X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: شنبه 06 اردیبهشت 1399

شکایت زندان‌های امریکا از ماسک‌های تقلبی و کمبود مواد بهداشتی

کارکنان و مسئولان اتحادیه از نحوه هدایت اداره زندان‌های فدرال بسیارخشمگین هستند. آن‌ها معتقدند که عدم آمادگی و عدم هماهنگی در واکنش‌ها باعث شده است که شرایط کاری خطرناکی بوجود بیاید و شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها زیاد شده و از کنترل خارج شود. تست کرونای تقریبا 500 زندانی و 300 نفر از کارکنان در 59 زندان متعلق به این اداره در سراسر کشور مثبت شده است. 22 زندانی جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، وب سایت وایس  در گزارشی تفصیلی نوشت:کارکنان زندان فدرال می‌گویند که دولت فریب ماسک‌های تقلبی کرونا را می‌خورد. در مشروح این گزارش آمده است؛

کارکنان این اداره ادعا می‌کنند که در ابتدا به بعضی از کارکنان زندان‌ها دستور داده شد که از هیچ ماسکی استفاده نکنند. بعد از آن‌که ماسک اجباری شد،‌ تعداد کافی برای استفاده در زندان وجود نداشت. اکنون کارکنان ادعا می‌کنند که بجای ماسک‌های قابل اعتماد ان-95، به آن‌ها ماسک‌های مشکوک کی.ان-95 داده‌اند.

به گفته جو روجاس،‌ حتی زندان‌هایی که با شیوع گسترده بیماری مواجه هستند نیز هنوز به اندازه کافی ماسک تنفسی –حتی کی.ان-95- و دیگر تجهیزات حفاظتی شخصی ندارند. جو روجاس نایب رییس منطقه جنوب شرق در شورای کارکنان زندان‌های C-33 است که شاخه‌ای از فدراسیون کارمندان دولت آمریکاست که نماینده بیش از سی هزار کارمند زندان است.

روجاس می‌گوید در مرکز تادیبی و زندان شهر یازو سیتی (Yazoo City‌) در می‌سی‌سی‌پی که در آن 71 زندانی و 4 کارمند زندان مبتلا شده‌اند، بعضی از افسران هنوز هم ماسک جراحی دریافت میکنند که اصلا سطح حفاظت مشابه به ماسک‌ها تنفسی را ایجاد نمی‌کند.

وی در مورد واکنش اداره زندان‌های فدرال در قبال ویروس کرونا گفت: «این یک شکست بسیار بد است. نفرت‌انگیز است،‌ بی‌مسئولیتی‌است،‌و یک شکست است.»

گزارش قراردادهای دولت نشان می‌دهد که اداره زندان‌های فدرال در اوایل آوریل شروع به خرید ماسک‌های کی.ان-95 کرد؛ یعنی مدت کوتاهی بعد از آن‌که سازمان غذا و دارو آمریکا اجازه استفاده از آن‌ها را در موقعیت‌های مراقبت بهداشتی صادر کرد- البته اگر تولید کننده بتواند تاییدیه‌ای ارائه کند که بتواند درست کار کردن آن‌ها را نشان دهد.

کلمن تصاویری از ماسکش را در اختیار وایس نیوز قرار داد،‌از جمله تصویری از لیبل ماسک که طبق اطلاعات آن، ماسک در ماه مارس توسط شرکت هیومن رویال تولید شده است. اسم این شرکت در لیست شرکت‌های چینی که وزارت غذا و دارو ماسک‌های کی.ان-95 آن‌ها را تایید کرده است قرار ندارد. کلمن می‌گوید ماسک کی.ان-95 که به او داده شده شبیه به همان ماسکی است که  مرکز کنترل و پیشگیری بیماری امریکا در لیست ماسک‌های تقلبی آورده است،‌ اما شرکت هیومن رویال در میان تولید کنندگان دستگاه تنفس تقلبی که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری امریکا اعلام کرده وجود ندارد.

