X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 مهر 1398

سومین گزارش ملی ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل

سومین گزارش جمهوری اسلامی ایران به به سازو کار بررسی دوره ای جهانی بر اساس بند 5 ضمیمه قطعنامه 16/21 شورای حقوق بشر، منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، مکانیزم یو.پی.آر سازوکار نظارتی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد می باشد. مکانیسمی که مطابق قطعنامه 251/60 مورخ 15 مارس 2006 مجمع عمومی سازمان ملل متحد موجودیت یافته و بر اساس آن وضعیت حقوق بشرکلیه کشورهای عضو سازمان ملل متحد بدون استثنا در چارچوبی مشابه و زمان بندی شده  مورد بررسی قرار می گیرد.


سازوکار فوق ظرفیتی قانونی برای ارائه دستاوردهای حقوق بشری، اقدامات ارتقایی و ارائه گزارش از پیگیری و اجرای توصیه های پذیرفته شده از سوی کشور تحت بررسی (در دوره زمانی  هر چهار ونیم سال) می باشد.

جمهوری اسلامی ایران تا کنون دو بار طی سال‌های 1388 و 1393 (2010 و 2014) گزارش ملی خود را ارائه و از آن دفاع نموده است. شایان ذکر است بر اساس برنامه زمانی تعیین شده، ( 8  نوامبر 2019  - 17 آبان 1398) زمان ارائه و دفاع جمهوری اسلامی ایران از سومین گزارش ملی خود در مقر سازمان ملل متحد -  ژنو، میباشد.

گزارش ملی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در سایت دفترکمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قابل دسترسی می باشد.(اینجا) 

همچنین در این لینک مشروح این گزارش در دسترس عموم علاقمندان خصوصاً اساتید، صاحبنظران، دانشجویان و نخبگان کشور و علاقمندان به مساله حقوق بشر می باشد.

سرفصل های این گزارش عبارت است از:

1؛متدولوژی و روندهای مشورتی

2؛اجرای توصیه های یو پی آر دور دوم/ با 4 سر فصل و زیر سر فصل/ کلیت گزارش ملی ایران

3؛چالش ها و محدودیت ها

ستاد حقوق بشر بعنوان مسئول گرد آوری، تنظیم و ارائه گزارش ملی فوق از کلیه پیشنهادات و حتی انتقادات علمی، سازنده و مستند هموطنان عزیز استقبال می نماید.