X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: شنبه 30 فروردین 1399

سازو کارهای آموزشی در دوره‌ی شیوع کرونا/ بهره‌مندی دانش‌آموزان اتباع خارجی از شبکه شاد

پس از شیوع کرونا و وقفه ایجاد شده در آموزش، شبکه شاد از سوی آموزش و پروش کشورمان راه اندازی شد تا دانش آموزان بتوانند از این طریق اشکالات درسی خود را به حداقل برسانند؛ تاکنون ۸میلیون نفر در این شبکه ثبت‌نام کرده‌اندکه بیش از ۵۰۰ هزار دانش آموز از اتباع خارجی هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، در پی شیوع کرونا در جهان که منجر به تعطیلی مدارس در همه کشورها از جمله ایران شد و نظر به اهمیت و ضرورت ادامه آموزش دانش آموزان، وزارت آموزش‌و پرورش با تاکید بر ایجاد مدارس در فضای مجازی، تلاش‌های بی‌وقفه ای را در این راستا آغاز کرد و در فرصتی کوتاه شبکه آموزش دانش آموزی (شاد) را راه‌اندازی کرد.

بر همین اساس، شبکه شاد در فضایی ایزوله و با امکانات بومی به‌ عنوان شبکه آموزشی و اختصاصی وزارت آموزش‌و پرورش ، آنچه که در مدرسه اتفاق می‌افتد را در زمان تعطیلی مدارس در این فضای امن مجازی به دانش آموزان، آموزش می دهد.

این شبکه با وجود چشم انداز خوبی که برای آموزش از راه دور دانش آموزان ایجاد کرده اما مشکلاتی را برای خانواده‌ها و همچنین معلمان در پی داشته است. نداشتن گوشی‌های هوشمند، عدم بهره‌مندی از اینترنت مناسب بخشی از دغدغه این روزهای خانواده‌ها برای پیوستن به شبکه شاد است، از سوی دیگر اختلال در نصب و عضو شدن در این شبکه نیز یکی از مشکلاتی است که خانواده‌ها و دانش آموزان با آن مواجه هستند.

در این خصوص، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی می گوید: اگر به هر دلیلی دانش‌آموز امکان حضور آنلاین در کلاس درس را نداشته باشد می‌تواند با استفاده از ظرفیت آفلاین در نظر گرفته شده از محتوای آموزشی استفاده کند، هر زمان که مدیر، معلم، خانواده و دانش‌آموزان به توافق رسیده باشند برای برگزاری کلاس‌ها در نظر گرفته خواهد شد. یکی دیگر از راه های عدم حضور دانش آموز و عدم دسترسی به اینترنت ، ارتباط تلفنی بین معلم و خانواده است تا تکالیف دانش آموز را به اطلاع برساند.

وی همچنین می افزاید : معلمان ما همواره به دنبال کمک به دانش‌آموزان هستند که در این مسیر هماهنگی و همکاری بیشتر خانواده‌ها و مدرسه می‌تواند شرایط بهتری را رقم بزند. شبکه شاد با هدف نظارت دقیق‌تر براقدامات آموزشی در نظر گرفته شده و محور اصلی، آموزش معلم برای دانش آموزان است.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز درباره تعداد دانش آموزانی که موفق شدند تا در شبکه شاد ثبت نام کنند،گفت: تاکنون ۸میلیون نفر در این شبکه ثبت‌نام کرده‌اند که ۶میلیون ۲۰۰هزار نفر آن دانش آموزان بوده‌اند، یکو نیم میلیون گروه درسی و ۵۱۰هزار کلاس درس تشکیل شده است، طی سه روز گذشته ۱۵۰میلیون پیام در این شبکه تبادل و ۶۰میلیون فایل بارگذاری شده است.

وزیر آموزش و پرورش همچنین تصریح کرد: بیش از ۵۰۰ هزار دانش آموز اتباع خارجی داریم که آنها هم می‌توانند از امکانات و ظرفیت شبکه شاد همانند دانش‌آموزان ایرانی بهره‌مند شوند.