وی گفت: «کیفیت افتضاح است. می‌توانید این را حس کنید. من حتی نمی‌دانم آن‌ها این ماسک‌ها را از کجا آورده‌اند.»

هیچ اطلاعاتی در مورد این شرکت در اینترنت موجود نیست و اطلاعات رجیستری شرکت‌های چینی که توسط وایس نیوز  مورد بررسی قرار گرفته است نشان می‌دهد که  این شرکت تنها یک ماه قبل صرفا برای تولید ماسک بوجود آمده بود. سازمان غذا و دارو آمریکا‌ و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری امریکا به این سوال که آیا ماسک‌های این شرکت در لیست ماسک‌های تقلبی قرار دارد یا نه اظهار نظر نکردند و شرکت هیومن رویال نیز برای اظهارنظر در دسترس نبود.

بسیاری از تولیدکنندگان مشابه به این در سراسر چین برای پاسخ به تقاضای موجود یکباره ایجاد شده‌اند و خریداران آمریکایی به سختی تلاش کرده‌اند تا کیفیت محصولات آن‌ها را تایید کنند.

48 هزار ماسک کی.ان-95 که در اولین درخواست‌ها به میسوری فرستاده شده بود در اوایل این ماه و بعد از آنکه مشخص شد این ماسک‌ها استانداردهای ایمنی لازم را ندارند جمع‌آوری شد. در ایلینویز، مسئولان پس از خرید ماسک‌های کی.ان-95 به ارزش 17 میلیون دلار راه خود را تغییر داده و هشدار دادند که ماسک‌های کی.ان-95 «ممکن است استانداردهای اجرایی را نداشته باشد» و گفتند ماسکهای تقلبی «در بازار به وفور وجود دارد.» اداره بهداشت این ایالت اکنون به نهادها پیشنهاد می‌دهد که توزیع ماسک کی.ان-95 که مشخصا مورد تایید سازمان غذا و دارو آمریکا‌نیست را متوقف کنند.

در 14 مارس کلمن شکایتی را علیه مرکز تادیبی و زندان شهر تالاهاسی نزد اداره ایمنی و بهداشت حرفه ای تنظیم کرد  و گفت که کارمندان از یک ماه قبل در مورد  کمبود تجهیزات حفاظتی شخصی هشدار می‌دادند. در این گزارش ادعا شده است که به کارکنانی که زندانیان مریض را جابجا می‌کردند ماسک ان-95 داده نشده بود. به گفته اداره زندان‌های فدرال ، تست کرونای ‌یکی از کارکنان این زندان مثبت شده است.

کلمن می‌نویسد:«ماسک‌ها در اختیار کارکنانی که مسئول نظارت شبانه‌روزی بر قرنطینه و جداسازی  حدودا70 زندانی هستند قرار نمی‌گیرد. به جای آن از کارکنان خواسته می‌شود که بعد از امتحان کردن ماسک‌های ان-95 آن‌ها را دور بیاندازند.»

رییس ملی اتحادیه کارمندان اداره زندان‌های فدرال نیز شکایت جداگانه‌ای را در 31 مارس نزد اداره ایمنی و بهداشت حرفه ای تنظیم کرد  و ادعا کرد که این اداره «نتوانسته است ماسک‌های ان-95 مناسب را در اختیار کارکنانش بگذارد»، که این عدم داشتن ماسک شامل افسرانی که در اطراف زندانیان مریض تردد داشته‌اند نیز می‌شود. سه کارمند زندان اوکدیل  در لوئیزیانا که در آن7 زندانی در اثر ابتلا به کرونا مرده‌اند، به یک دادخواست جمعی علیه دولت فدرال پیوسته‌اند و ادعا کرده‌اند که بخاطر نداشتن تجهیزات مناسب در معرض بیماری قرار گرفته بودند. یکی از افسران زندان اوکدیل ادعا می‌کند که وقتی یک زندانی بیمار را برای انجام تست به بیمارستان می‌برد به او فقط یک دستکش دادند  و هیچ ماسکی ندادند. ان زندانی بعدا در اثر کویید 19 فوت کرد.

