X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: یکشنبه 10 آذر 1398

رئیس دادگستری خراسان رضوی خبر داد: جلوگیری از تعطیلی بسیاری از مراکز تولیدی از سوی دستگاه قضایی

رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی گفت: با اقدامات صورت گرفته از تعطیلی بسیاری از مراکز تولیدی و بیکاری جمع زیادی از نیرو‌های کار پیشگیری به عمل آمده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، غلامعلی صادقی رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی در دیدار با جمعی از طلاب علوم دینی با اشاره به اقدامات دستگاه قضایی با مفسدان اقتصادی گفت: حضور آیت الله رئیسی در رأس دستگاه قضایی برای مردم امید آفرین بوده و توقعات را از دستگاه قضایی بالا برده است.

رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی با اشاره به برخی از کم کاری‌ها و عدم انجام وظایف توسط برخی از مدیران بیان کرد: متأسفانه برخی مسئولان و دستگاه‌ها به جای اجرای قانون در اقدامی تأمل برانگیز، خود مطالبه گر شده اند؛ در حالیکه باید نسبت به عدم دقیق وظایف خود به مردم و مراجع نظارتی پاسخگو باشند.

وی افزود: در شرایط کنونی انتظارات از مسئولان اجرایی و همچنین نمایندگان مجلس بسیار بالاست و این عزیزان باید با تلاش مضاعف انتظارات برحق مردم، به ویژه با تأکید بر حل مشکلات موجود برآورده نمایند.

صادقی با اشاره به شأن دستگاه قضایی در مبانی شرعی و قانونی خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی باید مانند دو قوه دیگر استقلال داشته باشد و یکی از ارکان این استقلال، استقلال مالی مانند دو قوه دیگر است تا بتواند به نحو مطلوب به وظایف سنگین خود در قبال جامعه عمل کند.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با اشاره به وجود نیرو‌های پرتلاش، متخصص و مؤمن در مجموعه قضایی خراسان رضوی تصریح کرد: در حال حاضر منابع انسانی بسیار خوبی داریم و این مجموعه خدمتگزار باید توسط تمام ارکان جامعه حمایت شوند.

صادقی با اشاره به نقش مهم دو قوه دیگر در رشد و توسعه کشور گفت: ما نیازمند قوانین خوب هستیم؛ قوانینی که به اعتلای جامعه کمک کند و این قوانین خوب باید به نحو مطلوب اجرا شود؛ اما متأسفانه در هر دو حوزه تقنین و اجرا مشکلات متعددی مانند ابهام یا تناقض قوانین و همچنین ضعف در اجرا داریم. بعنوان نمونه تصویب هر قانونی به انضمام پیوست کیفری که توسط قوه مقننه در حال انجام است کار درستی نیست و آثار کوتاه مدت و بلند مدت نامطلوبی دارد.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه انتظار حل تمامی مشکلات توسط قوه قضاییه رویکرد درستی نیست، گفت: این رویکرد باید با فرهنگ سازی تغییر کند.

صادقی گفت: مردم احساس می‌کنند دستگاه قضایی در عرصه اجرای عدالت تنهاست و براین اساس با توجه به کم کاری‌ها در حوزه‌های دیگر، آن بخشی از امور که قابل واگذاری به مردم است باید به مردم واگذار شود، در این صورت بسیاری از مسائل ساماندهی می‌شود؛ چرا که تمامی نهاد‌ها از نهاد مقدس خانواده که مهمترین نهاد اجتماعی است تا نهاد‌های مسئول باید به وظایف فردی، اجتماعی و قانونی خود عمل کنند.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی افزود: ما باید به فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی خود از جمله در زمینه ایجاد صلح و سازش، مصالحه و گذشت، پیشگیری از وقوع بزه و جرایم بازگردیم و طلاب علوم دینی و فعالان فرهنگی با محوریت مساجد می‌توانند در این راستا نقش مؤثری ایفا کنند و در این میان نهاد آموزش، نهاد تعلیم و تربیت، نهاد تبلیغی و مانند آن‌ها باید با یک بازنگری نسبت به گذشته وظایف خود را به نحو مطلوب انجام دهند.

طبق گزارش میزان، وی با تقدیر از حضور خودجوش طلاب جوان و فعالان فرهنگی در میدان عمل اظهار کرد: در راستای اجرای بیانیه گام دوم انقلاب، دستگاه قضایی آنچه در توان دارد بکار خواهد بست و در همین زمینه نیز اقدامات خوبی انجام شده بعنوان نمونه با اقدامات صورت گرفته از تعطیلی بسیاری از مراکز تولیدی و بیکاری جمع زیادی از نیرو‌های کار پیشگیری به عمل آمده است.

گفتنی است در ابتدای این نشست طلاب و فعالان فرهنگی حاضر به بیان دیدگاه ها، پیشنهادات و نظرات خود پرداختند.