X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: دوشنبه 26 خرداد 1399

موسوی: ورود غیرقانونی به ایران ممنوع است / همه‌پرسی؛ طرح ایران برای فلسطین است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران ۴ دهه است بدون منت میزبان برادران و خواهران افغانستانی است و ما آرزومند صلح در این کشور هستیم اما این مسآله باعث نمی شود ایران چشمش را روی برخی اقدامات غیر قانونی اتباع افغانستانی ببندد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، سید عباس موسوی امروز در نشست خبری هفتگی درباره گزارش دبیرکل سازمان ملل در مورد ادعای منشأ ایرانی تسلیحات به کار رفته در عربستان، اظهار داشت : این گزارش در راستای فشار آمریکا ارزیابی می‌شود. هیچ سند و مدرکی مشاهده نشده است و این باعث تأسف است که دبیرکل سازمان ملل از سوی برخی کشور‌ها تحت فشار قرار بگیرد.

وی ضمن انتقاد از رویه رژیم آمریکا گفت: آمریکا سال‌هاست که سازمان‌های بین‌المللی را گروگان گرفته است.

ورود غیرقانونی به ایران ممنوع

موسوی درباره حواشی روز‌های اخیر پیرامون حادثه هریرود، گفت: هر کشوری برای همسایگان خود حساب ویژه‌ای باز می‌کند تا روابطش را در همه سطوح گسترش دهد، روابط ما با افغانستان همین اولویت را دارد، ایران ۴ دهه است بدون منت میزبان برادران و خواهران افغانستانی است و ما آرزومند صلح در این کشور هستیم، در همین راستا تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران باعث شد تا فرایند سیاسی که در افغانستان دچار خلل شده بود درست شود و اکنون دولت جدیدی در این کشور شکل بگیرد.

وی افزود: اما این مسائل باعث نمی‌شود ایران چشمش را روی برخی اقدامات غیر قانونی اتباع افغانستانی ببندد که با اهداف مختلف وارد کشور ما می‌شود، وقتی مرز و گمرک وجود دارد افراد باید از این مسیر وارد ایران شوند، اما اینکه عده‌ای بخواهند با انواع قاچاقچیان یا اهداف غیر قانونی و تروریستی وارد یک کشوری شوند، مورد پذیرش هیچ کشوری نخواهد بود، راه برای ورود به ایران از طریق مبادی رسمی و گمرکات باز است، ولی غیر قانونی قابل تحمل نیست.  

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: در پی اتفاقاتی در خصوص رودخانه هریرود رخ داد هیأتی از ایران به افغانستان سفر کرد همچنین سفارت‌خانه ما برای پیگیری مسئله فعال است ما به سفیر افغانستان هم نکاتی را یادآور شدیم، اما اینکه عده‌ای با تجمع سعی کردند به نفع تخریب روابط دو کشور اقداماتی انجام دهند، مورد قبول ما نیست ما به سفیر افغانستان هشدار دادیم این اقدامات غیر قابل تحمل است، ایران همکاری‌هایش را ادامه می‌دهد، ولی فضاسازی برای استفاده رسانه‌های بیگانه از این جریانات را تحمل نمی‌کند.

همه‌پرسی؛ طرح ایران برای فلسطین

وی درباره واکنش جمهوری اسلامی ایران به الحاق احتمالی بخش‌هایی از کرانه باختری به رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: این اقدام خطرناک کل سرزمین فلسطین اشغالی است و اشغال مجدد آن فقط از رژیم صهیونیستی برمی‌آید تا پیش از طرح‌هایی صلح به دلیل آنکه فقط طرف رژیم صهیونیستی را گرفت به شکست رسیدند، رویکرد جمهوری اسلامی ایران طرح همه‌پرسی در فلسطین است. این طرح در سازمان ملل به ثبت رسیده و من فکر می‌کنم اگر کشور‌های عربی، اسلامی و سازمان‌های بین‌المللی نیت خیری برای حل مسئله فلسطین دارند باید این طرح را اجرایی کند، اجرای همه‌پرسی با حضور همه ساکنان اصلی فلسطین (مسیحی، مسلمان و یهودی) مشکلات را حل خواهد کرد.

همکاری ایران با اوکراین درباره حادثه سقوط هواپیما

موسوی درباره همکاری‌ ایران با اوکراین نیز گفت: ما چارچوبی برای پیگیری و حل موضوع با دولت اوکراین مطرح کرده بودیم که با تعلل آنها در پاسخ به پیشنهادات ما مواجه شدیم. ما به هر حال آمادگی ایران برای تسریع در این موضوع را اعلام کرده‌ایم. یکی از موضوعات جعبه سیاه است که هر چه زودتر خوانده شود. ما هنوز پیشنهاد قاطعی از سمت اوکراینی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم و آماده‌ایم که در همکاری چه با اوکراین یا فرانسه این موضوع را حل کنیم.

وی تصریح کرد: چطور وقتی هواپیمای اوکراینی در ایران سقوط کرد کانادایی‌ها کاسه داغ تر از آش شدند، اما الان که صدها هزار ایرانی به خدمات کنسولی نیاز دارند و دچار سختی هستند، این موضوع را پشت گوش می‌اندازند. بنابراین ما ادعاهای آنها را باور نداریم.