌ای تلفنی گفت که «در این شرایط فعلی، این نکته برای من آزاردهنده‌است که کسی، برمبنای برخی اظهارات درخصوص رفتار ناصحیح، از افسران ملی‌ای که تا همین‌جا هم بیش از حد معمول دارند کار می‌کنند بخواهد تا اضافه از زمان کاری‌اشان وقت برای آموزش بگذارند. این شبیه فرصت‌طلبی سیاسی است، در شرایطی که بدترین زمان برای فرصت‌طلبی در کشور است.»

در بیانیه‌ای یک مأمور عالی رتبة FBI گفت که کارمندان ادارات به‌عنوان بخشی از آموزش پایه‌ای کلاس‌های عملیات میدانی‌شان آموزش‌های ضدتعصبانه می‌بینند. او می‌گوید«FBI هیچ فعالیت تحقیقاتی‌ای را صرفاً براساس نژاد، قومیت، جنسیت، ملیت، مذهب، ناتوانی، گرایش جنسی، یا هویت جنسی سوژه صورت نمی‌دهد».

نژادپرستی و تبعیض سیستماتیک در اجرای قانون مسأله جدیدی نیست. هرچند، مطالعات بسیاری بر روی داده‌های عدالت کیفری نشان می‌دهد که احتمال بیشتری دارد که آفریقایی آمریکایی‌ها، نسبت به سفیدپوستان، توسط پلیس متوقف شوند و هم‌چنین سه‌برابر سفیدپوستان مورد بازرسی قرار می‌گیرند. آن‌ها هم‌چنین حدوداً دو برابر سفیدپوستان بازداشت شده‌اند یا به آن‌ها شلیک شده است.

هریس، که سیاه‌پوست است، در آن ایمیل گفته است که این وظیفة مردان سیاه‌پوست نیست که اقدامات احتیاطی آن‌ها در برابر شیوع ویروس مانع از آسیب‌پذیری آن‌ها نسبت به اقدامات متعصبانه پلیس شود.

او می‌گوید: «لازم است که ما وظیفه بیش‌تری را، مشخصاً در این ایام، بر دوش سیستم بیندازیم. در جریان این بحران، بیش از هر زمان دیگری مهم است که نیروهای اجرای قانون در میان اجتماعاتی که به آن‌ها خدمت‌رسانی می‌کنند، ایجاد روابطی از اعتماد را در اولویت کاری خود قرار دهند.»

نامه‌ای که به وزارت دادگستری و FBI ارسال شده بود توسط دیگر سناتورهای دموکرات نیز امضا شده بود. کوری بوکر، سناتور نیوجرسی، دیک دوربین، سناتور ایلینویز، اد مارکی، سناتور ماساچوستس، میزی هیرونو، سناتور هاوایی و بن کاردین سناتور مریلند.