X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: چهارشنبه 03 مهر 1398

عفو بین‌الملل: رهبران جهان به صراحت اقدامات امنیتی در مصر را محکوم کنند

عفو بین‌الملل از رهبران جهان خواست با صدور بیانیه‌هایی، اقدامات امنیتی دولت عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر علیه مخالفان در این کشور و تظاهرات آنها را علناً محکوم کنند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، عفو بین‌الملل اعلام کرد، دستگاه‌های امنیتی مصر به صورت گسترده‌ای روزنامه‌نگاران، وکلای مدافع و فعالان سیاسی را در راستای خاموش کردن صدای مخالفان و جلوگیری از برگزاری تظاهرات‌های بیشتر بازداشت کردند.

این سازمان تایید کرد، در جریان تظاهرات روزهای ۲۰ و ۲۱ سپتامبر جاری بازداشت‌هایی در پنج شهر مصر انجام شد، سازمان‌های حقوقی مصر نیز از بازداشت صدها تن در جریان این تظاهرات‌ها در سراسر این کشور خبر دادند.

ناجیه بو نعیم، معاون مدیر منطقه‌ خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل گفت: دولت سیسی تا حد زیادی با این تظاهرات‌ها متزلزل شد و عملیات‌های گسترده‌ای برای سرکوب تظاهرات و ترساندن فعالان و روزنامه‌نگاران آغاز شد.

مرکز حقوق اقتصادی و اجتماعی مصر نیز از بازداشت ۹۶۴ تن در تظاهرات‌های روزهای ۱۹ تا ۲۴ سپتامبر جاری خبر داد.

کمیساریای حقوق و آزادی‌های مصر پیشتر اعلام کرده بود، علاوه بر ۳۷ تظاهرکننده‌ای که خانواده‌هایشان از افشای هرگونه اطلاعاتی درباره آنها خودداری کردند، بازداشت‌ها شامل حال بیش از ۶۰۶ تن از معترضانی شد که به صورت مسالمت‌آمیز دست به تظاهرات زده بودند.

این کمیساریا در بیانیه‌ای بازداشت‌های بی‌حساب و کتاب و بازداشت‌ تظاهرکنندگان در استان‌های مختلف را محکوم کرد.

کمیساریای یاد شده در ادامه دولت مصر را کاملاً مسئول سلامت جسمانی و جایگاه انسانی این بازداشت‌شدگان دانست و آزادی فوری و غیرمشروط افراد بازداشت‌شده را خواستار شد.

همچنین کمیساریای مذکور بر حق شهروندان برای برپایی اعتراضات به صورت‌های مختلف و تظاهرات مسالمت‌آمیز و نیز مسئولیت دولت مصر در حمایت از این حق و احترام به آن تاکید کرد.

همزمان با حضور سیسی در نیویورک برای شرکت در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، نزدیک به ۲۵۰ تن در یکی از محوطه‌های سبز مقابل دفتر این سازمان تجمع کرده و شعارهایی در مخالفت با سیسی سر دادند.

معترضان پلاکاردهایی در مخالفت با حضور سیسی در این نشست‌ها در دست داشتند که بر روی آنها عبارت‌های مختلفی چون "سیسی را بازداشت کن مصر را آزاد کن" و "کودتای نظامی باید پایان یابد" نوشته شده بود.

محمود الشرقاوی، فعال مصری که در این تجمع حضور داشت، به آناتولی گفت: در راستای حمایت از تظاهرات‌هایی که در روزهای گذشته در مصر علیه سیسی آغاز شده، در مقابل سازمان ملل جمع شده‌ایم. ما بر این باوریم که فضای انقلاب مصر دوباره بازگشته است، سیسی دیواری از ترس را میان مردم ایجاد کرد، اما این دیوار اکنون فرو ریخته و مردم به خیابان‌ها آمده‌اند و تا زمانی که سیسی برکنار نشده هرگز به خانه‌های خود باز نخواهند گشت.

الشرقاوی افزود: تقریباً از شش سال قبل فعالیت‌هایی در مخالفت با سیسی را آغاز کردیم اما این بار مساله بسیار متفاوت است، همه گروه‌ها و احزاب مصر در تظاهرات‌ها شرکت داشته و خواستار آن هستند سیسی که غرق در فساد است و بیش از ۱۰۰ هزار بی‌گناه را زندانی کرده، برکنار شود.

این فعال مصری در ادامه تاکید کرد که به اعتراضات خود تا خروج سیسی از نیویورک ادامه خواهند داد.