X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: دوشنبه 08 اردیبهشت 1399

سوءاستفاده ترامپ از کرونا و کودکانی در راه مانده

دولت ترامپ به بهانه مقابله با وضعیت اضطراری گسترش کووید-19، می‌خواهد به تهدید همیشگی‌اش عمل کند و مرز ایالات متحده با مکزیک را ببندد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، بیستم ماه مارس، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری امریکا قانونی را صادر کرد و ورود به خاک ایالات متحده را از برخی از کشورهای مشخص ممنوع کرد. این فرمان موجب شد پناهجویانی که می‌خواهند از مرز عبور کنند و وارد خاک امریکا شوند، بالافاصله به کشور خودشان دیپورت شوند؛ بدون این که لحاظ شود آیا این افراد نیازمند محافظت هستند یا خیر.

حالا نیروهای اداره گمرگ و محافظت از مرزهای ایالات متحده، همه‌ی کودکانی که به تنهایی قصد ورود به خاک امریکا داشته‌اند و سایر پناهجویان را به کشور خودشان بر می‌گردانند بدون این که از این افراد حمایتی صورت گیرد؛ اقدامی که به زعم دیده‌بان حقوق بشر با قوانین بین الملل و حتی قوانین خود ایالات متحده تناقض دارد

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری امریکا لحاظ نکرده است که واشنگتن طبق معاده‌هایی که امضا کرده، موظف است در دوران اضطراری، از پناهجویانی که تحت پیگیرد قضائی هستند، و خطر شکنجه و یا برخوردهای غیر انسانی تهدیدشان می‌کند، جانشان در خطر است و امنیت فیزیکی ندارند، حمایت کند.

پیشتر، نهادهایی چون دیده بان حقوق بشر نشان داده بود که سربازان مرزی امریکا، به طور غیر قانونی مانع از ورود مهاجران من جمله کودکان تنها به خاک امریکا می شوند و حق مسلم بین المللی‌اشان برای پناهجویی را نادیده می گیرند. از سوی دیگر، محرز شده کسانی که مسئول مصاحبه با پناهجویان هستند نیز صلاحیت و شایستگی ندارند و کسانی که گفته بودند، بازگشت به کشور مبداشان، برایشان خطر جانی دارد، دیپورت شده‌اند.

به گفته این نهاد، از سال 2013، دست کم 200 تن از شهروندان السالوادور که به کشورشان دیپورت شده‌اند، پس از بازگردانده شدن از ایالات متحده امریکا، قربانی تجاوز، تعدی و حتی قتل بوده‌اند.