X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 30 اردیبهشت 1399

سوءاستفاده نژادپرستانه پلیس فرانسه به بهانه پیشگیری از کرونا!

کشور فرانسه برای پیشگیری از بیماری همه گیر کرونا، اقداماتی را برای مهار این ویروس در 17 مارس 2020 تصویب کرد و وضعیت اضطراری اعلام کرد. این قوانین از 24 ماه مارس در سراسر کشور اجرائی شد. بر اساس این قوانین جدید، نقض قوانین قرنطینه جریمه ای 135 یورو دارد و در صورت تکرار این جرم، مجازات به شش ماه زندان و 3750 یورو نیز افزایش پیدا می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، خبرگزاری فرانس 24 گزارش داد: با آغاز قرنطینه، برخی ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی و روایت های متعدد مردم عادی حاکی از آن است که بازدداشت های پلیس بی دلیل و رفتار آنها توهین آمیز، خشونت آمیز، تبعیض آمیز و بعضا با توهین نژاد پرستانه همراه است.

طبق داده های رسمی موجود، و اطلاعات و دیتاهای منتشر شده در رسانه‌ها، نیروهای پلیس برای اعمال اقدامات تصویب شده بر محله های متمرکز هستند که طبقه کارگر در آن سکونت دارند، محله هایی که شهروندانش بیشتر از اقلیت ها هستند و برای مثال، نرخ جریمه در فقیر نشین ترین منطقه فرانسه موسوم به سنت-سنت-دنیس، سه برابر بالاتر از حد متوسط کشور است. اطلاعات موجود نشان می دهد پلیس بر اساس محل سکونت افراد با آن ها رفتار تبعیض آمیزی دارد و ساکنینی که از نظر اجتماعی و اقتصادی ضعیفتر هستند، بیشتر متضرر می شوند.

رفتار تبعیض آمیز و سوء استفاده پلیس فرانسه از موقعیت خود در موضوع جدیدی نیست. سال‌هاست که سازمان ها و نهادها، هنگام بررسی پرونده ها و پروفایل مربوط به نیروهای امنیتی، با مواردی مواجه می شوند که در آن گزارش شده مامورین رفتار نژاد پرستانه‌ای در مقابل جوانان سیاه پوست یا عرب از خود نشان داده اند و بیشتر این رفتار در محله های فقیر نشین فرانسه است. در تاریخ 27 مارس، 22 سازمان از جمله "سازمان حقوق بشر"، اعلام کرده اند که فرانسه باید نظارت های خود را بیشتر کند تا مطمئن شود پلیس و نیروهای امنیتی از قدرت خود و قوانین تصویب شده برای مقابله با کرونا سوء استفاده نمی کنند. این نهاد می خواهد در گزارش آتی خود اسنادی از شیوه های غیرقانونی پلیس فرانسه منتشر کند.