X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 02 اردیبهشت 1399

عربستان، رکورد اعدام را زد

در سال 2019، علیرغم کاهش تعداد اعدام ها در سطح جهان، طبق گزارش نهادهای بین المللی عربستان سعودی بیشترین تعداد اعدام های انجام شده در مدت یک سال که شامل 184 اعدام توسط یک کشور بوده را ثبت نمود. به کار گیری اهرم اعدام خصوصاً علیه مخالفان سیاسی در این کشور حاکی از یک روند نگران کننده می باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، وب سایت سازمان عفو بین الملل نوشت: از تعداد 184 نفری که در سال 2019 در عربستان اعدام شدند، شش نفر زن و 178 نفر مرد می باشند. این رقم در سال 2018 149 نفر بود. اکثر اعدام های صورت گرفته به علت جرائم مربوط به مواد مخدر و قتل بوده است. این در حالی است که طبق گزارش نهادهای بین المللی استفاده از اعدام به عنوان سلاحی علیه اقلیت شیعیان مخالف رژیم سعودی در این کشور صورت می پذیرد.

در تاریخ 23 آوریل 2019 اعدامی دسته جمعی در عربستان رخ داد که 37 نفر از جمله 32 مرد شیعه را شامل می شد. این افراد به اتهام فعالیتهای تروریستی پس از اخذ اعتراف تحت شکنجه محکوم به اعدام شدند.

یکی از این افراد، حسین المسلم بود که دچار آسیب دیدگی های زیادی از جمله شکستگی بینی، شکستگی استخوان ترقوه و پا شده بود و با این وجود در سلول انفرادی تحت انواع شکنجه از جمله شوک الکتریگی قرار گرفته بود. وی در دادگاه کیفری ویژه ی عربستان محاکمه شد که در سال 2008 با منظور محاکمه نمودن افرادی که مرتکب جرائم تروریستی می شوند تأسیس شد اما همواره در جهت سرکوب مخالفان مورد استفاده واقع شده است.