X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: شنبه 17 خرداد 1399

شکوه آمریکایی با طعم فقر، اسلحه و نژادپرستی

شورای اطلاع رسانی خلق چین طی گزارشی جامع به پایش و جمع آوری موارد عمده و گسترده نقض حقوق بشر در آمریکا طی سال 2019 پرداخته است. این گزارش ضمن انتقاد از معیارهای دوپهلوی ایالات متحده در مورد حقوق بشر به اثبات وخیم تر شدن وضعیت حقوق بشر در داخل آمریکا پرداخته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، در پیشگفتار گزارش نقض حقوق بشر در ایالات متحده آمریکا در سال 2019 توسط شورای اطلاع رسانی جمهوری جمهوری خلق چین در مارس 2020 آمده است: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در یک سخنرانی در تاریخ 15 آوریل 2019 گفت: ما دروغ گفتیم، فریب دادیم، دزدی کردیم... این به شما شکوه تجربه آمریکایی را یادآوری می کند.

اظهارات سیاستمداران ایالات متحده مواضع ریاکارانه آنها را نسبت به اتخاذ معیارهای دو پهلو در مورد حقوق بشر و استفاده از این معیارها برای حفظ برتری خود آشکار می کند. ایالات متحده مدعی است که بر پایه حقوق بشر بنیان گذاشته شده است و از عنوان خود تحت نام مدافع حقوق بشر در جهان دفاع می کند. این کشور در جهت حفظ منافع خود، با فهم ضعیفی از حقوق بشر و با استفاده از معیار برتر بینی خود، سالانه گزارشهایی در مورد حقوق بشر سایر کشورها منتشر می کند که این گزارشها بر اساس افترا و شایعه سازی تهیه می شوند.

این گزارش ها بی دلیل تحریف می شوند و وضعیت حقوق بشر در کشورها و مناطقی که با منافع استراتژیک ایالات متحده همسو نیستند را ضعیف نشان می دهد و چشم و گوش خواننده را در برابر نقض حقوق بشر مستمر و گسترده در ایالات متحده بسته نگه می دارد. این گزارش مبتنی بر تحقیقات و داده های منتشر شده است. حقایق مشروح در این گزارش ثابت می کند که وضعیت حقوق بشر در ایالات متحده در سال های اخیر به ویژه در سال 2019 بدتر شده است. آمریکا کشوری با بیشترین آمار قتل و خشونت با سلاح گرم در جهان است.

شکاف پرنشدنی بین ثروتمندان و فقرا

بخش اول این گزارش در ادامه به این شرح است: آمار جرم و جنایت در ایالات متحده در حال افزایش است، به طوری که در سال 2019 این حملات به تعداد 415 مورد رسید و همه روزه ثبت شد. در سال 2019 در مجموع 39055 نفر در اثر خشونت ناشی از اسلحه در این کشور جان خود را از دست داده اند. در هر 15 دقیقه یک نفر با اسلحه در ایالات متحده کشته می شود. به نقل از روزنامه آمریکایی یواس ای تودی، به نظر می رسد دوران حاضر عصر تیراندازی جمعی است.

انتخابات برای ثروتمندان به بازیهای پولی تبدیل شده است. داوطلبان حضور در کنگره در انتخابات 2018 بیشتر از 5.7 میلیارد دلار هزینه کردند که تاکنون پرهزینه ترین نبرد برای گرفتن کرسی های مجلس سنا و نمایندگان را رقم زده است. در سال 2018 در انتخابات میان دوره ای مبلغ 436 میلیون دلار توسط 10 فرد حقیقی به کمیته های اقدام سیاسی در ایالات متحده اهدا شد.

رقابت در جمع آوری پول برای انتخابات ریاست جمهوری در سال 2020 در حال گرم شدن است. نامزدهای انتخاباتی بیش از 1.8 میلیارد دلار برای انتخابات جمع آوری کرده اند. ایالات متحده در بین کشورهای توسعه یافته، بالاترین شکاف درآمدی بین ثروتمندان و فقرا را به خود اختصاص می دهد. شاخص جینی که شاخصی برای محاسبه‌ی توزیع ثروت در میان مردم است، در سال 2018 در این کشور به بالاترین مقدار خود در 50 سال اخیر و به عدد 0.485 رسید.

