X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: دوشنبه 01 اردیبهشت 1399

موسوی پاسخ داد: 1/2 زندانیان ایران به مرخصی رفته اند/ماجرای دانشجویان سرگردان ایرانی چه بود؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به ادعای گزارشگر ویژه حقوق بشر درباره ایران گفت که یک دوم زندانیان ایرانی تا کنون به مرخصی رفته اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوب بشر، وی درباره گزارش جاوید احمد گزارشگر ویژه حقوق بشر درباره زندانیان در ایران و اینکه ایران در این زمینه تبعیض قائل می‌شود، عنوان کرد: این گزارش‌ها و حرف‌ها را رد می‌کنم براساس مقررات و نگاه انسانی که ایران داشته، اواسط فروردین حدود ۹۵ هزار زندانی داخل زندان‌های ایران با تشخیص قاضی و بررسی پرونده‌ها به مرخصی رفتند و تبعیضی بین زندانیان ایرانی و خارجی و حتی دوتابعیتی قائل نشدند و وضعیت همه زندانیانی که شرایط را داشتند و حتی بیمار نبودند و ممکن بود بعد از مدتی به کرونا مبتلا شوند را بررسی کردند. قوه قضاییه در حال بررسی بیشتر است آماری که شنیده بودم تا ۱۶ فروردین بود و بعد از آن شنیدم در حال بررسی پرونده‌های دیگری هستند که اگر شامل حال آنها شود آنها را واجد شرایط مرخصی قرار می‌دهند.

موسوی افزود: گزارش‌هایی که درباره تبعیض و موارد دیگر مطرح می‌کنند قبول نداریم و رد می‌کنیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه درباره بازگشت تعدادی از دانشجویان ایرانی از خارج از کشور نیز گفت: با توجه به تحولات خوبی که در کنترل و درمان بیماری کرونا در ایران رخ داده که جا دارد از همه دست اندرکاران این امر تشکر و قدردانی کنم و متعاقب اتفاقات بدتری که در کشورهای دیگر به ویژه اروپایی رخ داده اتباع ایرانی و به ویژه دانشجویان ترجیح دادند به ایران بازگردند و اگر بیمار هستند از امکانات کشور استفاده کنند و اگر نیستند سلامت خود را حفظ کنند. خیلی از اتباع را از طریق سفارتخانه‌ها با دولت‌های محل رایزنی کردیم. در این شرایط گرفتن مجوز پرواز و پروتکل‌های بهداشتی کار دشواری است و هموطنان از اروپا، هند و خلیج فارس به کشور بازگشتند.

وی افزود: وزارت بهداشت برای هر ورودی یکسری پروتکل بهداشتی دارد که دانشجویان و اتباع ایرانی باید اینها را رعایت کنند ولی متاسفانه بعد از پروازی که از ایتالیا انجام شد برخی عزیزان تمکین نکردند و این قواعد الزام آوری است که مختص ما نیست و همه کشورها چنین است. این عدم تمکین برخی از دوستان ما باعث شد که وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی مبارزه با شیوع کرونا در ایران، ریسک را نپذیرد که منجر به بیماری خانواده‌های آنها و بقیه مردم نشود و قرار شد اگر شرایط آماده و آنها این پروتکل‌ها را رعایت کنند این سیر بازگشت مجددا احیا شود که فکر می‌کنم پیشرفت‌هایی حاصل شده ولی همه اینها منوط به این است اتباع ایرانی و دانشجویان ما مقررات را رعایت کنند که ورودشان به کشور تسهیل شود.

موسوی گفت: از تعداد ایرانیان مبتلا به کرونا در خارج از کشور آماری به ما ارائه نشده و از سفارتخانه‌هایمان خواستیم که اطلاعات را در این زمینه دریافت و به ما گزارش دهند.