X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: شنبه 13 اردیبهشت 1399

سوءاستفاده انگلیس از کرونا برای ردیابی و نظارت مردم

هشدار فعالان؛ محدودیت­های رفت­ و ­آمدی کرونا ویروس موجب گسترش «تدریجی» تاکتیک­های نظارت ناگهانی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، روزنامه ایندیپندنت نوشت: فعالان هشدار داده اند که کروناویروس موجب گسترش «تدریجی» تاکتیک­های نظارتی سرزده است.

پلیس از هواپیماهای بدون سر نشین و شناسایی خودکار شماره پلاک (ANPR) برای شناسایی افراد مظنون به نقض محدودیت­های رفت و آمدی انگلستان استفاده کرده است، این در حالی است که موسسات ارتباطات دور برد و مخابراتی «در حال گفتگو» در مورد اشتراک داده­های کاربران با دولت هستند.

برنامه ردیابی تماس وزارت بهداشت و درمان انگلیس، نگرانی­های حقوق بشری را در مورد پتانسیل ردیابی موقعیت مکانی توده مردم برانگیخته است.

گروه حقوق بشری لیبرتی خواستار آن شد که مقامات بر پیروی داوطلبانه از محدودیت­ها تمرکز کنند، «به جای آنکه تاکتیک­های اجباری و سرکوبگرانه را اعمال کنند.»

کلار کولی، مدیر امور وکالتی در مصاحبه با ایندیپندنت می گوید: «ما از این بحران عبور خواهیم کرد، اما حین عبور از این بحران باید  حقوق ما حفظ شود. در شیوع کرونا، اختیارات فراوان به پلیس اعطا شد و گسترش نظارت­های سرزده مضطرب کننده است.»

وی ادامه داد: «پلیس حد اعتماد عمومی به مقامات را تضعیف می­کند، در حالی که در حال حاضر و برای محافظت از سلامت عمومی این اعتماد، بسیار حیاتی است. از سوی دیگر، عادی سازی نظارت و تکنیک­های آن که در هفته­های اخیر شاهد آن بودیم می­تواند تاثیراتی داشته باشد که فراتر از این پاندمی (همه گیری) است».

چندین نیروی پلیس از هواپیماهای بدون سرنشین برای اعمال محدودیت­های رفت و آمدی استفاده کردند، در منطقه شهر دربیشایر (Derbyshire) فیلم­هایی که توسط عابرانی که دستورالعمل­های فاصله گذاری اجتماعی رعایت می­کردند، جنجال بر انگیخته است.

پلیس Surrey and Sussex در حال استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین هستند و به گروه­های مظنون به نقص محدودیت­ها نزدیک می­شود و با پیامی به آن­ها دستور می­دهد که به خانه بروند.

اداره هواپیمایی حمل و نقل غیر نظامی انگلیس قوانین مربط به پهپادهای پلیس را در ماه مارس تسهیل کرد و به آن­ها اجازاه داد به مردم نزدیک­تر شوند تا «از اقدامات پلیس برای اجرای محدودیت­های دولتی ناشی از همه­گیری کووید-19 حمایت کند».

تشخیص خودکار شماره پلاک خودرو در رایانه ملی پلیس نیز توسط برخی نیروها برای شناسایی وسیله نقلیه که محدودیت رفت و آمد به سایر مناطق را نقض کرده اند به کار گرفته می شود.

یک افسر پلیس در پلیموت (Plymouth) توئیت کرد که آن­ها  در روز عید پاک،  به ماشین تشخیص خودکار شماره پلاک خودرو  مجهز و در ورودی شهر مستقر می شوند و افزود «هر مسافر یا وسیله نقلیه غیر محلی باید در مورد ضرورت سفر خود توضیح دهد».

قوانین جدید دوران کرونا،  نمی گوید که «سفر ضروری» چیست و یا سفرهای طولانی مدت غیرقانونی هستند و اختلاف بین قانون و دستورالعمل دولت نگرانی را در مورد سوء استفاده پلیس از قدرت­های جدید خود بر انگیخته است.

 

فعالان گروه دیده بان بردار بزرگ (Big Brother Watch) گفتند که  اجازه نمی دهند سازمان­های جامعه مدنی، در باره تاکتیک­های اجرائی در زمان این بحران عمومی حرف بزنند.

 

سیلکی کارلو، دبیر این گروه حقوق بشری، به ایندپندنت گفت که قوانین تشخیص خودکار شماره پلاک خودرو (پیش از این بحران) کافی نبود  و در این وضعیت نیز به صورت نامناسبی مورد استفاده قرار گرفته. ایده استفاده از پهپاد برای نظارت در شکاف بین خلا قانون و مقررات در یک بازه زمانی گیر کرده است. در شرایط فعلی، بخش­هایی از نظارت های پلیسی و ابرازهای نظارتی مورد استفاده بیش از حد و سوء استفاده است.»

خانم کارلو نسبت به «شفافیت زیاد و خلا پاسخگویی» در حین اعمال محدودیت­ها هشدار داد و افزود: «راهکارهای پاسخ گویی که معمولا ما از آن­ها استفاده می­کردیم، اساسا از کار افتاده اند».

چندین نیروی پلیس به طور موقت دپارتمان های آزادی اطلاعات (FOI) را بسته اند تا بتوانند نیروهایشان را مجدد به کار گیری کنند، در حالی که نیروهای فعال من جمله وزارت کشور انگلیس هشدار می دهند که کرونا ویروس تاخیرهای نامحدودی را ایجاد خواهد کرد.

 

روز جمعه، مقامات اعلام کردند که اپلیکیشن وزارت بهداشت انگلیس برای ردیابی افراد به صورت خودکار، در هفته های آتی راه می افتاد. این برنامه قرار است پروفایلی ناشناس از کاربرانی ایجاد کند که نزدیک به همدیگر هستند و هشدار بدهد اگر کسی در نزدیکی این افراد به کرونا مبتلا شده است.

اعضای کمیته مشترک حقوق بشر پارلمان هفته گذشته نگرانی­های خود را درباره این برنامه مطرح کردند و پرسیدند آیا قوانین جدید برای محافظت ازحریم شخصی لازم است یا خیر.