در ایالات متحده 10 درصد افراد ثروتمند نزدیک به 75 درصد ثروت موجود را در اختیار دارند. 50 درصد پایین سودی به میزان تقریبا صفر درصد را از سال 1989 تا 2018 کسب کرده اند. ایالات متحده در حال حاضر تنها کشوری است که میلیونها گرسنه در آن زندگی می کنند. آمار منتشر شده توسط اداره سرشماری آمریکا در سال 2018 نشان می دهد که 39.7 میلیون نفر در فقر زندگی می کنند. بیش از نیم میلیون نفر در این کشور در دو سال گذشته فاقد پناهگاه دائمی بوده اند. بیش از 65 میلیون بزرگسال نیز در آمریکا به دلیل عدم توانایی پرداخت هزینه های درمان به مراکز پزشکی مراجعه نکرده اند.

بحران تروریسم نژادپرستی

تبعیض نژادی و جنایات ناشی از آن در ایالات متحده جهان را شوکه کرده است. تفکر برتری سفیدپوستان در این کشور دوباره نمود یافته است. اغلب اقدامات خشونت آمیز را سفیدپوستان نژاد پرست مرتکب می شوند. به طور مثال، تیراندازی در فروشگاه والمارت در ال پاسو تگزاس توسط مردی سفیدپوست 22 کشته بر جای گذاشت. انگیزه این فرد حس تنفر نسبت به اسپانیایی ها بود. ایالات متحده همیشه درگیر بحران های تروریستی و نژاد پرستی افراد سفیدپوست بوده است. سوء استفاده وحشیانه از آمریکایی های آفریقایی تبار و شلیک گلوله به سمت آنها توسط پلیس مدام تکرار می شود. احتمال زندانی شدن آمریکایی های آفریقایی تبار 5.4 برابر بیشتر از سفیدپوستان است. گزارشگر ویژه سازمان ملل این تبعیض نژادی را برده داری و تفکیک نژادی می داند. این شکاف نژادی در اشتغال و دارایی ها نیز مشاهده می شود. در طول 40 سال گذشته، نرخ بیکاری در کارگران آفریقایی تقریبا دو برابر بیشتر از سفیدپوستان بوده است. یک خانواده سفیدپوست تقریبا 10 برابر ثروتمندتر از یک خانواده آمریکایی آفریقایی تبار است. در صورتی که روند به این شکل ادامه پیدا کند، بیش از 200 سال طول می کشد تا یک خانواده متوسط آفریقایی تبار بتواند ثروتی به اندازه یک خانواده سفیدپوست داشته باشد.

تعصب مذهبی روندی فزآینده را نشان می دهد. یک نظرسنجی در مرکز تحقیقات پیو نشان می دهد که در آمریکا تبعیض علیه مسلمانان وجود دارد. در این نظرسنجی 82 درصد پاسخ دهندگان معتقدند که مسلمانان در ایالات متحده با تبعیض روبرو هستند و حدود 64 درصد نیز عقیده دارند که یهودیان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. افراط گرایان تحت تاثیر مبانی فکری خود 249 مورد جرایم خشونت آمیز را در این کشور در سال 2018 مرتکب شده اند. همچنین به حوادث خشونت آمیز یهودی ستیزی نیز در گزارشی توسط سازمان ملل اشاره شده است.