با کمبود ماسک ان-95، چندین زندان فدرال به ماسک‌های کی.ان-95 روی آوردند.در 6 مارس،  یازو سیتی 30 هزار «ماسک کی.ان-95 یکبار مصرف و فری‌سایز » را به ارزش 98هزار و هفتصد دلار از شرکتی به نام ML Click Marketing خرید. آرون تاکر، نایب رییس این شرکت که در فونیکس مستقر است به وایس نیوزگفت که آن‌ها به زندان کلمن در شهر تالاهاسی هم از این ماسک فروخته‌اند.

اما تاکر مطمئن نیست که ماسک‌هایی که او به زندان‌ها فروخته است همان ماسک‌ هایی باشند که کارمندان از آن شکایت دارند. این بخاطر آن است که تاکر اصلا ماسک‌ها را هرگز ندیده است. تاکر می‌گوید که شرکت او یک واسطه است و کالا را مستقیم از تولیدکننده به زندان‌ها می‌برد.

کمپانی تاکر که با اسم تجاری True Uniform فعالیت می‌کند معمولا چیزهایی نظیر تی‌شرت، شورت، جوراب، و صابون به زندان‌ها و دیگر نهادهای دولتی می‌فروشد. اما با تشدید بحران کرونا، او گفت که مشتریانش بدنبال ماسک بودند و کارگزاران او به وی گفتند که آن‌ها میتوانند ماسک کی.ان-95 را از تولیدکنندگان در چین بخرند.

تاکر گفت:«ما هرگز قبل از این اتفاق ماسک نمی‌فروختیم. مردم شروع کردند به پرسیدن اینکه آیا ما میتوانیم برایشان ماسک تهیه کنیم،‌و جواب ما مثبت بود.»

کارگزاران و تهیه‌کنندگان تاکر به او اسناد تاییدیه  سازمان غذا و دارو آمریکا ‌ متعلق به تولیدکنندگان ماسکی را دادند که نامشان با هیومن رویال متفاوت است (او نپذیرفت که اسم آن شرکت، مجوزهایش، ‌و اطلاعات تماس با او  را در اختیار ما بگذارد. اما تاکر اکنون با خود می‌اندیشد که آیا او قربانی این تقلب شده است- یا اینکه زندان‌ها از جای دیگری این ماسک‌های کی.ان-95 را تهیه کرده‌اند.

او گفت: «ما به مرور دانش بیشتری را در این زمینه بدست‌ ‌می‌آوریم. در چند هفته اول ما شاهد عیان شدن غرب وحشی بودیم. مردم برای پیداکردن چیزها تقلا می‌کردند. من قصد دارم که با نمایندگان تالاهاسی ارتباط برقرار کنم و بپرسم که آیا ما مشکلی داریم؟»

گزارش‌های قرارداد‌های فدرال نشان میدهد که شرکت  ML Click در اول آوریل حدودا 311 هزار دلار ابزار حفاظتی شخصی به دفتر منطقه شمال شرق ادراه زندان‌های فدرال فروخته است،‌اما یکی از مسئولان اتحادیه به وایس نیوز گفت که کارمندان زندان در این منطقه هنوز گزارشی مبنی بر دریافت ماسک کی.ان-95 ارائه نکرده‌اند.

شرکت ML Click همچنین قراردادی به ارزش 49 هزار دلار برای تهیه «ضدعفونی‌کنند‌های دست و ماسک‌های کی.ان-95» با مرکز انتقال فدرال اداره زندان‌ها در شهر اوکلاهاما  بسته‌ است. این مرکز،‌زندانیان را در سراسر کشور منتقل می‌کند. رییس اتحادیه کارکنان این مجموعه از این خرید اطلاعی نداشت و گفت ماسک کی.ان-95 در اختیار کارکنان قرار نگرفته و به جای آن به کارمندانی که با زندانیان مریض مواجه هستند  یک نوع ماسک تنفسی دیگری دادند.

