X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: جمعه 12 اردیبهشت 1399

نفوذ ترامپ در سیستم قضائی امریکا/ قضاتی که رئیس جمهور را تایید می‌کنند

رئیس‌جمهور امریکا افرادی را بر مسند قضاوت نشانده که درخواست‌های او را تایید می‌کنند مانند آزمایش ثروت متقاضیان گرین کارت، واریز بودجة پنتاگون برای دیوار مرزی، ممنوعیت حضور افراد تغییر جنسیت داده در ارتش.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، روزنامه گاردین نوشت: اثرگذاری فراگیر بر نظام قضایی فدرال یک ارزش عظیم است که می‌تواند پیامدهایی داشته باشد که نسل اندر نسل منتقل شود چرا که قضاوت‌های فدرال مناصبی عمری هستند و تحلیلگران می‌گویند این ارزشی است که ترامپ با قضات منتخبش به جنبش محافظه‌کاری تقدیم کرده است و به‌وسیلة آن برای اهداف سیاسی خود پناه بزرگی ساخته است.

در گزارش گاردین آمده: ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ وعده‌های بسیاری داد. او وعده داد که یک دیوار مرزی بکشد و مکزیک را مجبور به پرداخت هزینة ساخت آن کند. او وعده داد که صنعت آمریکا را احیا کند. او هم‌چنین وعده داد که دادگاه‌ها را از قاضی‌های محافظه‌کار پر کند که عموماً به معنای قاضی‌هایی فهم می‌شوند که نسبت به قانون‌گذاری‌های حفاظت از محیط زیست بدبین هستند، که شیفته میراث دوران حقوق مدنی سیاهپوستان نیستند و نگاه تنگ‌نظرانه‌ای به حق انتخاب زنان دارند.

در حالی که دوره نخست ریاست جمهوری ترامپ آرام آرام به پایان می‌رسد، هیچ دیوار بزرگ مرزی و هیچ بخش تولیدی احیاشونده‌ای وجود ندارد. اما از حامیان اوانجلیک ترامپ بیش‌ترین امیدها می‌رود چرا که رییس‌جمهور کارهای خوبی برای پر کردن تخت فدرال با نوع جدیدی از قاضی‌های محافظه‌کار - جوان‌تر، بیش‌تر از هم‌کیشانشان ایدئولوژی‌محور و کم‌تر متکثر- صورت داده است.

در سطح دادگاه استیناف ترامپ ۵۱ قاضی، یا حدود ۳۰درصد جماعت کنشگر قضاوت، را بر جای گذاشته است. این یعنی تنها یک قدم مانده به دادگاه عالی ایالات متحده. او در تلاش است تا ده‌ها جای خالی دادگاه‌های منطقه‌ای را تکمیل کند.

تأثیر قضایی منتخب ترامپ بر آینده مردم امریکا

این قاضی‌ها با همدیگر قدرت زیادی را برای تعیین برخی نکات اعمال می‌کنند: اینکه چه کسی رأی دهد، چه کسی ازدواج کند، چه کسی دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی داشته باشد، چه کسی اسلحه حمل می‌کند، چه کسی جنایتکار نام می‌گیرد، چه کسی به یک اتحادیه می‌پیوندد، چه کسی در برابر تبعیض محافظت می‌شود و چه کسی اجازه دارد تا با اتکای به دلایل مذهبی تبعیض بگذارد.

اثرگذاری فراگیر بر نظام قضایی فدرال یک ارزش عظیم است که می‌تواند پیامدهایی داشته باشد که نسل اندر نسل منتقل شود چرا که قضاوت‌های فدرال مناصبی عمری هستند. و تحلیلگران می‌گویند این ارزشی است که ترامپ به جنبش محافظه‌کاری تقدیم کرده است و به‌وسیلة آن برای اهداف سیاسی خود پناه بزرگی ساخته است.