خطرناک ترین کشور برای زنان

آمریکا در رتبه نخست در بین خطرناک ترین کشورهای ثروتمند برای زنان قرار دارد. 92 درصد از کل زنان کشته شده با اسلحه در این کشورها در سال 2015 آمریکایی بودند. احتمال مرگ زنان با سلاح گرم در این کشور 21 برابر بیشتر از کشورهای دیگر است. به طور متوسط هر ماه 52 زن توسط شریک زندگی خود مورد ضرب و شتم قرار می گیرد. 70 درصد زنان در آمریکا در طول زندگیشان خشونت جسمی یا جنسی را تجربه کرده اند. فقر در کودکان تکان دهنده است. حدود 12.8 میلیون کودک آمریکایی در فقر زندگی می کنند که از این تعداد 3.5 میلیون کودک زیر پنج سال هستند و 1.6 میلیون نفر هم در فقر شدید به سر می برند. صندوق دفاع از کودکان سازمان ملل در گزارشی بیان می کند که هیچ کودکی نباید نگران تامین وعده غذایی و محل خواب خود باشد. این گزارش همچنین می افزاید که حدود 5.5 میلیون کودک فقیر در آمریکا هر روز با این مشکلات در زندگی‌شان دست و پنجه نرم می کنند. فقر در سالمندان مسئله‌ی جدی تری است. به طوریکه از هر 12 سالمند بالای 60 سال در آمریکا یک نفر به غذای کافی دسترسی ندارد. حدود 40 درصد از طبقه متوسط این کشور تا سن 65 سالگی در فقر یا نزدیک به خط فقر زندگی می کنند. از سوی دیگر، رفتار دولت آمریکا با مهاجران به طرز فزآینده ای خشن و غیرانسانی شده است.

سیاست تحمل صفر در آمریکا باعث جدایی بسیاری از کودکان از خانواده‌هایشان شد. مقامات مهاجرتی آمریکا از ژوئیه سال 2017 بیش از 4500 کودک را از والدین خود در مرز مکزیک جدا کردند. از سال 2018 به این سو در مجموع 24 مهاجر، از جمله هفت کودک، در زندان‌های آمریکا جان خود را از دست داده‌اند. آمریکا جنگ طلب ترین کشور در تاریخ جهان است. این کشور برای جنگ‌هایی که از سال 2001 تاکنون آغاز کرده، 6.4 تریلیون دلار خرج کرده است، جنگ‌هایی که بیش از 800 هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره بر جای گذاشته است.

آمریکا فقط در ظاهر خودش را پایبند به حقوق مدنی و سیاسی نشان می‌دهد، این کشور فقط به اسم، خودش را سرزمین آزادی و چراغ دموکراسی می‌خواند، القاب تخیلی که بیش‌تر برای فریب مردم و جهان است. عدم محدود کردن مالکیت اسلحه منجر به خشونت شدید در این کشور شده و تهدیدی جدی برای زندگی و امنیت شهروندان به وجود آورده است. بدتر شدن اوضاع سیاست‌های پولی، افکار عمومی را منحرف و انتخابات به اصطلاح دموکراتیک را به بازی ثروتمندان تبدیل کرده است. سیاست در آمریکا منجر به گسترش تجارت اسلحه شده است. ساخت، فروش و استفاده از اسلحه در آمریکا یک زنجیره بزرگ صنعتی است که با منافع بسیاری از گروه‌ها گره خورده است. یکی از این گروه‌ها انجمن ملی سلاح است که اتفاقا برای انتخابات ریاست جمهوری و کنگره کمکهای سیاسی بزرگی انجام داده است. با وجود این اشکالات درهم تنیده در سیاست حزبی، انتخاباتی و پولی، دشوار است که مقامات قوه مقننه و مجریه بتوانند اقدامی در راستای کنترل اسلحه انجام دهند، با این شرایط فقط اوضاع بدتر می‌شود.

کشور اسلحه

براساس گزارش رسانه‌های آنلاین آمریکا در تاریخ 11 دسامبر سال 2019، غیر نظامیان در آمریکا نسبت به سایر کشورها بیشترین تعداد اسلحه گرم را در اختیار دارند. در سال 2017 تخمین زده شده که تعداد سلاح‌های متعلق به غیرنظامیان در آمریکا 120 و نیم قبضه به ازای هر 100 نفر از ساکنان است، یعنی تعداد سلاح گرم از تعداد افراد بیشتر است. در گزارشی که در تاریخ 20 نوامبر 2019 در وب سایت اندیشکده مرکز پیشرفت آمریکا منتشر شده است، هر 15 دقیقه یک نفر بر اثر شلیک اسلحه کشته می‌شود. این برآورد با استناد به آمار و ارقام مربوط به مرگ بر اثر تیراندازی از سال 2008 تا 2017 به دست آمده است.

