X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: چهارشنبه 14 خرداد 1399

فشار حداکثری آمریکا بر گلوی حقوق بشر

از تهدید رسمی به سرکوب معترضین با اعزام گارد ملی و ارتش آمریکا گرفته تا تروریست خواندن معترضان، حمله به خبرنگاران و گزارشگران، شلیک گلوه های پلاستیکی و نقض حریم شخصی شهروندان با شنود تماس ها، تنها بخشی از اقدامات روزهای اخیر دولت است که نه تنها نقض فاحش و بنیادین حقوق انسانی بلکه نقض متمم اول قانون اساسی آمریکا هم محسوب می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، اقدامات نامتعارفی که دولت آمریکا پس از اعتراضات به قتل فجیع جرج فلوید شهروند سیاه پوست آمریکایی به دست یک افسر پلیس پی گرفته، بیش از آنکه تلاش برای کنترل اعتراض به نظر برسد، در اذهان شبیه به رفتار در شرایط جنگی می ماند.

چند شبانه روز است که دامنه اعتراض شهروندان خشمگین از قتل فلوید و تبعیض نژادی سیستماتیک علیه سیاه پوستان آمریکایی به ایالت های مختلف آمریکا و حتی خارج از مرزهای این کشور رسیده و منجر به خشونت شدید خیابانی گشته و موجب دستگیری بیش از 4000 هزار نفر تا کنون شده است؛ یکی از عوامل مهم به خشونت کشیده شدن اعتراضات به حمایت آشکار سیستم سیاسی، امنیتی و قضایی آمریکا از نژادپرستان برمی گردد که دارای سابقه ای طولانی است.

در این میان دولت آمریکا در همان ابتدای شروع اعتراضات در مینیاپولیس، ایالت مینه سوتا، سیاست مشت آهنین اتخاذ کرد و آن را به دیگر ایالت ها هم تسری داد که نتیجه آن اعمال مجموعه ای از نقض گسترده حقوق بشر بوده است. فقط توییت های خارج از تعادل دونالد ترامپ به تنهایی برای سنجش ادعاهای همیشگی کاخ سفید مبنی بر آزادی بیان و تجمع و اعتراض کافی است و رفتار حکومت نظامی آمریکا هم به خودی خود شاهدی بر رد ادعاهای آزادی جویانه مقامات آمریکایی است.

سرکوب قوی!
از تهدید رسمی به سرکوب معترضین با اعزام گارد ملی و ارتش آمریکا گرفته تا تروریست خواندن معترضان، حمله به خبرنگاران و گزارشگران، شلیک گلوه های پلاستیکی و نقض حریم شخصی شهروندان با شنود تماس ها، تنها بخشی از اقدامات روزهای اخیر دولت است که نه تنها نقض فاحش و بنیادین حقوق انسانی بلکه نقض متمم اول قانون اساسی آمریکا هم محسوب می شود.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به فاصله کوتاهی پس از آنکه در توییتر نوشت: «اگر معترضان از فنس‌های کاخ سفید عبور می‌کردند، با شوم‌ترین سلاح‌ها و شرورترین سگ ها از آنها استقبال می‌شد.» در یک ویدئو کنفرانس با فرماندار ایالت‌های مختلف از قصد خود برای تشدید سرکوب معترضان خبر داد.
بر اساس فایل صوتی که شبکه خبری CBS بدست آورده، ترامپ گفت: «واشنگتن تحت کنترل بسیار خوبی قرار دارد اما قصد داریم کنترل بیشتری بر آن اعمال کنیم. قصد داریم هزاران نفر را بازداشت کرده و بسیار قوی سرکوب کنیم.»

دونالد ترامپ همچنین در رشته توییت‌هایی که یکشنبه منتشر کرد از گارد ملی بابت سرکوب معترضان به قتل جرج فلوید تشکر کرد. ترامپ نوشت: «به خاطر کار بزرگی که بلا فاصله پس از ورود به مینا‌پولیس انجام دادید، تبریک می‌گویم. آنتیفا که آنارشیست‌ها را رهبری می‌کرد به سرعت جمع کردند. دونالد ترامپ در توییتی دیگر افزود که قصد دارد گروه آنتیفا را گروه تروریستی اعلام کند.

وزارت دادگستری آمریکا هم پس از قصد ترامپ بلافاصله با انتشار بیانیه‌ای از عزم خود برای شناسایی رهبران این جنبش و گروههای مرتبط با آن خبر داد. در این بیانیه آمده است، برای شناسایی سازمان دهندگان جنایتکار و آغازگران این اغتشاشات، نهادهای ایالتی و دولت فدرال از شبکه کارگروه تروریسم مشترک منطقه‌ای پلیس فدرال(JTTF) استفاده خواهد کرد. خشونتهایی که به تحریک آنتیفا (جنبش چپ مستقل ضد نژاد پرستی) یا گروههای مشابه در ارتباط با شورشها و اغتشاشها انجام شده است تروریسم داخلی است و مطابق با آن با آنها رفتار خواهد شد.