سرویس مارشالهای ایالات متحده که زندانیان فدرال را جا به جا می‌کند در اول آوریل دستور خرید هزار دلار ماسک کی.ان-95 از یک کمپانی به نام Buy Smart LLC صادر کرد که تجهیزات دفتری و محصولات تمیزکننده را در وبسایت خود عرضه می‌کند. این شرکت به تماس‌های وایس نیوز‌پاسخ نداد.

وزارت دادگستری به استعلام وایس نیوز که پرسید ه بود آیا اقداماتی برای تایید اعتبار ماسک‌های کی.ان-95 که به مراکز اجرای قانون فدرال عرضه شده انجام گرفته یا خیر جوابی نداد. همچنین پرسیده شده بود که آیا نهادهایی به جز اداره زندان‌های فدرال و یا سرویس مارشال‌ها این ماسک‌ها را خریده است یا نه.

 سخنگوی اداره زندان‌های فدرال، سو الیسون، به لیست بلند‌بالایی از سوالات در مورد خریداری کی.ان-95 و دیگر مسائل در مورد ذخیره تجهیزات حفاظتی شخصی پاسخ داد و گفت این :«نهاد در 4 مارس شروع به توزیع ماسک به همه کارکنان زندان‌ها کرد و تست اندازه‌ بودن ماسک  را نیز برای استفاده از ماسک N-95 شروع کرد.» این اقدام پس از آن صورت گرفت که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری امریکا پوشیدن ماسک در فضاهای عمومی را توصیه کرد.

آلیسون گفت: «بگذارید به شما اطمینان دهم،‌ ما مقدار کافی از تجهیزات حفاظتی شخصی داریم. به کارکنان توصیه شده است که دستورالعمل‌ها را دنبال کنند و با مسئولیت‌پذیری، چگونگی و زمان استفاده از آنها را تعیین کنند. ما فهرست را به دقت زیر نظر داریم. کارکنان بخش قراردادها، همچنان هر روز خرید میکنند تا فهرست لوازم مورد نیاز را حفظ کنیم.»

با زیاد شدن سرعت تولید ماسک‌هاس تنفسی توسط تولیدکنندگان چینی، ناظران آمریکا تلاش‌ کرده‌اند که با آن‌ها هماهنگ شده و به تنظیمات خود سرعت ببخشند. همانطور که قبلا در گزارش وایس نیوز آمده بود،‌ اولین تولید کننده ماسک کی.ان-95 که توسط سازمان غذا و دارو آمریکا مورد تایید قرار گرفت یک شرکت چینی وسایل الکتریکی به نام BYD‌ بود که پیشتر کالاهای معیوب به مالیات‌دهندگان آمریکایی فروخته بود و احتمالا از کار اجباری بهره گرفته بود؛ البته این شرکت هر دوی این اتهامات را رد کرده است و ارتباطی با ماسک‌هایی که به زندان‌های آمریکا فرستاده شده ندارد. وایس نیوز همچنین مستنداتی دارد که نشان می‌دهد چگونه قاچاقچیان مواد مخدر چینی وارد بازی ماسک شده، و با استفاده از تاییدیه‌های جعلی سازمان غذا و دارو آمریکا‌، مشتریان احتمالی را فریب می‌دهند.

گزارش شده است که دفتر بازرس کل در وزارت دادگستری در حال تحقیق در مورد نحوه برخورد و مدیریت اداره‌زندان‌های فدرال در قبال شیوع ویروس کرونا است و قانون‌گذاران آمریکایی نیز بدنبال جواب هستند. نمایندگان فلوریدا، وال دمینگز و دبی موکارسل-پوول،‌ در 13 آوریل نامه‌ای به دادستان کل، ویلیام بار،‌و رییس اداره زندان‌های فدرال،‌ مایکل کارواجال، فرستادند و گفتند آن‌ها گزارش‌های هشدار دهنده‌ای در مورد زندان‌های فدرال دریافت کرده‌اند که نشان ‌می‌دهد این زندان‌ها تجهیزات محافظتی شخصی را در اختیار کارکنان خود قرار نمیدهند و دستورالعمل‌های ابتدایی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری امریکا را نادیده می گیرند.

