X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: شنبه 13 اردیبهشت 1399

قاضی امریکایی با درخواست آزادی دانشمند ایرانی مخالفت کرد

یک قاضی آمریکایی گفت: هنوز زمان آزادی سیروس عسگری که در زندان لوئیزیانا دوران حبس خود را می‌گذراند، فرا نرسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر به نقل از وب سایت پروپابلیکا، قاضی آمریکایی به بهانه این که سیروس عسگری، پس از اعلام درخواست آزادی به «کرونا» مبتلا شد، اعلام کرد: هنوز زمان آزادی وی فرا نرسیده است.

این در حالی است که اداره اعمال مهاجرت و گمرک آمریکا مدعی شده، قصد دارد آقای عسگری را به ایران اعزام کند، اما محدودیت‌های مسافرتی بین المللی ناشی از بیماری کرونا مانع این امکان شده  است.

سیروس عسگری، دانشمند ایرانی که اواسط ماه مارس در زندان اداره اعمال مهاجرت و گمرگ آمریکا زندانی شد، در پی شیوع کرونا به زندانی در لوئیزیانا منتقل شد و اکنون او در بحران شیوع کرونا در زندان‌های آمریکا با ده‌ها زندانی دیگر در شرایطی غیر بهداشتی به سر می‌برند؛ جایی که اخیرا آزمایش کرونای وی مثبت اعلام شد.  

دانشمند ۵۹ ساله ایرانی سابقه بیماری ریوی دارد که وی را در معرض مخاطرات جدی تری قرار می‌دهد. او و ۱۵ مهاجر دیگر بازداشتی در لوئیزیانا ماه گذشته خواستار آزادی خود به دلیل آسیب پذیری بیشتر آنها در برابر کرونا شدند که قاضی دادستان فدرال لوئیزیانا روز پنجشنبه دستور آزادی ۱۳ نفر از زندانیان مذکور را صادر کرد، اما این قاضی مدعی شده عسگری و یک زندانی دیگر باید همچنان در زندان بمانند؛ چرا که بیم خطری برای سلامتی آنان وجود ندارد و ضرورتی در مورد بهبود شرایط پزشکی وی نمی‌بیند.

سخنان این قاضی در حالی مطرح می شود که وکلای عسگری تاکید کردند: شرایط محل نگهداری وی بسیار پر خطر است و باید هر چه زودتر آزاد شود. در تماس تلفنی اخیر، دانشمند ایرانی مرتب سرفه می کرد  و بر ناعادلانه بودن برخورد مقام‌های آمریکایی با خود تأکید کرد.

او همچنین گفت: اینجا تمیز نیست؛ با توجه به مشکلات تنفسی که دارم، انتظار داشتم قاضی این موضوع را در نظر بگیرد.

طبق آمار‌های اداره مهاجرت و گمرک آمریکا، از یک هزار و ۳۰ زندانی بازداشتگاه‌های آمریکا که آزمایش کرونا داده‎اند، ۴۹۰ نفر به این بیماری مبتلا بوده‎اند و در اواخر فوریه نیز این اداره گزارش داد که از ۳۰ هزار زندانی تنها بیست درصد از تعداد مبتلایان به کرونا کاهش یافته است .