تهدید گسترده خبرنگاران

فیلم‌هایی که اخیرا توسط فیلمبردار رویترز، «جولیو سزار چاوز»، گرفته شده نشان می‌دهد یک افسر پلیس مستقیماً او را هدف گرفته است. چاوز گفت: افسر پلیسی که از او در حال فیلمبرداری بودم، چرخید و سر تفنگ گلوله لاستیکی‌اش را درست روی من تنظیم کرد.

به گزارش رویترز، دقایقی بعد، همانطور که چاوز و «رادنی سوارد» مشاور امنیتی این خبرگزاری برای گرفتن پناه به سمت یک ایستگاه پمپ بنزین می‌دویدند، گلوله‌های لاستیکی به آن‌ها برخورد می‌کند.

در تصاویری که هنگام فرار آن‌ها به سمت یک جای امن گرفته شده، صدای چند تیراندازی شنیده می‌شود و سوارد با فریاد می‌گوید: گلوله لاستیکی با صورتم برخورد کرد. وقتی از سخنگوی اداره پلیس مینیاپولیس درباره این حادثه سوال شد، وی از ارائه اظهارنظر فوری خودداری کرد. در تصاویر بعد از آن دیده می‌شود که یک پزشک در حال درمان زخم عمیق زیر چشم چپ این کارمند رویترز است. هر دوی این افراد در ناحیه دست هم دچار جراحت شده‌اند. گلوله لاستیکی به پشت گردن چاوز برخورد کرد.

این حمله در حالی رخ داده که خبرنگار بودن این افراد به راحتی قابل تشخیص بوده است. چاوز دوربین در دست داشته و کارت خبرنگاری‌اش را دور گردن آویزان کرده بود. سوارد هم یک جلیقه ضدگلوله به تن داشت که روی آن لوگوی خبرگزاری دیده می‌شد.

همچنین روز جمعه، یک خبرنگار تلویزیونی شهر «لوییویل» ایالت کنتاکی هدف گلوله فلفلی قرار گرفت و در پی آن اداره پلیس این شهر مجبور به عذرخواهی شد.

طبق گزارش نیویورک تایمز، کمیته گزارشگران آزادی مطبوعات تاکنون ۱۰ گزارش حمله و تهدید علیه خبرنگاران را در اعترضات روزهای اخیر آمریکا دریافت کرده است. روز جمعه یک خبرنگار سیاه‌پوست CNN همانطور که در حال پوشش خبری اعتراضات مینیاپولیس بود، مقابل دوربین بازداشت شد.

روز شنبه هم «کریس ماتیاس» خبرنگار هافینگتون پست کارت که خبرنگاری به گردن آویخته و به صورت مسالمت‌آمیز در حال انجام وظیفه حرفه‌ای خود برای پوشش اخبار اعتراضات بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. هافینگتون پست در گزارش خود خبر داد، کریس ماتیاس سابقه فعالیت در زمینه پوشش اخبار مربوط به افکار افراطی و نفرت‌پراکنی را داشته و طی روزهای اخیر اخبار اعتراضات آمریکا را دنبال می‌کرد.

هافینگتون پست در گزارش خود درباره ماجرای بازداشت خبرنگاران، از رفتار خشن و سازمان‌مند روزهای اخیر نیروهای پلیس و امنیتی آمریکا با اصحاب رسانه خبر داده است.در گزارش آمده است: «ماتیاس یکی از تعداد بسیار زیاد خبرنگارانی است که در جریان تظاهرات سراسری علیه نژادپرستی (در آمریکا) هدف پلیس قرار گرفته است. برخی از خبرنگاران در مینه‌سوتا گفتند که هدف شلیک گلوله‌های پلاستیکی قرار گرفتند و برخی دیگر هدف گاز اشک آور قرار گرفتند.»

از شنود تماس ها تا ممنوعیت جابجایی!

فرماندار ایالت «مینه سوتا» از شنود تماس‌های مردم در این ایالت برای کنترل اوضاع در هم ریخته آن خبر داد. تیم والز در این زمینه گفت: پشتیبانی‌های اطلاعاتی از سوی ارتش آمریکا فراهم می‌شود و تماس‌های شهروندان همگی رصد می‌شوند.

همچنین دادستان کل آمریکا شنبه اعلام کرد که عبور از مرزهای ایالتی برای شرکت در اعتراضات «جرم» محسوب می‌شود. به گزارش شبکه خبری ABC «ویلیام بار» دادستان کل آمریکا با اعلام این موضع از مجازات مجرمان توسط پلیس و دادگستری آمریکا خبر داد. وی تظاهرات شب‌های اخیر در شهرهای مختلف ایالات متحده را «آشوبهای خشونت آمیز» خواند و آنها را به «گروه های تندرو» نسبت داد.

سخنگوی کاخ سفید هم روز دوشنبه خبر داد وزارت دفاع آمریکا 17 هزار نفر از نیروهای گارد ملی را در 24 ایالت این کشور مستقر کرده است.