طی سال 2019 ‌در مجموع 39 هزار و 52 نفر بر اثر شلیک گلوله جان باختند. طی این سال تیراندازی‌های دسته جمعی یکی پس از دیگری رخ داد. به طور کلی، آمریکا کشوری با بیشترین میزان خشونت مسلحانه در جهان به شمار می‌رود و شلیک‌های گسترده و مداوم به یکی از ویژگی‌های مهم این کشور تبدیل شده است. با استناد به آمار و ارقامی که وب گاه بایگانی خشونت اسلحه (GVA) به عنوان نسخه آنلاین نشریه میرور منتشر کرده است، در تاریخ 30 دسامبر 2019 تعداد قتل‌ به وسیله اسلحه گرم در آمریکا، با رسیدن به 415 مورد رکود شکنی کرد.

این آمار یعنی وقوع بیش از یک مورد قتل مسلحانه در هر روز در سال! براساس گزارش بایگانی خشونت اسلحه، 415 مورد قتل به وسیله سلاح گرم در سال 2019 در مقایسه با 337 مورد در سال 2018، 346 مورد در سال 2017، 382 مورد در سال 2016، 335 مورد در سال 2015 و 269 مورد در سال 2014 یک رکورد به حساب می‌آید. بدترین حوادث تیراندازی آمریکا در سال 2019 در ال پاسو تگزاس، ویرجینیا بیچ و دیتون اوهایو رخ داد که به ترتیب 22، 12 و 9 نفر در آن‌ها کشته شدند.

یو‌اس‌ای تودی در گزارشی آنلاین اظهار داشت که به نظر می‌رسد ما در عصر خشونت‌های مسلحانه قرار داریم. تعداد جرائم خشونت‌بار نگران کننده است. گزارشی تحت عنوان جنایت در آمریکا طی سال 2018 توسط اداره تحقیقات فدرال منتشر شد که نشان می‌داد در سال 2018، حدود 1 میلیون و 206 هزار و 836 جرم خشونت‌بار در سراسر کشور رخ داده است، از این تعداد 16 هزار و 214 مورد قتل، 139 هزار و 380 مورد تجاوز، 282 هزار و 61 مورد سرقت و 807 هزار و 410 مورد حمله خشونت آمیز بوده است. گزارش چهارم تحت عنوان بزهکاری جنایی در سال 2018 که توسط دفتر عدالت آماری در سال 2019 منتشر شد، نشان داد که تعداد قربانیان جرایم خشونت بار که 12 سال یا بیشتر سن داشتند، در سال 2018 چیزی بالغ بر 3.3 میلیون نفر بود که برای سه سال متوالی افزایش یافته است.

تهدید امنیت جانی و مالی

امنیت اموال مردم هم در معرض خطر است. گزارش جرم در آمریکا، طی سال 2018 که توسط اداره تحقیقات فدرال یا همان اف‌بی‌آی منتشر شده نشان می‌دهد که در سال 2018 حدود 7 میلیون و 196 هزار و 45 مورد سرقت اموال در کشور گزارش شده است. میزان جرم سرقت در هر 100 هزار نفر، 2 هزار و 199 و نیم مورد تخمین زده شده است. جرائم مربوط به املاک در سال 2018 منجر به خسارت 16.4 میلیارد دلاری شد. از جمله جرائم مربوط به املاک، 748 هزار و 841 مورد سرقت از وسایل نقلیه موتوری و 1 میلیون 230 هزار 114 سرقت کلی است. نرخ تخمینی سرقت‌های وسایل نقلیه موتوری 229 به ازای هر 100 هزار نفر بوده است. ارزش وسایل نقلیه سرقت شده بیش از 6 میلیارد دلار آمریکا برآورد شده است. از طرفی، قربانیان سرقت‌ها نیز مدعی وارد شدن خسارت 3.4 میلیارد دلار به املاک‌شان بودند.

