X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: چهارشنبه 14 اسفند 1398

مؤمنی: ایران در مبارزه با مواد مخدر از کمترین حمایت بین‌المللی برخوردار است

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر، ضمن موفقیت‌آمیز خواندن برنامه‌های مبارزه با موادمخدر در ایران تصریح کرد که با این حال ایران در مبارزه با مواد مخدر از کمترین میزان حمایت بین‌المللی برخوردار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، سردار اسکندر مؤمنی دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر در سخنرانی خود در شصت و سومین اجلاس سالیانه کمیسیون مواد مخدر که در مقر سازمان ملل متحد در وین برگزار شد، اظهار داشت: کشت و تولید مواد افیونی و روان‌گردان همچنان با سرعت ادامه دارد. گسترش ارتباطات الکترونیکی، موجب تسهیل فرایند تولید، ترانزیت، توزیع و مصرف شده و فاصله مبدأ تا مقصد و نیز مسیر انتقال پول‌های ناشی از این تجارت غیر قانونی را کوتاه کرده است.

وی افزود: طی یکسال گذشته ؛ جمهوری اسلامی ایران حدود ۳۰ نفر شهید و مجروح را تقدیم کرده و در مبارزه‌ای نابرابر، موفق به کشف حدود ۱۰۰۰ تن از انواع مواد مخدر شده است. رقمی که در تاریخ جهان بی‌سابقه است. در این مبارزه نابرابر، بسیاری از دختران و پسران سرزمین من پدران خود را از دست داده و زنان زیادی بدون همسر گشته‌اند.

مؤمنی بیان داشت: ایران در مبارزه با مواد مخدر از کم‌ترین میزان حمایت بین‌المللی برخوردار است و عملاً در مبارزه‌ای دوگانه درگیر است، یعنی از یک سو با قاچاق مواد مخدر، شرارت و تروریسم مقابله می‌کند و از سوی دیگر با تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر ضمن تأکید بر ضرورت اتخاذ رویکرد توسعه محور در برنامه‌های سازمان ملل متحد، لزوم انتقال فن‌آوری و ارائه کمک‌های فنی و تجهیزاتی به کشورهای خط مقدم مبارزه جهانی را خاطر نشان و یادآور می‌کند چرا که رویکرد گزینشی و سیاسی در حوزه همکاری‌های بشردوستانه، از جمله مبارزه با مواد مخدر، پذیرفتنی نیست.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: سازمان ملل متحد در قطعنامه‌های متعدد خود، اعمال تحریم‌های یک‌جانبه را محکوم کرده است. لذا، اقدام برخی کشورهای مشخص در اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، سیاسی نمودن محیط همکاری‌های بین‌المللی و اخلال در مبارزه بی‌امان ایران علیه شبکه‌های بین‌المللی مواد مخدر می‌تواند به مثابه نقض صریح حقوق بشر و قطعنامه‌های سازمان ملل باشد. حقوق افرادی که در نتیجه این مداخله سیاسی آسیب ‌دیده‌اند.

در حاشیه این اجلاس، نمایشگاه دستاوردهای ایران در ابعاد مختلف مبارزه با مواد مخدر به ویژه با رویکرد «چهل سال مبارزه با مواد مخدر» رسماً افتتاح شد.