در این نامه آمده است: «کارمندان موسسه تادیبی (زندان) در فلوریدا اطلاع داده‌اند که کمبود دستکش دارند و ذخیره‌ ماسک‌های در دسترسشان نیز به شدت ناکافی است.» این دو نماینده اشاره‌ کرده‌اند که اخیرا کنگره 100 میلیون دلار به اداره زندان‌های فدرال تخصیص داده تا مشخصا آن را برای خرید تجهیزات حفاظتی شخصی و مقابله با شیوع بیماری هزینه کند.

برخی از کارکنان اداره زندان‌های فدرال می‌گویند تا قبل از اوایل آوریل به آن‌ها دستور داده شده بود که اصلا نباید از ماسک استفاده کنند. وایس نیوز نامه‌ای که یکی از افسران زندان به سرپرست زندان کلمن (که بخشی از یک زندان فدرال بزرگ در فلوریدا است) نوشته ات دست پیدا کرده که در آن افسر می‌گوید رییسش به وی گفته زمانی که سر کار هست نباید از ماسک  استفاده کند. این افسر نگران بود که به ویروس مبتلا شده و آن را با خود به خانه آورده و اعضای خانواده که شرایط زمینه‌ای پزشکی دارند را درگیر این ویروس کند.

این افسر نوشته بود: «من فقط کاری را می‌کنم که هر انسان مسئولیت‌پذیری انجام می‌داد. من به شدت احتیاط می‌کنم تا چیزی را به داخل مجموعه نبرده و یا از آن خارج نکنم. به من گفته شده که اگر ماسک روی صورتم داشته باشم نمی‌توانم کار کنم. بخاطر انجام کارهای پیشگیرانه نباید مجازات شد.»

بر اساس ایمیلی که در اختیار وایس نیوز قرار گرفت، تست کرونای حداقل یک زندانی و 3 کارمند زندان در مجموعه کلمن مثبت شده و 1000 زندانی که در این مکان با امنیت کم قرار دارند اکنون بعد از مواجهه احتمالی با ویروس در قرنطینه نگه‌ داشته می‌شوند.

یک کارمند در زندان کلمن فلوریدا به وایس نیوز گفت که ماه قبل سرپرست مجموعه به آن‌ها دستور داده بود که در هنگام کار در زندان ماسک خود را بردارند.بر اساس یک پیامک تلفی که در اختیار این سایت قرار گرفت،  یکی از مسئولان منطقه‌ای اداره زندان‌های فدرال گفته است که سیاست مقابله با پوشیدن ماسک از طرف «دفتر مرکزی» و یا مراکز فرماندهی این سازمان در واشنگتن آمده بود.

کارمند زندان کلمن (که نخواست نامش فاش بشود چون آن‌ها مجاز به صحبت با رسانه‌ها نیستند) گفت هفته قبل معاون دادستان کل، یادداشتی را به کارمندان وزارت دادگستری فرستاد و این سیاست را برعکس کرده و استفاده از ماسک را اجباری کرد. اما این تغییر خیلی دیر اتفاق افتاد.

کارمند زندان کلمن می‌گوید: «می‌شد جلوی‌ آن را گرفت. اگر به ما اجازه داده بودند که هروقت خواستیم ماسک استفاده کنیم، زندانی‌ها مریض نمی شدند. آن ها این بیماری را از ملاقات کنندگان نگرفتند. این ما هستیم که مغازه می‌رویم. ما با هم ارتباط اجتماعی نداریم اما در جامعه در بیرون خانه هستیم.»