میانگین ضرر مالی در هر سرقت 2 هزار 799 دلار بوده است. از طرفی رسیدگی نامناسب پرونده‌ها توسط پلیس منجر به از بین رفتن اعتماد عمومی شد. حوادث گزارش شده به سیستم گزارش دهی حوادث اف‌بی‌آی در سال 2018 نزدیک به 6.6 میلیون جرم کیفری با نزدیک به 7 میلیون قربانی را گزارش کرده است. وب سایت مرکز تحقیقات پیو در تاریخ 17 اکتبر 2019 با استناد به آمار اف‌بی‌آی گزارش داد که طی سال 2018، 45.5 درصد از جرایم خشونت‌بار و 17.6 درصد از جرائم مربوط به املاک و مستقلات یعنی سرقت‌ها پاک شده‌اند. از طرفی بسیاری از قربانیان جرایم با این احساس که پلیس نمی‌خواهد یا نمی‌تواند کاری برای کمک به آنها انجام دهد، اصلا سرقت‌ها را گزارش نکردند.

نقض حریم شخصی و آزادی های مدنی

در سال 2018، فقط 43 درصد از جرائم خشونت‌بار و 34 درصد از جرائم املاکی توسط اداره عدالت آماری به پلیس گزارش شده است. عزت و منزلت شخصی شهروندان به طور سیستماتیک در آمریکا نقض می‌شود. طبق گزارش 6 دسامبر 2019 در وب سایت دالاس مورنینگ نیوز، تگزاس دارای هشت مرکز نظارت مخفی است که به طور مشترک توسط ادارات اجرای قانون فدرال، ایالتی و محلی ایجاد شده‌اند. هدف از ایجاد این مراکز، به اشتراک گذاشتن بهتر اطلاعات، نظارت و تحلیل بهتر رسانه‌های اجتماعی و دیگر شبکه‌های آنلاین است.

یک دهه پیش، هنگامی که یک سری مراکز در هم ادغام شده، فعالیت آنلاین خود را آغاز کردند، اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا هشداری را مبنی بر به وجود آمدن مراکز مبهم قدرت و مخفی‌کاری بیش از حد در آمار صادر کرد. به گفته این اتحادیه، تهدید موجود در زمینه ایجاد جامعه جامع نظارتی، کاملا واقعی است. بر اساس گزارش نهاد پاسگویی سیاست‌های آمریکا که در تاریخ 4 ژوئن 2019 منتشر شد، دفتر تشخیص چهره اف‌بی‌آی هم اکنون می‌تواند بیش از 641 میلیون عکس از پایگاه داده‌های خود به دست آورد.

براساس یک گزارش مطالعاتی دانشگاه جورج تاون، نیمی از بزرگسالان آمریکا یعنی بیش از 117 میلیون نفر تصاویرشان در شبکه تشخیص چهره موجود است، این اقدام سؤالات جدی را راجع به حریم خصوصی و نقض آزادی‌های مدنی، به ویژه برای آمریکایی‌های آفریقایی تبار ایجاد کرده است. اختلالات در مدیریت زندان‌ها نیز تاکنون بارها منجر به رسوایی شده است. در گزارشی که توسط وب سایت وزارت دادگستری در تاریخ 3 آوریل 2019 منتشر شد، آمده است که زندانهای آلاباما برای مردان، نمی‌توانند از زندانیان در برابر خشونت و سوءاستفاده جنسی محافظت کنند و در نتیجه زندانیان جراحت‌های جدی و بعضا کشنده‌ای را تجربه می‌کنند.

وب سایت سان در تاریخ 10 دسامبر 2019 گزارش داد که 14 زن به مجتمع اصلاحی فدرال کلمن آمریکا به دلیل سوءاستفاده‌های سیستماتیکی که ادعا می‌کنند در زندان متحمل شده‌اند، شکایت کردند. مهم اینکه، ادعاهای مربوط به تجاوز جنسی و آزار و اذیت در پشت میله‌های زندان در آمریکا از سال 2011 تا 2015 ،180 درصد افزایش یافته است.

