X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: یکشنبه 08 تیر 1399

نقش حامی اصلی ائتلاف متجاوزان یمن بر کسی پوشیده نیست

کشور یمن سال‌هاست که تحت اشغال غیررسمی حکومت عربستان و پشتیبانی ایالات متحده آمریکا از این مساله قرار دارد؛ به طوری که از یمن به عنوان حیاط خلوت سعودی و محلی برای طراحی پروژه‌های منطقه‌ای آمریکا نام برده می‌شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، پس از آغاز موج بیداری اسلامی در کشورهای عربی، یمن هم سابقه قیام و شبکه‌سازی علیه آمریکا و عربستان را داشت، به انقلاب علیه دیکتاتور دست نشانده‌ی غربی پرداخت و با همراهی مردم یمن با گروه مقامت اسلامی انصارالله توانست دست به یک انقلاب بزرگ برای استقلال این کشور بزند که البته چندان به مزاق دولت‌های غربی خوش نیامد.

آنچه در ادامه می‌آید، روایتی از جنایات انجام شده و نقض حقوق ملت یمن توسط دولت آمریکا در جریان تهاجم نظامی ائتلاف سعودی به این کشور است.


تجاوز به یمن از 26 مارس 2015 (ششم فروردین 94) به سرکردگی عربستان و با ایجاد یک ائتلاف مبهم به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی»، رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن و دولت وی و با عضویت برخی از کشورهای عربی و غیرعربی آغاز شد. هرچند که برخی از این کشورها از حضور خود در این ائتلاف اعلام بی اطلاعی کردند ولی کشورهایی مانند عربستان، امارات، مغرب، سودان، بحرین، کویت و قطر نقش پر رنگی در این جنگ داشتند.


بیشتر بخوانید:


قسمت اول :
نقض حقوق «ملت ایران» توسط آمریکا؛ همیشه دشمن

قسمت دوم :اشغال، جنایت، شکنجه، تاراج و دیگر هیچ!


هرچند برخی از آن در میانه راه و پس از طولانی شدن این تجاوز، آرام خود را کنار کشیدند. مرحله نخست این تجاوز که از 26 مارس 2015 (ششم فروردین 94) با نام «طوفان قاطعیت» آغاز شد تا 21 آوریل 2015 (1 اردیبهشت 94) ادامه یافت. ائتلاف متجاوزان به یمن در این تاریخ اعلام کردند که به همه اهداف خود در حمله به یمن از جمله برطرف کردن همه تهدیدها و ازبین بردن سلاح های جنبش انصارالله دست یافته است.

کشورهای مختلف عضو ائتلاف عربستان به دلیل طولانی شدن جنگ، تشکیک در اهداف عربستان و امارات، خسارت های فراوان و فشار ملت های خود و افکارعمومی جهان از ادامه مشارکت در آن انصراف داده اند. این جنگ تاکنون بیش از 16 کشته و هزاران زخمی برجای گذاشته است و بیش از 80 درصد ملت یمن را نیازمند کمک های فوری کرده است.

افزایش وبا و بیماری های مختلف، تخریب زیرساخت های غیرنظامی، محاصره چهارساله یمن با بمباران و تخریب فرودگاه ها و بنادر، جلوگیری از ورود دارو، غذا و سوخت به این کشور نمونه ای از جنایت های ائتلاف سعودی - آمریکایی در یمن است. در این میان از روز نخست، نقش آمریکا به عنوان حامی اصلی و به عبارتی عضو اصلی ائتلاف متجاوزان بسیار پررنگ بوده است؛ به طوری که مسئولان یمنی بارها بر آمریکایی بودن این جنگ تاکید کردند و این کشور را مسئول جنایت های عربستان و امارات در یمن می دانند.

سخنگوی سابق ارتش و نیروهای مسلح یمن هم اعلام کرد که یمنی ها آمریکا را مسئول جنایت ها در یمن می دانند: «آمریکا مسئول همه جنایت های انجام شده در یمن و نقض حاکمیت این کشور است. اعلام پنتاگون مبنی بر پشتیبانی نظامیان آمریکایی از متجاوزان و مشارکت در کشتار ملت یمن، سخن مسئولان یمن را درباره آمریکایی بودن این تجاوز به اثبات رساند. روز به روز واقعیت و ماهیت این تجاوز روشن تر می شود ولی ملت یمن از روز نخست، دشمن خود را شناخت. اگر پشتیبانی سیاسی و نظامی آمریکا نبود، مزدوران منطقه ای این کشور، جرات شلیک حتی یک گلوله را به سوی یمن نداشتند.»

