X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: یکشنبه 11 خرداد 1399

قالیباف: قوه مقننه پیگیر منافع و حقوق مردم است

قالیباف با اشاره به اینکه رهبری در پیام روشنگرانه خود در حوزه اقتصادی بر توجه به معیشت طبقات ضعیف و تحقق عدالت تاکید داشتند، افزود: رهبری در پیام خود اشاره فرمودند که مطابق نظر صاحب نظران، این هدف با اصلاح خطوط اصلی اقتصاد ملّی محقّق می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر به نقل از خانه ملت، محمد باقر قالیباف در نشست علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی نخستین نطق پیش از دستور خود در صحن علنی پارلمان، اظهار داشت: نگاهی به حجم و شدّت دشمنی نظام سلطه با همه ابزارهای قدرتمند رسانه ای، اقتصادی و سیاسی و اطلاعاتی خود، به خوبی گواه این مساله است، که امروز انقلاب اسلامی توانسته، مهمترین الگوی رقیب برای نظام سرمایه داری جهانی باشد.

وی با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم، نه بنای تقابل و مچگیری دارد و نه در پیگیری منافع و حقوق مردم مسامحه می‌کند، گفت: مجلس یازدهم تلاش می کند، موانع قانونی دولت، در مسیر خدمت رسانی به مردم را حذف و اصلاح کند، اما در عین حال، اجازه نخواهد داد، دولت در اجرا و پیاده سازی قوانینی که حل کننده ی مسائل مردم است، سهل انگاری کند.

قالیباف با اشاره به اینکه رهبری در پیام روشنگرانه خود در حوزه اقتصادی بر توجه به معیشت طبقات ضعیف و تحقق عدالت تاکید داشتند، افزود: رهبری در پیام خود اشاره فرمودند که مطابق نظر صاحب نظران، این هدف با اصلاح خطوط اصلی اقتصاد ملّی محقّق می شود. امروزه امراض اصلی اقتصاد ملّی ما مانند رشد نقدینگی، بهینه نبودن قیمت های نسبی و تخصصی نبودن تولید، بر هیچ صاحب نظری پوشیده نیست. از مهمترین دلایل آن هم، حذف حضور موثر مردم، مداخلات غیرمنطقی دولت، انحصارات، امضاهای طلایی، پولی سازی کسری بودجه و نظام مالیاتی معیوب است.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: متاسفانه باید بپذیریم انقلاب مردمی ما به اقتصادِ مردمی منجر نشد. علت هم این بود که آرمان های متعالی انقلاب، مانند پیشرفت و عدالت را در ظرف دیوان سالاری یک صد ساله کشور ریختیم و چنانکه رهبری هم اشاره کردند، نمره قابل قبولی نگرفتیم. این رخداد، بیش از همه، محصول نبود تفکّر جامع، منسجم و نظام مند به اقتصاد ملّی است.

وی ادامه داد: اقتصاد مردمی، مردم بنیاد است و با اراده و حضور و سرمایه و فعالیت مستقیم مردم تحقق پیدا می کند و دولت در آن تنها نقش زمینه سازی، ظرفیت سازی و نظارت دارد. در این اقتصاد، هدف، تنها کسب سود بیشتر و رشد اقتصادی به هر قیمتی نیست، بلکه اقتصاد وسیله ای است برای تحقق آرمانهای والاتر انسانی و اخلاقی، که یکی از آنها تحقق عدالت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از نطق امروز خود گفت: موضوع دیگر که اهمیت فراوان دارد، مقوله فرهنگ است. فرهنگ، همیشه از مهمترین اولویت ها بوده، اما با آن برخورد شعاری شده است. مجلس یازدهم، تقویت نهاد خانواده و ترویج و تقویت فرهنگ و سبک زندگی اسلامی- ایرانی در برابر سبک زندگی غربی را، اولویت اصلی خود قرار می دهد و اجرایی شدن سند تحوّل آموزش و پرورش، و اصلاح و تقویت کمّی و کیفی رسانه ملّی را پیگیری خواهد کرد.

وی یادآور شد: همچنین تلاش خواهیم کرد با شتاب دادن به روند شکل گیری شبکه ملّی اطلاعات، و نظارت دقیق بر عملکرد مسئولین این حوزه، ضمن قانونمندسازی فضای مجازی، دستگای مسئول را مکلّف کنیم، که با بهترین کیفیت ممکن، خدمات زیرساختی و محتوایی در حوزه فضای مجازی را، به مردم عرضه کنند.