X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 اردیبهشت 1399

هشدار سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر درباره شرایط زندان‌ها در امریکا

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل وضعیت زندان های امریکا را در شرایط پاندومی کرونا بسیار نگران کننده توصیف کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، روپرت کولویل، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل شرایط زندان‌های مناطق قارة آمریکا را عمیقاً نگران‌کننده خواند.

وی افزود: مشکلات ساختاری پیشین، از جمله ازدحام وخیم و شرایط غیربهداشتی، در کنار عدم دسترسی مناسب به مراقبت‌های بهداشتی شیوع سریع بیماری کووید-۱۹ را در بسیاری از ساختمان‌ها ممکن کرده است.

روپرت کولویل  با بیان این که هزاران زندانی و مأموران زندان از شمال تا جنوب قارة آمریکا تاکنون به کرونا مبتلا شده‌اند، اذعان کرد: در بسیاری از کشورها ترس فزاینده از سرایت و نبود خدمات اولیه - مانند تأمین غذا به‌مانند قبل، به‌دلیل ممنوعیت بازدید خانواده‌ها - اعتراضات و شورش‌هایی را برانگیخته است.

وی افزود: دولت‌ها اقدامات مناسب برای پیش‌گیری از خشونت در ساختمان‌های بازداشت را اتخاذ نکرده‌اند و ممکن است مأموران دولتی برای بازپس‌گیری کنترل این ساختمان‌ها از قانون «استفاده از نیروها» تخطی کرده‌ باشند. ما به مسئولان یادآور می‌شویم که استفاده‌شان از نیروها می‌بایست تماماً در چهارچوب اصول قانونی بودن، الزامی بودن، متناسب بودن و غیرتبعیض‌آمیز بودن صورت گیرد و دولت‌ها موظفند از سلامت جسمی و ذهنی زندانیان و بهزیستی آن‌ها، مطابق قواعد حداقلی و معیار سازمان ملل برای برخورد با زندانیان (که با نام قواعد نلسون ماندلا نیز شناخته می‌شود) محافظت کنند.

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل  هم‌چنین تاکید کرد که برخی دولت‌ها به‌طور مداوم افرادی را به اتهام تخطی از قرنطینة اجباری بازداشت کرده‌اند و از این رو، خطر ابتلا به کرونا را افزایش داده‌اند.

وی از دولت‌ها خواست تا با اطمینان حاصل کردن از شرایط بهداشتی، دسترسی گسترده به آزمایش و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی ضروری برای بازداشتی‌ها و هم‌چنین فراهم آوردن وسایل محافظت شخصی خوب و آزمایش برای پرسنل زندان، اقدامات مناسب برای پیش‌گیری از شیوع بیشتر ویروس را اتخاذ کنند.

کولویل اظهار داشت: مقامات مسئول می‌بایست یک سطح حداقلی از ارتباط شخصی با اعضای خانواده و دسترسی مناسب به غذا و آب آشامیدنی، و هم‌چنین اطلاعات مداوم و شفاف درخصوص اثرات بیماری بر زندانیان و کارکنان را تضمین کنند. شرایط در مراکز بازداشتی و زندان‌ها، و برخورد با بازداشتی‌ها می‌بایست توسط گروه‌های مستقل به‌طور مداوم مورد نظارت قرار گیرد و زندانیانی که بیمار می‌شوند می‌بایست در انزوای غیرتنبیهی قرار گیرند یا در ساختمان‌هایی قرنطینه شوند که امکان برخورداری از مراقبت‌های درمانی مناسب برایشان وجود داشته باشد.

وی افزود: افرادی که به ارتکاب به جرایمی که ذیل قوانین بین‌المللی شناخته می‌شوند متهم شده‌اند، پس از یک محاکمة عادلانه و علنی توسط قضاوتی مستقل و بی‌طرفانه می‌بایست برای آزادی موقت از زندان صرفاً تحت شرایط استثنایی در نظر گرفته شوند.

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل با تاکید بر این که در بستر پاندمی، ضروری است که بازداشت‌های پیش از محاکمه کاهش یابد اظهار داشت: اقدامی که می‌بایست همیشه در موارد استثنایی رخ دهد، اما به‌طور شدیدی در قارة آمریکا بیش از اندازه استفاده شده است. افرادی که به طور دلبخواهی و بدون مبنای کافی قانونی بازداشت شده‌اند یا جرایمی مرتکب شده‌اند که با قوانین بین‌المللی قابل انطباق نیستند و هم‌چنین آن‌هایی که برای بازخواهی حقوق بشری‌شان، مانند بیان نظرات دگراندیشانه‌شان، محبوس شده‌اند می‌بایست آزاد شوند.

وی خاطر نشان کرد: مقامات مسئول می‌بایست اطمینان حاصل کنند که افرادی که آزاد شده‌اند مراقبت‌های بهداشتی مناسب دریافت می‌کنند.