زندان انفرادی که طبق تعریف سازمان ملل نوعی شکنجه است باعث اذیت و آزار جسمی و روحی شدید می¬شود و حتی می¬تواند مرگ افراد را به دنبال داشته باشد. نتایج یک بررسی از زندان¬های ایالتی در سال 2017 تخمین زد که در آمریکا روزانه تقریبا 61000 زندانی در سلول¬های انفرادی نگهداری می شوند. گزارش این تحقیق در 4 سپتامبر 2019 در گاردین منتشر شد.

انتخابات یا بازی پول؟

انتخابات سیاسی به بازی پول تقلیل یافته اند. شبکه سی ان ان در 7 فوریه 2017 گزارش کرد که مبالغ هزینه شده توسط نامزدها برای انتخابات سال 2018 کنگره به اوج خود یعنی 5.7 میلیارد دلار رسید و رکورد قبلی که 5.3 میلیارد دلار و متعلق به انتخابات ریاست جمهوری 2008 بود را شکست. این یعنی رقابت میان دوره ای بر سر کسب کرسی های مجلس نمایندگان و کنگره پر خرج ترین انتخابات میان دوره ای تاریخ آمریکا بوده اند. نبرد برای صندلی مجلس سنا در ایالت فلوریدا پر هزینه ترین رقابت میان دوره ای بود که به مبلغ 209 میلیون دلار رسید. ریک اسکات، نامزد برنده از حزب جمهوری خواه، بیش از 63 میلیون دلار از سرمایه شخصی خود را صرف هزینه های انتخاباتی کرد.

در سال 2018، ده نفر از حامیان مالی اصلی، بیش از 436 میلیون دلار به حساب کمیته های اقدام سیاسی واریز کردند که به نوشته پایگاه اینترنتی مجله تایمز در 14 آگوست 2019، انتخابات میان دوره ای سال 2018 را به پر خرج ترین انتخابات میان دوره ای آمریکا تبدیل کرد. خرج های هنگفت در حوزه سیاست باعث تحت الشعاع قرار گرفتن روند سیاسی شده و به ثروتمندان بیش از هر زمان دیگری در تاریخ آمریکا امکان داده تا صدای شهروندان عادی را منحرف کنند و بنیان دموکراسی ما را به خطر بیندازند. 

 رقابت بر سر جذب کمکهای مالی برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 در حال جدی شدن است. بر اساس داده هایی که در 29 دسامبر 2019 در وب سایت کمیته فدرال انتخابات منتشر شد، نامزدها بیش از 1.08 میلیارد دلار برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 گردآوری کرده و 531 میلیون دلار هزینه داشته اند. به گزارش هافینگتون پست در 30 نوامبر 2019، مایکل بلومبرگ در هفته نخست نامزدی از طرف حزب دموکرات برای ریاست جمهوری، پویشی تبلیغاتی به ارزش بیش از 40 میلیون دلار به راه انداخت. نهاد پاسخگویی سیاست‌ها در آمریکا در 24 نوامبر 2019 خبر داد که نامزدهای ریاست جمهوری 100 میلیون دلار صرف تبلیغات دیجیتال کرده اند.

افول افسانه رسانه های آزاد

آزادی رسانه ها در آمریکا که ساخته و پرداخته خود این کشور است فقط یک شعار است. گزارشی که در 18 آوریل 2019 در واشنگتن پست منتشر شد، نشان می دهد که برای سومین بار در سه سال اخیر جایگاه آمریکا در شاخص آزادی رسانه ها افول کرده است. داده های انتشار یافته در تاریخ 29 دسامبر 2019 در پایگاه اینترنتی ردیاب آزادی رسانه ها در آمریکا نشان داد که در سال 2019 به 38 روزنامه نگار در این کشور حمله شده، در 28 مورد به روزنامه نگاران مجوز حضور در نشست های دولتی داده نشده است و 9 روزنامه نگار دستگیر یا با اتهامات قانونی مواجه شده اند. 

