X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 29 بهمن 1398

مصدق: هدف دستگاه قضا مشارکت مردم در صیانت از حقوق خود و حقوق شهروندی است

معاون حقوقی قوه قضائیه گفت: هدف دستورالعمل مشارکت و تعامل نهادهای مردمی و قوه قضائیه این است که مردم در اموری از جمله صیانت از حقوق خود، حمایت از حقوق شهروندی و دفاع از آزادی‌های مشروع مشارکت کنند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، حجت الاسلام و المسلمین مصدق معاون حقوقی قوه قضاییه در گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دو سیما در زمینه ضرورت تدوین دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهاد‌های مردمی با قوه قضاییه، اظهار داشت: قوه قضاییه به عنوان یکی از ارکان نظام خود را وام‌دار مردم می‌داند و در قوانین نیز مشارکت مردم را مورد توجه قرار داده است.

وی با بیان اینکه قوه قضاییه می‌خواهد مردم را در اموری از جمله صیانت از حقوق خود، حمایت از حقوق شهروندی، دفاع از آزادی‌های مشروع و ... مشارکت دهد، افزود: در کشور تشکل‌های مردمی متعددی داریم و در سایه اجرای این دستورالعمل مجمعی با حضور نمایندگان قوه قضاییه و تشکل‌ها ایجاد می‌شود.

معاون حقوقی قوه قضاییه در خصوص نحوه کار دستورالعمل ، بیان کرد: مشارکت مردم در هفت حوزه صورت می‌گیرد. یکی از این حوزه‌ها مشارکت در سیاستگذاری است، به عنوان مثال در تهیه پیش نویس لوایح از نظرات نخبگان علمی و متخصصان استفاده و پیشنهادات آن‌ها عملیاتی می‌شود. معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه برنامه‌های فراوانی دارد که متولی پیگیری دستورالعمل مذکور، این معاونت است و اجرایی کردن دستورالعمل را با تشکیل کارگروهی متشکل از قوه قضاییه و تشکل‌های مردمی پیگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: امیدواریم سال آینده با کمک تشکل‌های مردمی، گزارش اجرای دستورالعمل و اقدامات صورت گرفته را ارائه کنیم.