X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 آذر 1398

نیازی: درخواست 130 میلیارد دلار غرامت ایران از آمریکا قابل پیگیری است

معاون امور بین الملل موسسه صلح زیبا،گفت: در خصوص صدور احکام بیش از 360 پرونده آن هم با ارزش 130 میلیارد دلار رأی صادر شده مبنی بر محکومیت دولت آمریکا و به نفع مردم آسیب دیده صادر شده، توسط قوه قضائیه این حق برای جمهوری اسلامی و ملت ایران به عنوان ذی نفعان رای صادره و متضررین واقعی تحریمها وجود دارد که اموال و دارایی های آمریکا و متحدینش در پرونده مطروحه را در کشورهای ثالث که پروتکل های مشترک حقوقی و قضایی با جمهوری اسلامی ایران دارند و یا اینکه حسب قواعد بین الملل و کنوانسیونها موظف به همکاری هستند به نفع ملت ایران توقیف کنند.



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر به نقل از اسپوتنیک، حوادثی چون، حمایت آمریکا از حکومت شاه، از صدام، تحریم ها در طی 40 سال اخیر، و آشوب های اخیر از جمله موارد درخواست غرامت آمریکا از ایران است.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه ایران در نشست خبری قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی در رابطه با حمایت آمریکا از آشوبگران چنین اظهار داشت: آمریکایی ها ادعای حقوق بشری و ضد خشونتی و دفاع از مظلوم شان گوش عالم را کر کرده است، اما ما امروز در برابر آمریکا مدعی هستیم که چرا آمریکایی ها در کشورهای منطقه با هزاران کیلومتر فاصله از آمریکا نیرو اعزام می کنند و با فناوری های مختلف جنگ افروزی می کنند؟

وی همچنین افزود: ایران در برابر جنایات آمریکا مدعی است و شکایات مردم ایران نه دولت آن، که تا به امروز به بیش از 360 شکایت علیه دولت آمریکاست را رسیدگی و دادگاه های ما خسارتی بالغ بر 130 میلیارد دلار توسط دولت آمریکا به نفع شهروندان آسیب دیده از اقدامات این کشور را صادر کرده است.

سامان نیازی ، معاون امور بین الملل موسسه صلح زیبا و کارشناس مسائل بین الملل در خصوص نحوه دریافت 130 میلیارد دلار غرامت درخواستی ایران از آمریکا با توجه به وجود تحریم ها و عدم ارتباط اقتصادی میان دو کشور گفت:

ادله اثبات ادعای جمهوری اسلامی ایران در خصوص حمایت خارج نشینان و عوامل بیگانه ضد انقلاب از آشوبگران ضد منافع ملت مطابق همه نظامات حقوقی ، قابل پذیرش و مبرهن است.

به حکایت اقاریر قاطع مقامات آمریکا به ویژه آقایان ترامپ و پمپئو و رسانه های منتسب به آمریکا و عربستان و نیز   تبلیغ آنها به تخریب و اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران تردیدی در اصل ادعا وجود ندارد و البته اقاریر افراد دستگیر شده نیز موید و مکمل این ادعاهاست. حسب قواعد کلی حقوقی اقرار فرد عاقل علیه خودش نافذ و شاه‌دلیل اثبات واقعه و ادعا است.

در خصوص صدور احکام (بیش از 360 پرونده آن هم با ارزش 130 میلیارد دلار رأی صادر شده مبنی بر محکومیت دولت آمریکا و به نفع مردم آسیب دیده صادر شده) توسط قوه قضائیه نیز این حق برای جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران به عنوان ذی نفعان رای صادره و متضررین واقعی تحریمها وجود دارد که اموال و دارایی های آمریکا و متحدینش در پرونده مطروحه را در کشورهای ثالث که پروتکل های مشترک حقوقی و قضایی با جمهوری اسلامی ایران دارند و یا اینکه حسب قواعد بین الملل و کنوانسیونها موظف به همکاری هستند به نفع ملت ایران توقیف کنند.

ما به عنوان یک سازمان مردم نهاد حقوق بشری از عملکرد قوه قضائیه در زمینه صدور این احکام که در راستای احقاق حقوق ملت بزرگ ایران است تقدیر می کنیم و از دستگاه دیپلماسی میخواهیم با پیگیری هرچه بهتر و بیشتر نسبت به کمک در اجرای این احکام، همکاری ویژه ای با دستگاه قضایی داشته باشد.