X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: شنبه 16 شهریور 1398

نظری: امر به معروف و نهی از منکر حق عمومی آحاد ملت است

برنامه گفت و گوی اجتماعی با موضوع بررسی امر به معروف و نهی از منکر از قانون تا اجرا، با حضور مرتضی نظری معاون سازمان های نظامی و جانشین قضایی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان تهران از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، در این برنامه مرتضی نظری با اشاره به این که امر به معروف و نهی از منکر حق عمومی آحاد ملت است، گفت: این موضوع جزو حقوق اولیه افراد است و می توانیم آن را در رده مسائلی مانند آزادی بیان قرار دهیم.

وی افزود: قانون اساسی در اصل هشتم به موضوع امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرده است، در حالی که نحوه اجرای این موضوع مغفول مانده است.

جانشین قضایی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان تهران اضافه کرد: امام خمینی (ره) در اوایل انقلاب پیشنهاد دادند تا موضوع امر به معروف و نهی از منکر در قالب یک نهادی مانند وزارت خانه پیگیری شود.

وی با اشاره به این که امر به معروف و نهی از منکر یک کار دسته جمعی است، اظهار داشت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید بتواند دستگاه ها و نهادهای مختلف را گرد هم جمع کند.

مرتضی نظری با اشاره به تصویب قانون امر به معروف و نهی از منکر در سال ۹۴ توضیح داد: بر اساس قانون تمامی دستگاه هایی که می توانند در حوزه امر به معروف و نهی از منکر نقش آفرین باشند، در شورای این ستاد حضور به هم می رسانند.

وی تاکید داشت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید بتواند بسترهای اجرای این کار را فراهم کرده و دستگاه های مختلف را در اجرا و احیای این امر، دغدغه مند کند.

معاون نظامی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان تهران افزود: این ستاد در تلاش است تا مردم و تمامی مسئولین و دستگاه ها نسبت به مشکلات کشور بی تفاوت نباشند.

وی با اشاره به این که قانون آمران به معروف و ناهیان از منکر وظایف ستاد را مشخص کرده است، عنوان کرد: این قانون تکالیف آمران و مخاطبان آن ها را مشخص کرده است.

مرتضی نظری ادامه داد: در این قانون به صراحت آمده که آمران به معروف اجازه توهین و ارتکاب به فعل حرام و جرم ندارند.

وی خاطر نشان کرد: توجه به امر به معروف و نهی از منکر باعث می شود تا مسئولین دستگاه های مختلف به درستی کار و وظیفه خود را انجام دهند.

معاون نظامی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان تهران تاکید داشت: این ستاد به دنبال واکنش احساسی نیست و همیشه ترویج خوبی ها در جامعه را پیگیری می کند.

در ادامه برنامه گفت و گوی اجتماعی آیت الله حسن ممدوحی در ارتباط تلفنی با شبکه رادیویی گفت و گو گفت: با دقت بیشتر به مساله امر به معروف و نهی از منکر متوجه می شویم که این امر تعریف دیگری از دموکراسی یا حکومت مردم بر مردم است.

وی افزود: هر شخص می تواند نسبت به شخص دیگر نظام تربیتی و مربی گری داشته باشد و از این طریق امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: استمرار امر به معروف و نهی از منکر در هر جامعه می تواند نشانگر یک دموکراسی مردمی باشد.

وی تاکید داشت: متاسفانه امر به معروف و نهی از منکر آن طور که باید در کشور مورد توجه قرار نگرفته است.

آیت الله حسن ممدوحی افزود: اجرای خوب و درست امر به معروف و نهی از منکر باعث می شود تا دادگستری ها و دادگاه ها در کشور تعطیل شوند.