X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: شنبه 02 فروردین 1399

معاون وزیر بهداشت: انگلیس به دلیل تحریم‌ها ماسک‌های خریداری شده ایران را تحویل نمی دهد

رئیسی گفت: کشورهای اروپایی که تحت هیچگونه تحریمی نیستند برای کنترل کرونا دچار مشکل شده اند اما ما که در محاصره تحریم‌ها قرار داریم، توانسته‌ایم اقدامات مناسبی برای کنترل بیماری انجام دهیم؛ تحریم ها سبب شده انگلیس حتی ماسک های خریداری شده ایران را تحویل ندهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، شیوع بیماری کرونا متأسفانه تاکنون جان انسان‌های زیادی را در دنیا گرفته است و تعداد زیادی را نیز مبتلا کرده؛ یک ماه از این شیوع منحوس می گذرد اما همچنان در جهان قربانی می گیرد.

در کشورمان وجود تحریم های ظالمانه و غیر انسانی آمریکا مبارزه با این بیماری را سخت تر از کشورهای دیگر کرده است . برخی کشورهای اروپایی و آمریکا مدعی اند که لوازم و داروهای کرونا جزو لوازم و اقلام تحریمی نیست اما این ادعا دروغی بیش نیست.

 « علیرضا رئیسی» معاون وزیر بهداشت بر دروغ بودن ادعاهای آمریکا و اروپایی ها صحه گذاشته و در گفتگو با فارس،در رابطه با ماسک هایی که ایران از کشور انگلیس خریداری کرده، اظهار داشت: ما قبل از این موضوع چندین میلیون ماسک را از کشور انگلیس خریداری کرده بودیم اما به دلیل تحریم‌ها این کشور ماسک‌ها را به ما تحویل نداده است ما در این شرایط انستیتو پاستور را تقویت کردیم. آزمایشگاهی مرجع است که مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت قرار دارد این مرکز تلاش خود را برای ساخت کیت‌های تشخیصی به کار گرفت و ما اولین بیماران را از طریق کیت‌های ارسالی از سازمان جهانی بهداشت که تعداد کمی بود و از طریق کیت‌هایی که دانشمندان خودمان ساخته بودند تشخیص دادند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که بسیاری از کشورهای اروپایی که مدعی حقوق بشرند امروز هیچ کمکی به ایران برای برداشتن تحریم‌ها نکرده‌اند، اما ایران را متهم به نداشتن شفافیت می‌کنند! گفت: از تحریم‌های ظالمانه و یک طرفه و ضدبشری که علیه ما در نظر گرفته شده آسیب دیده‌ایم و همکاران من واقعا در حال جانفشانی هستند. متأسفانه تعدادی از پرسنل ما به دلیل در دسترس نبودن امکانات بهداشتی به کرونا مبتلا شده‌اند به دلیل اینکه ما در آغاز کار وسایل محافظتی در اختیار نداشتیم و با کمبود مواجه بودیم. علیرغم اینکه قرار بود برخی کشورها این اقلام را در اختیار ما قرار دهند تحریم‌ها باعث شد این اتفاق نیفتد.

رئیسی تأکید کرد: ما برای ثبت سفارش، خرید و نقل و انتقالات پول به دلیل تحریم‌ها با مشکلات جدی مواجه هستیم و توانایی خرید دستگاه‌های ونتیلاتور و تخت‌های آی‌سی‌یو را نداریم. همچنین به دلیل مشکلات ایجاد شده در نقل و انتقال پول خرید برخی داروها برای ما ممکن نیست هر چند که کشور ما از لحاظ بنیه درمانی قوی است اما این حجم از بیماری نیازمند کمک‌های سایر کشورها است.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است نگاهی به برخی از کشورهای اروپایی بیندازیم که تحت هیچگونه تحریمی نیستند و در حال حاضربرای کنترل این بیماری دچار مشکل شده اند. کشور ما در محاصره تحریم‌ها قرار دارد، اما توانسته‌ایم اقدامات مناسبی برای کنترل بیماری انجام دهیم. ظالمانه‌تر از این موضوع آنکه برخی از رسانه‌های خارجی بدون در نظر گرفتن شرایط، تلاش‌های پزشکان و پرستاران ما را زیر سؤال می‌برند. معتقدیم که بزرگ‌ترین سرمایه ما توکل به خدا و تکیه به توانایی دانشمندان و حمایت‌های مردم کشورمان است که امیدواریم از این طریق هر چه زودتر کرونا را شکست دهیم.