X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: شنبه 13 مهر 1398

مقام بنینی عربستان را به حمایت از بوکوحرام متهم کرد

رئیس جمهوری سابق بنین دولت عربستان را به حمایت همه جانبه به ویژه مالی از گروه تروریستی بوکوحرام در قاره آفریقا متهم کرد.

به گزارش روزنامه "دیلی پست" نیجریه، "نیسه فوره سوگلو" رئیس جمهوری پیشین کشور بنین در غرب آفریقا در یک نشست ویژه "محدودیت دوره های قانون اساسی" در نیامی، پایتخت کشور نیجر گفت: ما در حالی کشوری چون عربستان را دوست خود تلقی می کنیم که از همه نظر به ویژه به لحاظ مالی از تروریست های بوکوحرام وابسته به داعش در غرب آفریقا حمایت می کنند.

وی با اعلام اینکه امروزه بوکوحرام بزرگترین تهدید امنیتی در غرب آفریقا به حساب می آید گفت: "کشورهای آفریقایی باید این حقیقت را بپذیرند که عربستان به هیچ وجه دوست ما نیست و ما رهبران آفریقایی فقط باید دست به دست هم داده و خودمان برای حل مشکلات امنیتی خود اقدام کنیم".

سوگولو ضمن ابراز خوشبینی نسبت به موفقیت کشورهای آفریقایی در صورت حفظ وحدت میان خود گفت: "من اطمینان دارم که اگر کشورهای آفریقای از تکیه به این و آن کشور بپرهیزند و صرفا به خود متکی باشند می توانند به راحتی از  عهده بسیاری از مشکلات برآیند.

وی که از سال  1990 تا 1991 نخست وزیر و از  ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۶ رئیس جمهور بنین بود همچنین بعد از این نشست در گفت وگو با رسانه "کِیبِل" نیجریه بار دیگر بر این اظهارات خود تاکید کرد و گفت: "ما چگونه می توانیم عربستان را دوست خود بنامیم که از گروه تروریستی بوکوحرام که با خشونت‌ها و خونریزی‌های خود چند کشور حوزه دریاچه چاد را نا امن کرده است حمایت می کند.

گروه تروریستی بوکو حرام از سال ۲۰۰۹ بیش از ۲۷ هزار نفر را در نیجریه و کشورهای همسایه آن در غرب آفریقا کشته و میلیون‌ها نفر را نیز آواره کرده است.

این گروه قبلا با گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق نیز بیعت کرده بود.