X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: دوشنبه 08 مهر 1398

نیازی : اربعین فرصت مناسبی برای رساندن صدای مظلومیت و صلح‌طلبی مسلمانان به جهان است

معاون امور بین الملل موسسه صلح زیبا، گفت: با توجه به تحرکات ضد حقوق بشری دشمنان اسلام، اربعین فرصتی مناسب برای رساندن صدای مظلومیت و صلح طلبی مسلمانان به جهان است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، سامان نیازی معاون امور بین الملل مؤسسه صلح زیبا، در تماس تلفنی با میرمسعود حسینیان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی ضمن تقدیر از اقدامات و تدابیر کنسول ایران در کربلای معلی و دستگاه دیپلماسی، اظهار داشت: باتوجه به وضعیت نامطلوب حقوق بشر در دنیا خصوصا نقض حقوق مسلمانان و سانسور آن در دنیا توسط استکبار ، کشتار کودکان یمن و وضعیت نامطلوب و نقض حقوق بشر در سوریه ، عراق و فلسطین توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی ، اربعین عرصه و بستر بسیار کارساز و مهمی از جهت تنویر افکار عمومی در دنیا نسبت به این حوادث است و البته تصویر سازی بسیارمناسبی ازاسلام مبتنی بر مکتب انسانی اهل بیت است.

وی افزود: ما به عنوان یک نهاد مستقل حقوق بشری آمادگی خود را در جهت آگاهی بخشی و نیز رساندن صدای مظلومیت مسلمانان در این فرصت بسیار مهم اعلام می کنیم. البته هماهنگی نامبارک بین بعضی از سران مرتجع کشورهای مسلمان با اسرائیل غاصب و شیطنت هایی که در عراق رخ داده است باعث شده در خصوص سلامت زائران حسینی حساسیت بیشتری داشته باشیم و این حساسیت به‌ دلیل اقدامات تروریستی و تحرکات دشمنان صلح و دوستی و حضور متراکم زائران اباعبدالله‌‌الحسین(ع) در یک بازه زمانی محدود، به صورت مضاعف بوده و مستلزم توجه و اهتمام بیشتر مسئولان است.

معاون بین الملل موسسه صلح زیبا ،تأکید کرد: دشمنان، وحدت دو ملت ایران و عراق را نشانه گرفته‌اند و مانور عظیم اربعین، جلوه قدرت و اتحاد واقعی دو ملت است که همت و هماهنگی هرچه بیشتر همه‌جانبه دست‌‌اندرکاران را می‌طلبد.

وی ادامه داد : حضور موکب داران اربعین عراقی در ایران و دیدار با رهبر فرزانه انقلاب قطعا شرایط مساعدتری را برای هماهنگی های بیشتر مهیا کرده است و امیدواریم نتیجه آن تبیین بیشتر اهداف و مفاهیم عمیق اربعین به نفع بشریت باشد.

نیازی در پایان ضمن تقدیر نسبت به انتشار لیست ۹۰ موردی شامل توصیه هایی برای اربعین منجمله انتشار لیست داروهای ممنوعه که درسال های گذشته عدم اطلاع هموطنان باعث بروز مشکلات و محکومیت هایی مطابق قوانین کشور عراق برای آن ها شده بود ، بیان کرد: امیدواریم با تدابیر اندیشیده شده توسط کنسول ایران شاهد بروز این مشکلات نباشیم و با تلاش و همت مضاعف شما و همکارانتان شاهد شرایط راحت‌تری برای حضور هرچه با شکوه زائران و بهره‌مندی آنها از این فرصت معنوی، سیاسی و استراتژیک بزرگ در عرصه بین‌الملل باشیم.

در ادامه میر مسعود حسینیان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران ضمن تقدیر از پیگیری های موسسه صلح زیبا، اظهار داشت: اربعین سمبل و رمز و نشانه ای از وحدت میان مسلمانان و میان آزادی خواهان جهان است و سمبلی از سخن امام حسین ع است که فرمود من زیر بار ظلم نخواهم رفت و با ظالم بیعت نخواهم کرد.

وی افزود: سالانه بیش از ۱۵ میلیون نفر ازحدود ۶۰ کشور جهان در اربعین شرکت و همه با فریاد لبیک یا حسین ، حرکتی اساسی و بی نظیر را در سطح جهان شکل می دهند. طبیعت این حرکت نشانه اینست که مسلمانان واقعی صلح طلب هستند و اسلام های جعلی که بر مبنای ظلم و ستم و کشتار و تکفیر دیگران شکل گرفته اند در میان مسلمانان جایگاهی ندارند.

حسینیان تصریح کرد: اسلام واقعی اسلام از خود گذشتگی ، صلح و بخشش است و این رفتار ها در اربعین مشهود است بطوریکه فرهیختگان جهان اسلام در عراق و بخصوص کربلا گرد هم جمع می شوند و به همدیگر خدمت می کنند.هیچ رنگ و درجه و مقامی در اینجا مطرح نیست و این زیبایی اربعین است.

وی افزود: با توجه به تراکم جمعیتی امسال و بخصوص اینکه طبق پیش بینی حدود ۴ میلیون زائر ایرانی در مراسم شرکت میکنند باید تصمیمات مقتضی در تمامی زمینه ها گرفته شود . از جمله جهت تسهیل امور با توافق دو طرف ایران و عراق ویزای این کشور فعلا به صورت یکطرفه برای ایران در ایام اربعین لغو شده است . طبیعتا تراکم جمعیت حساسیت های ویژه ای دارد و باید تمهیدات لازم بهتری در تمامی سطوح داشته باشیم.

سرکنسول ایران با بیان اینکه حب اهل بیت علیهم السلام دو ملت ایران و عراق را باهم دیگر پیوند داده است، گفت: سفر بیش از ۱۰۰۰ نفر از صاحبان مواکب عراقی به ایران و مهمان پذیری عالی ایرانیان و دیدارشان با مقام معظم رهبری نشان دهنده این وحدت و خلوص بین دو ملت است و میتواند زمینه ساز یک اربعین بسیار خوب در مسیر اهداف اسلامی مان باشد. ما نیز بعنوان کنسولگری ایران در کربلا مطلبی با عنوان " توصیه های اربعین " شامل حدود ۹۰ بند در فضای مجازی برای اطلاع زوار محترم تنظیم و منتشر کرده ایم.این موارد شامل جزئیاتی از شروع حرکت زائر محترم از منزل تا رسیدن به مرز و و ورود به عراق و شرکت در مراسم و بازگشتشان به کشور است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته مهم و قابل توجه تمامی زوار ، صاحبان مواکب ودست اندرکاران ازبعین اینست که بپذیریم که این مراسم در کشور دیگری با قوانین ، مقررات ، حاکمیت و سنتهای مختلفی با ما برگزار می شود و باید به این سنت ها احترام گذاشت و قوانین را اجرا کرد .امیدوارم بتوانیم خدمات خوبی به زوار محترم ارائه داده و همگی در مسیر اهداف اربعینی به خوبی گام برداریم