آمریکا این جنگ را مانند دیگر جنگ ها فرصتی برای فروش سلاح و مهمات و بهبود وضعیت اقتصادی خود از طریق باجگیری از کشورهای عربی از جمله عربستان می دانست.کمک های تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا به متجاوزان ادامه داشت تا زمانی که خبر حضور مستقیم نظامیان آمریکایی در کنار نظامیان سعودی منتشر شد.

روزنامه نیویورک تایمز در اردیبهشت 97 نوشت: نیروهای ویژه ارتش آمریکا موسوم به «گرین برت» مخفیانه به عربستان برای جنگ در یمن کمک می کنند.

تارنمای نیویورک تایمز افزود: ارتش آمریکا سال ها سعی کرده از جنگ داخلی در یمن فاصله بگیرد. نیروهای تحت ائتلاف عربستان در یمن با حوثی ها که تهدید مستقیمی هم برای واشنگتن نبوده ، مبارزه می کنند.

اما اواخر سال 96 یک تیم چند ده نفری از نیروی «گرین برت» به مرز عربستان سعودی با یمن رفتند. تقریبا بدون هیچ بحث و گفت وگویی علنی کماندوهای ارتش به مکان یابی و تخریب انبارهای موشک حوثی ها در یمن که برای حمله به ریاض و دیگر شهرهای عربستان از آنها استفاده می شود، کمک می کنند.

این روزنامه آمریکایی به عدم افشای جزئیات عملیات گرین برت در گذشته اشاره کرد و نوشت: به نظر این جزئیات با بیانیه های پنتاگون در مورد همکاری آمریکا با کمپین تحت رهبری عربستان متناقض است. بیانیه های پنتاگون می گوید که کمک ارتش آمریکا به ائتلاف تحت سرکردگی عربستان در یمن محدود به سوخت گیری جنگنده ها، تدارکات و تبادل اطلاعات جاسوسی است.

گرچه اموال بادآورده عربستان و امارات یکی از عوامل اصلی سکوت کشورها در برابر جنایت های این دو کشور در سراسر جهان است ولی این ادعا سرپوشی برای پنهان کردن فاعل اصلی کشتار و ویرانی در یمن است. اگر داشتن ثروت فراوان برای آغاز جنگ و بستن دهان منتقدان کافی بود، چین با ثروتی که دار می توانست جنگی را برای باز پسگیری تایوان در چند ساعت آغاز کند.


آنچه در یمن در جریان است بسیار فراتر از امکانات سیاسی، اقتصادی و نظامی عربستان و امارات است و نشان می دهد که این تجاوز توسط آمریکا مدیریت می شود. البته آمریکایی ها پیش از جنگ یمن نیز سابقه اقدامات خارج از قانون و سازمان های بین المللی را دارند به عنوان مثال اشغال عراق در سال 2003 به بهانه وجود سلاح های کشتار جمعی در این کشور انجام شد.

دخالت آمریکا دریمن مانند دخالت این کشور در عراق است؛ البته آمریکایی به گونه ای در پشت پرده این تجاوز نقش افرینی کرده اند که در نگاه نخست وجودی از آمریکا در این جنگ مشاهده نمی شود ولی با همه تلاش ها برای سرپوش گذاشتن بر این حضور، دلایل واضحی برای این مباشرت درجنگ یمن وجود دارد که از دید جامعه جهانی و ملت ها پنهان نمی ماند.

اکنون پس از گذشت بیش از پنج سال از تجاوز همه جانبه به یمن، متجاوزان نه تنها دستاوردی نداشته اند بلکه اقتدار نسبی آن ها نیز پس از شکست در مقابل ملت مظلوم یمن فرو ریخته است. این جنگ گرچه خسارت مادی و جانی فراوانی به ملت یمن وارد کرد ولی این ملت با دستان خالی چنان ترسی در جان دشمنان خود افکنده است که از این پس همسایگی با یمن، برای همیشه فرصت خوابی آرام را از آن ها گرفته است.