شلدون گولدمن، یک استاد علوم سیاسی در دانشگاه ماساچوست در آمهرست، که بر تخت فدرال متمرکز است گفت «همة این قاضی‌ها از دیدگاه فلسفه قضایی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. همه به تختی باور دارند که افرادش هیچ یک کنشگر در جهت  ارتقای ارزش‌های لیبرال مدنی نیستند. اما درخصوص ارتقای ارزش‌هایی که برای خودشان مهم است - حق مالکیت، حمایت از کسب و کار و ضد نظارت، قاضی‌های کنشگری هستند.»

ترامپ چگونه قاضی‌ها را انتخاب کرد؟

موفقیت ترامپ در انتصاب بالا به پایین قاضی‌ها - او از تمام رییس‌جمهورهای پیشین بیش‌تر و سریع‌تر افراد را انتصاب کرده است- مدیون آمادگی بالای گروه‌های بیرونی در سودجویی از کنترل جمهوری‌خواهان هم در ریاست جمهوری و هم در سنای ایالات متحده است، سنایی که مسئول تأیید قاضی‌هاست. ترامپ هم‌چنین از بازنشستگی ده‌ها قاضی‌ای که توسط روسای جمهور جمهوری‌خواه پیشین منصوب شده بودند نیز بهره جست.

اما بهترین دوستش در این اقدام میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا بوده است که با مسدود کردن نامزدهای دوران باراک اوباما به ایجاد ۱۷ جای خالی در محکمه استیناف یاری رساند برای زمانی که ترامپ اداره کشور را برعهده بگیرد، یعنی بیش از همة پیشینیان متأخرش. مک‌کانل هم‌چنین یک صندلی خالی در دادگاه عالی برای ترامپ داشت و او قواعد سنا را برای تسریع تأیید قاضی‌های ترامپ تغییر داد.

آیا قضات تاکنون انرژی گذاشته‌اند؟

در حالی که متخصصی می‌گوید ممکن است پنج سال طول بکشد تا آنکه تصویر کاملی بدست آید از اینکه قاضی‌های ترامپ چگونه دادگاه و کشور را تغییر می‌دهند، نشانه‌ها حاکی از یک تغییر مرحلة بالقوه است.

نیمکت‌هایی که پیش‌تر قابل اعتماد و پیش‌رونده بودند حال با قواعدی مواجه شده‌اند که تهدید دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی را بازتولید می‌کنند، در حالی که دیگران بی‌پرواترین حملة دولت ترامپ به حقوق رأی دهندگان و جمعیت‌های آسیب‌پذیر، از ناتوانان گرفته تا قربانیان بدرفتاری پلیس با پناهجویان را مورد توجه قرار داده‌اند.

در عین حال، دادگاه عالی، به‌طور مداوم از درخواست‌های دولت ترامپ برای امداد اورژانسی از احکام دادگاه‌های منطقه‌ای علیه اقدامات اجرایی ترامپ مبنی بر ساخت تست ثروت برای متقاضیان گرین کارت، واریز بودجة پنتاگون برای دیوار مرزی، ممنوعیت حضور افراد تغییر جنسیت داده در ارتش و مانند آن حمایت کرده است.

با این تغییرات چه چیزی در مخاطره است؟

گلدمن درباره نتایج سهمگینی هشدار داد که اگر قاضی‌های ترامپ تماماً به تمایلات رییس جمهور برای تحت پیگرد قرار دادن دشمنان سیاسی و از بین بردن مطبوعات آزاد تن بدهند، رخ خواهند داد.

گلدمن می‌گوید: «ما رییس‌جمهوری داریم که غریزه‌ای اقتدارطلبانه دارد. ما رییس‌جمهوری داریم که بیش‌تر انتقام‌جو است. اکنون این مسألة بزرگ ماست - که آیا قانون اساسی ایالات متحده، منشور حقوق از ترامپ در امان خواهند ماند.»


-----------------------------------------

https://www.theguardian.com/us-news/2020/apr/28/explainer-why-has-trump-appointed-so-many-judges