X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 30 اردیبهشت 1399

نقض حریم خصوصی آنلاین در دوران کرونا/ دیتای کاربران به امریکا ارسال می‌شود

گروه حقوق بشری گلوبال ویتنس هشدار داد که توسعه روزافزون برنامه‌های ردگیری افراد مبتلا به کووید 19، خطری بزرگ برای حقوق انسانی مردم جهان محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، به نقل از روزنامه تلگراف، گروه‌های حقوق بشری هشدار می دهند که برنامه‌های ردیابی افراد، چالشی برای نقض حریم خصوصی افراد است.

گروه حقوق بشری گلوبال ویتنس (Global Witness) هشدار داد که توسعه روزافزون برنامه‌های ردگیری افراد مبتلا به کووید 19، خطری بزرگ برای حقوق انسانی مردم جهان محسوب می‌شود.

دولت‌ها بدنبال یافتن راه‌هایی برای مهار شیوع ویروس کرونا و تسهیل مقررات منع آمد و شد هستند که آسیبی جدی به اقتصاد وارد کرده است.

کارشناسان سلامت درحال انجام ردگیری موثر افراد هستند و سازمان سلامت جهانی نیز یکی از سازمان‌های پیشرو در کنترل شیوع این بیماری است.

اوایل همین ماه انگلیس برنامه آزمایشی ردیابی افراد را در ایسل آف وایت راه اندازی کرد که به گفته دولت در صورت موفقیت، تا آخرماه در شهرهای دیگر نیز اجرا خواهد شد.

این برنامه کنترلی برای اولین بار توسط کره جنوبی اعلام شد و موجب گردید که عده زیادی این کشور را نمونه بارز یک کشور پیشرفته در استفاده از فناوری‌های جدید برای ردیابی و کنترل این بیماری بنامند.

دولت در این کشور برای ردیابی حرکات کسانی که به بیماری مبتلا شده اند و بررسی نحوه ارتباط آنها با دیگران از فناوری‌هایی نظیر فیلم برداری نظارتی، ثبت کارت‌های اعتباری و داده‌های تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کند.

این موفقیت موجب شده که برخی شرکت‌های فناوری برنامه‌های ردیابی افراد و نرم افزارهایی طراحی کنند تا با ردگیری آنها و علائم بیماری در حل این بحران کمکی کرده باشند.

هرچند برخی از گروه‌های حقوق بشری سریعا دست بکار شده و هشدار داده اند که در صورتی که دولت موارد امنیتی لازم را رعایت نکند، برخی از این برنامه‌ها می‌توانند اطلاعات مهمی درباره میزان جمعیت و موارد دیگر را در اختیار کشورهای رقیب قرار دهند.

آمریکا پشت پرده شرکت های اردیابی کشورهای در حال توسعه

در گزارشی که روز گذشته اعلام شد ، گلوبال ویتنس برای نشان دادن ریسک استفاده از این برنامه ها، به بررسی یکی از آنها یعنی "برنامه آلرتا گویت" در گواتمالا پرداخت.

این برنامه در مارس مورد استفاده قرار گرفته و سازنده آن شرکت اینتلیجنت LLC است، این شرکت نرم افزاری که مقر آن در شیکاگو می‌باشد و تامین بودجه آن به عهده گروه تنالوت است، یک شرکت چند ملیتی انگلیسی اسرائیلی است که مسول برگزاری بخت آزمایی در گواتمالاست.

رئیس جمهور گواتمالا این برنامه را یک سرویس هشداردهی اضطراری رسمی معرفی نمود و عنوان کرد که این برنامه می‌تواند اطلاعات مهمی درباره شیوع بیماری کرونا در اختیار مردم قرار دهد.

هرچند پس از تحقیقات محققان "گلوبال ویتنس" مشخص شد که این برنامه حتی درصورت بسته بودن، هرچند دقیقه یکبار اطلاعات مکانی کاربران را برای یک شرکت امریکایی می‌فرستاده است.

این محققان هشدار دادند که می‌توان از داده‌های مکانی افراد برای اهداف تبلیغی استفاده کرد یا آن را در اختیار دولت گواتمالا قرار داد.

رئیس شرکت اینتلیجنت گفت که این شرکت داده‌های خود را نه در اختیار دولت گواتمالا و نه سرمایه دار خود قرار نداده است. هرچند این شرکت قوانین سفت و سختی درباره حریم خصوصی افراد ندارد و می‌گوید که شاید این اطلاعات در اختیار شخص ثالث قرار گیرند. در گواتمالا بیش از 100هزار نفر این برنامه را دانلود کردند اما بنا به گزارشات هم اکنون به درخواست دولت این برنامه از روی پلتفورم‌های دانلود حذف شده است. گلوبال ویتنس افزود که هنوز دلیل این درخواست از سوی دولت مشخص نیست.

آوا لی عضو گروه گلوبال ویتنس گفت: این برنامه باید زنگ هشداری برای سایر مردم جهان باشد، این حادثه نشان دهنده جدی بودن ریسک هاست و اینکه چطور این گونه برنامه‌های گول زننده نقابی از پاکی به چهره می‌زنند.

ماه گذشته بیش از 100 گروه حقوق بشری در سراسر جهان هشدار دادند که با وجود تلاش‌ها برای مهار ویروس کرونا، دولت‌ها همچنان با استفاده از سیستم‌های دیجیتالی در صدد نظارت تهاجمی هستند.