از سال 2017، حداقل 54 روزنامه نگار به دادگاه احضار شده اند یا بایگانی اطلاعاتشان توسط دولت ضبط گردیده و 36 روزنامه نگار در حین پوشش اعتراضات در آمریکا دستگیر شده اند. به نوشته گزارشی که در 12 دسامبر 2019 در گاردین به چاپ رسید، دولت کنونی آمریکا مستقیم ترین هجمه ها علیه آزادی رسانه ها را در تاریخ این کشور ترتیب می دهد.

تظاهرکنندگان علیه سیاستهای دولت دستگیر شدند. درخواست ها برای تعطیلی سازمان اعمال مهاجرت و گمرک آمریکا بعد از اجرای سیاست عدم تحمل و مدارا در برخورد با مهاجران که توسط دولت در سال 2018 اعمال شد، شدت یافته اند. بنا به گزارشی که سی ان ان در 11 آگوست 2019 منتشر کرد، نزدیک به 100 معترض که خواستار تعطیلی سازمان اعمال مهاجرت و گمرک بودند، در شهر نیویورک بازداشت شدند. گزارش وب سایت هیوستون کرانیکل نشان می دهد که در 12 سپتامبر 2019، حداقل 15 معترض که در راهپیمایی ترتیب داده شده توسط موسسه صلح سبز آمریکا (Greenpeace USA) شرکت کرده بودند، دستگیر شدند. به نوشته پایگاه اینترنتی میامی هرالد، تقریبا 40 معترض در 29 نوامبر 2019 در تجمعی برنامه ریزی شده خواستار تغییر سیاست های آب و هوایی دولت شدند که از این بین دو نفر بازداشت شدند. 
       
عدم تضمین ابتدایی برای حقوق اجتماعی و اقتصادی

در زیر ظاهر رفاه نسبی در آمریکا واقعیتی ناعادلانه وجود دارد که اختلاف طبقاتی جدی بین ثروتمندان و فقرا است. شکاف بین درآمدها در حال گسترش است، هزینه‌های درمانی و تحصیلی افزایش می یابند، کمک های تامین اجتماعی کوچک و کوچکتر می شوند و زندگی اقشار فقیر جامعه اسفبار است.

شکاف بین ثروتمندان و فقرا به بالاترین سطح در 50 سال اخیر رسید. در ماه می 2018، فیلیپ جی الستون، گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره فقر مطلق و حقوق بشر گزارشی را چاپ کرد که نشان می داد آمریکا بیشترین بی عدالتی درآمدی را در بین کشورهای غربی دارد. در 27 سپتامبر 2019، واشنگتن تایمز با اشاره به داده های دفتر آمار آمریکا گزارش داد که ضریب جینی این کشور در پنجاه سال گذشته به سرعت رو به افزایش بوده است. ضریب جینی در سال 2018 به 0.485 رسید که بالاترین رقم در 50 سال اخیر به شمار می‌رود. یو اس ای تودی در 26 می سال 2019 با استناد به گزارش شرکت جی پی مورگان اعلام کرد که 10 درصد از ثروتمندترین خانواده ها مالک تقریبا 75 درصد ارزش خالص دارایی های این کشور هستند.

در این گزارش آمده است: افزایش ثروت عده قلیلی از مردم از آنچه بسیاری از آمریکایی ها قابل قبول و اخلاقی می دانند، فراتر رفته است. گسترش شکاف درآمدی در آمریکا تاثیرات منفی روی رفاه و رعایت حقوق بشر می گذارد. نیویورک تایمز در 10 سپتامبر 2019 گزارش داد که بزرگ شدن شکاف بین ثروتمندان و فقرا نه تنها اختلاف درآمد و ثروت در آمریکا را عمیق تر می کند، بلکه به پولدارها یاری می رساند تا عمر طولانی تری داشته باشند، درحالیکه از عمر مردمی که برای زنده ماندن در حال جنگ هستند، می کاهد.

ادامه دارد...