X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 29 بهمن 1398

رژیم سعودی نوجوانان شیعه را اعدام می کند

رژیم سعودی به عنوانی یکی از سردمداران نقض حقوق بشر٬ در سایه سکوت سازمان های حقوق بشری همچنان به سرکوب و کشتار زندانیان سیاسی بی گناه و در راس آنها نوجوانان ادامه می دهد.

 شرایط شهر شیعه‌نشین «قطیف» در عربستان برای اهالی آن بسیار اسف‌بار ودردناک است٬ گویی که سرنوشت‌ آنها ظلم وستم بوده ‌؛ ظلمی که آنها را وادار به تسلیم نمی‌کند٬ بلکه سبب می‌شود تا آنها در سایه سکوت سازمان‌های حقوق بشری همچنان به صلح و انتخاب خود پایبند باشند.

مردم قطیف نبردی طولانی در پیش دارند که محاکمه‌های مضحک و ظاهری کسانی که خودسرانه بازداشت شده‌اند٬ در صدر این نبرد قرار دارد. این بازداشت‌شدگان در معرض بدترین انواع شکنجه هستند؛ تنها به جرم تظاهرات مسالمت‌جویانه و درخواست عدالت و انصاف!

این در حالی است که محاکمه و صدور حکم برای یک نوجوان کاملا یک‌طرفه صورت می‌گیرد و او فرصت دفاع از خود و یا داشتن یک وکیل را ندارد. جلسات صوری دادگاه برگزار می‌شود و این متهم کوچک حتی نمی‌داند ماجرا از چه قرار است! او مجبور است که به دستور رژیم حاکم بر کشور و دستگاه قضایی آن فقط تسلیم شود.

اگر مقامات سعودی تصمیم بگیرند این نوجوان را اعدام کنند٬ بعد از به شهادت رساندن او به خانواده‌اش خبر می‌دهند و این متهم بی گناه را تنها دفن کرده و حتی به خانواده‌اش اجازه نخواهند داد با او خداحافظی کنند.

در خلال روزهای گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه مقامات 12 نوجوان بازداشت‌شده سیاسی را تهدید به قتل کرده‌اند.

چندین طرف حقوقی هشدار داده‌اند که امکان اجرای این احکام به زودی وجود دارد و منابع سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر به وبسایت خبری العهد گزارش دادند که نگرانی‌ها در این خصوص جدی بوده و برخی از این نوجوانان تنها امضای پادشاهی را برای اجرای حکم نیاز دارند و در میان آنها نیز هستند کسانی که حکمشان صادر شده و در انتظار تجدید نظر مانده‌اند.

بر اساس آنچه گفته شد٬ این روش در اجرای حکم٬ صرف نظر از اینکه دستگیری و محاکمه آنها کار درستی بوده یا نه صراحتا نقض حقوق بشر به شمار می‌رود.