X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 09 مهر 1398

سالانه بیش از سیصد میلیون دلار برای مبارزه با مواد مخدر در ایران هزینه می‌شود

حجت‌الاسلام منتظری گفت: در راه مبارزه با مواد مخدر تاکنون سه هزار و ۸۱۴ شهید داده و ۱۲ هزار نفر نیز جانباز داشته‌ایم. همچنین سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار بابت طرح‌های مبارزه با مواد مخدر در ایران هزینه می‌گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور که برای شرکت در هفدهمین دوره اجلاس دادستان‌های کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای به شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان سفر کرده است ؛ عصر امروز در سخنرانی خود در این اجلاس به گزارشی از وضعیت مبارزه با مواد مخدر در ایران پرداخت.

دادستان کل کشور در سخنان خود با اشاره به همسایگی ایران و افغانستان و با بیان اینکه این کشور پس از حضور نیروهای نظامی و ائتلاف تبدیل به قطب تولید مواد مخدر شده است گفت: میزان تولید و توزیع مواد مخدر قبل از حضور نیروهای ناتو و ائتلاف در افغانستان دویست تن بود که بر اساس آمار دفتر جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد پس از حضور آنان به ده هزار تن یعنی پنجاه برابر رسیده است که در حال حاضر به تولید مواد مخدر صنعتی مبادرت می‌ورزند.

وی گفت: ما در راه مبارزه با مواد مخدر تاکنون سه هزار و هشتصد و چهارده شهید داده و دوازده هزار نفر نیز جانباز داشته ایم. همچنین سالانه بیش از سیصد میلیون دلار بابت طرح‌های مبارزه با مواد مخدر در ایران هزینه می گردد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با اشاره به مبانی راهبردی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه گفت: خداوند کریم در قرآن می‌فرماید«و من احیاها فکانما احیا الناس جمیعا» هرکس انسانی را زنده بدارد گویی همه انسان‌ها را زنده نگه داشته؛ این دستور آسمانی سرلوحه مبارزه 40 ساله جمهوری اسلامی ایران در مقابله با مسئله شوم مواد مخدر است و فارغ از نژاد و ملیت و مذهب، رهانیدن و تامین سلامت و خوشبختی همه انسان‌ها مدنظر قرار گرفته و با چنین راهبردی است که معتقدیم مسئله مبارزه با مواد مخدر در سطح منطقه و کشورهای عضو مختص به یک یا چند کشور نیست بلکه بر اساس مسئولیت مشترک بین المللی وظیفه‌ای مهم است که همه کشورها باید در قبال آن ایفای نقش نمایند.

وی افزود: با این نگاه و بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران و در راستای تعهدات بین‌المللی و نیز اسناد بالادستی و به منظور ارتقای همکاری‌ها آمادگی هرگونه همراهی و هم‌افزونی را داشته  تعیین و تبادل افسران رابط با کشورهایی مانند روسیه، افغانستان، پاکستان، ترکیه و عراق دلیلی بر این واقعیت است و از این رو پیشنهاد می‌نماید نقش مخرب نیروهای آمریکایی در برخی کشورها و کاستن از توانایی‌های کشورهای خط مقدم مبارزه با مواد مخدر از طریق تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی و عدم همکاری کشورهای غربی در مبارزه جدی با قاچاق مواد مخدر و پیش‌سازها و روان‌گردان‌ها برای افکار عمومی جهان تبیین و اطلاع‌رسانی شود.

دادستان کل ایران یادآور شد: همکاری اعضا در بروزرسانی و تبادل اطلاعات و شناسایی مسیرهای جدید ترانزیت انواع مخدر و روش‌های شناسایی بیش‌از پیش تقویت و رفع موانع شود. موضوع تعیین افسر رابط بین کشورهای عضو و ناظر پیگیری و عملیاتی شود. همکاری و تعامل اعضاء و ناظرین در اجرای عملیات تحت کنترل با جدیت بیشتر و اهتمام لازم پیگیری و دبیرخانه مکلف گردد موارد پیشنهادی و مصوب در این اجلاس را به صورت مستمر رصد و پیگیری نماید.